Brandweerduikers pas na half uur bij fataal ongeluk - Anna Paulowna 22-04-2015

Auteur Topic: Brandweerduikers pas na half uur bij fataal ongeluk - Anna Paulowna 22-04-2015  (gelezen 67396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Gaat zo'n lokale vereniging sneller en net zo veilig in het water bij het SO onder water komen? Als iedere hobbyduiker dit veilig kan dan zat ar al lang standaard een duikset op iedere brandweer auto.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het inzetten van een lokale duikvereniging is niet acceptabel. Aangezien het opduiken van een slachtoffer iets anders is dan wat een sportduiker doet, als hij opzoek gaat naar koraalriffen of weet ik veel wat. Het bergen van een slachtoffer heeft namelijk ook psychische gevolgen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1346294 date=1430032495
Het bergen van een slachtoffer heeft namelijk ook psychische gevolgen.

En niet alleen voor sportduikers.

Rond 1958 werd een vijfjarig jongetje,op zijn verjaardag, op een spoorbrug aangereden door een personentrein en is vervolgens van grote hoogte te water geraakt.
Tientallen toeschouwers waaronder de ouders waren er getuige van dat een man of tien  gemeentepolitie met wrakkige bootjes opgescharreld in de buurt met dregjes aan het zoeken was.
Water,Lozingskanaal Amsterdam,ca 6 meter diep en door het spuien stroomde het behoorlijk
Kind werd door systematisch dreggen snel gevonden en naar de ambulance gebracht,is uiteindelijk helaas overleden.
De toenmalige HIP,later commissaris,Groeneveld,ex stuurman grote vaart en zeiler, heeft naar aanleiding van dit geval geďnitieerd dat er materieel kwam om professioneel aan waterreddingen te kunnen gaan doen. Dat is opgepikt door de brandweer die begon met een "waterongevallen wagen" met rubberbootje op dak en is verder stap voor stap door de brandweer uitgebouwd naar een volwaardige duikwagen met alles erop en eraan.

Vele jaren later heb ik met de heer Groeneveld over deze actie gesproken, hij vertelde mij dat het geval een behoorlijke impact had gehad op zijn mannnen die toendertijd aan de zoekactie hadden deelgenomen.

N.B. Ook professionele bergingsduikers die lijken tegenkomen in schepen en boven water moeten brengen hebben soms de nodige tijd nodig om het te verwerken.
Sommige mannen van de vroegere RP te water die vrij regelmatig waterlijken moesten opvissen hadden een heel aparte remedie voor nieuwkomers: een slappe zoute haring eten !


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Er zou dan extra trainingen nodig zijn maar hoe het nu gaat is in mijn ogen niet acceptabel. Brandweer kleed het duiken zo uit dat je in het grootste gedeelte van Nederland er niets meer aan hebt. Dus dan is het wachten op een eerste initiatief van burgers die het toch wel willen doen. Wenselijk nee, noodzakelijk ja. Misschien is het ook te proberen om anders te werken bij bv een auto te water gewoon aankoppelen en het water uitlieren.
Daarbij denk ik dat als duikers het alleen voor de hobby doen het een stuk goedkoper kan. Want ook al is het geen vetpot de vrijwillige brandweerman is eigenlijk een parttimer die er gewoon een kleine vergoeding voor krijgt. Als ik vrijwilligerswerk doe is "dank je wel" genoeg en zo werkt het bij veel verenigingen. Ik hoop dus eigenlijk dat de brandweer dit weer oppakt maar een ander initiatief zou ik anders ook toejuichen .


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Je zegt het al goed. Hobbyduikers, die zullen dus 24/7 beschikbaar moeten zijn. Voor iets wat misschien 1x per jaar in hun gebied zich voordoet. Ik ga je nu al vertellen dat dat niet gaat werken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: jelte link=msg=1346319 date=1430037920
Er zou dan extra trainingen nodig zijn maar hoe het nu gaat is in mijn ogen niet acceptabel. Brandweer kleed het duiken zo uit dat je in het grootste gedeelte van Nederland er niets meer aan hebt. Dus dan is het wachten op een eerste initiatief van burgers die het toch wel willen doen. Wenselijk nee, noodzakelijk ja. Misschien is het ook te proberen om anders te werken bij bv een auto te water gewoon aankoppelen en het water uitlieren.
Daarbij denk ik dat als duikers het alleen voor de hobby doen het een stuk goedkoper kan. Want ook al is het geen vetpot de vrijwillige brandweerman is eigenlijk een parttimer die er gewoon een kleine vergoeding voor krijgt. Als ik vrijwilligerswerk doe is "dank je wel" genoeg en zo werkt het bij veel verenigingen. Ik hoop dus eigenlijk dat de brandweer dit weer oppakt maar een ander initiatief zou ik anders ook toejuichen .

@ Jelte :ander initiatief Mogelijk kan de KNRM de diensten uitbreiden. Landelijk georganiseerd en werkt met vrijwilligers.
Middels STC-KNRM hebben ze alreeds de faciliteiten in Rotterdam voor opleiding en training.

Wie zijn wij?
STC-KNRM is een gezamenlijke dochteronderneming van zowel de STC-GROUP (zeevaartonderwijs) als de KNRM (Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij).

STC-KNRM verzorgt ‘emergency response’ training voor medewerkers uit de Offshore en Maritieme sectoren. Deze -verplichte- trainingen, worden gegeven in een modern en hoogwaardig trainingscentrum midden in het Rotterdamse stadshavens gebied, goed bereikbaar met auto en (water)taxi. STC-KNRM is hiertoe erkend door NOGEPA, OPITO, IVW/STCW, OLF en ISO gecertificeerd.  Naast trainingen kunnen onze opdrachtgevers bij ons terecht voor consultancy en audits op het gebied van maritieme veiligheid.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Peter71 link=msg=1346271 date=1429990303
Nouja, ik deel je sarcasme wel. Als je al van bergen uit gaat waarom dan nog investeren in duikteams, en de teams versneld weer up to date krijgen. Maak dan afspraken met de Marine en eventueel een bedrijf, die komen om een slachtoffer van de bodem te halen. De lokale TS kan zich eventueel bezig houden met een oppervlakte redding, en lukt dat niet meer is het gewoon einde inzet brandweer.

Toch wel grappig te lezen dat je van een ander uit de HV het sarcasme wel kan inzien maar van iemand van buiten de HV het sarcasme afdoet als min of meer belachelijk.
Ik snap best dat het doortrekken van een lijn in de trant van de brandweer red niet naar Redvoertuigen dat je dan behoorlijk ver doortrekt maar het is in mijn optiek wel exact in de lijn van de uitspraken die je de laatste tijd steeds meer hoort vanuit de hogere "legerleiding"
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1346337 date=1430046381
Toch wel grappig te lezen dat je van een ander uit de HV het sarcasme wel kan inzien maar van iemand van buiten de HV het sarcasme afdoet als min of meer belachelijk.
Ik snap best dat het doortrekken van een lijn in de trant van de brandweer red niet naar Redvoertuigen dat je dan behoorlijk ver doortrekt maar het is in mijn optiek wel exact in de lijn van de uitspraken die je de laatste tijd steeds meer hoort vanuit de hogere "legerleiding"
Omdat iemand die werkzaam is binnen de HV wel weet hoe de vlag erbij hangt. Iemand die van buiten de HV regaeert doet dat vaak op basis van emotie. Daar is niets mis mee, maar laat het inzetten van een redvoertuig buiten deze discussie. Juist omdat daarvoor ook hele andere criteria gelden, die hier geheel los van staan. Maar je ziet nu steeds meer dat de mensen die werkzaam zijn binnen de HV de zaak even laten rusten, en men nu denkt "de hogere legerleiding wil het zo, dus krijgen ze het zo". Ook omdat we op de werkvloer nu steeds meer zien dat wat wij al tijden beweren nu langzaam aan ook waarheid begint te worden. En de werkvloer de zaken wel goed blijken in te schatten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als de brandweer NHN middels een duikongeval eenmaal de aandacht heeft getrokken van de Arbeidsinspectie en dus uitvoerig in de boeken staat dan ga je natuurlijk middels alle mogelijke reacties trachten te voorkomen dat het nog eens zal en kan gebeuren.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Peter71 link=msg=1346338 date=1430047092
Omdat iemand die werkzaam is binnen de HV wel weet hoe de vlag erbij hangt. Iemand die van buiten de HV regaeert doet dat vaak op basis van emotie. Daar is niets mis mee, maar laat het inzetten van een redvoertuig buiten deze discussie. Juist omdat daarvoor ook hele andere criteria gelden, die hier geheel los van staan. Maar je ziet nu steeds meer dat de mensen die werkzaam zijn binnen de HV de zaak even laten rusten, en men nu denkt "de hogere legerleiding wil het zo, dus krijgen ze het zo". Ook omdat we op de werkvloer nu steeds meer zien dat wat wij al tijden beweren nu langzaam aan ook waarheid begint te worden. En de werkvloer de zaken wel goed blijken in te schatten.

Peter, jij weet ook dat ik weet dat er andere richtlijnen gelden voor andere voertuigen vandaar ook mijn sarcastisch bedoelde vorm van overdrijven. Dat is ook precies de reden dat ik dus niet kan begrijpen waarom de inzet van de marine duikers zo wispelturig is, juist het feit dat ze er zijn als "extraatje" zou je in de situatie van NHN moeten gebruiken. Dat NHN daar ten opzichte van andere regio's een voordeel heeft zou daar niets aan af mogen doen, appelen varen is appelen eten toch.... Zo zie ik dat bijvoorbeeld ook voor de regio Limburg Zuid waar men de brandweer van Chemelot heeft, ook zo'n extraatje weliswaar op een ander brandweervlak maar ook dat heeft voor de bewuste regio zijn voordelen (en wellicht ook nadelen)
Dus eigenlijk moeten we denk ik zeggen dat het doortrekken in het overdrevene wel een punt is maar in een ander topic.... iets met bezuinigingen of zo.  O0
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend