Brandweerduikers pas na half uur bij fataal ongeluk - Anna Paulowna 22-04-2015

Auteur Topic: Brandweerduikers pas na half uur bij fataal ongeluk - Anna Paulowna 22-04-2015  (gelezen 67405 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: muistroom link=msg=1352082 date=1432417646

Het komt op mij bij sommige over dat een brandweerman de ideale en perfecte hulpverlener is.
Ik wil niet zeggen dat wij perfect zijn. Maar er worden wel erg veel klussen bij de brandweer gedropt, juist omdat men er vanuit gaat dat de brandweer het wel weer oplost. 998765


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Citaat van: Peter71 link=msg=1352099 date=1432449930
Ik wil niet zeggen dat wij perfect zijn. Maar er worden wel erg veel klussen bij de brandweer gedropt, juist omdat men er vanuit gaat dat de brandweer het wel weer oplost. 998765

Dat kan wel zijn, maar de brandweer staat ook graag vooraan.
Ken ik ook voorbeelden van ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: muistroom link=msg=1352160 date=1432471654
Dat kan wel zijn, maar de brandweer staat ook graag vooraan.
Ken ik ook voorbeelden van ::)
Als de brandweer de klus moet gaan doen, dan gaan we die ook doen en wel op onze manier. En zoals ik lees hebben jullie een paar jaar geleden de kans gehad om te kijken naar een samenwerking met de brandweer.
Citaat van: muistroom link=msg=1352082 date=1432417646
Om nog maar eens wat aan te halen, de brandweercommandant enige jaren geleden heeft het verzoek bij onze brigade gedaan of wij duikers konden gaan leveren.
Dat hebben wij afgewezen omdat wij de specialiteit hebben in oppervlakte redding.

Maar hebben jullie blijkbaar zelf de deur dicht gegooid zonder erover na te denken hoe die samenwerking eventueel alsnog tot stand kan komen. En dan denk ik dat jullie toen je eigen in de vingers hebben gesneden, aangezien de brandweer nu zelf ook aan oppervlakte redding doet. Hadden jullie toen serieuzer met de vraag omgesprongen had je nu een samenwerking met de brandweer kunnen hebben. ::)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Citaat van: Peter71 link=msg=1352170 date=1432475212
Als de brandweer de klus moet gaan doen, dan gaan we die ook doen en wel op onze manier. En zoals ik lees hebben jullie een paar jaar geleden de kans gehad om te kijken naar een samenwerking met de brandweer.Maar hebben jullie blijkbaar zelf de deur dicht gegooid zonder erover na te denken hoe die samenwerking eventueel alsnog tot stand kan komen. En dan denk ik dat jullie toen je eigen in de vingers hebben gesneden, aangezien de brandweer nu zelf ook aan oppervlakte redding doet. Hadden jullie toen serieuzer met de vraag omgesprongen had je nu een samenwerking met de brandweer kunnen hebben. ::)

Helaas Peter zit de zaak anders in elkaar.
Er was al een getekend convenant tussen de brandweer en reddingsbrigade, alleen de commandant ging met pensioen en het convenant lag in de prullenmand.
Ik heb zelf in de betreffende werkgroep gezeten dus weet er alles van.

Zoals eerder gemeld er is in basis een goede samenwerking met de brandweer, echter ligt het er helemaal aan wie de leiding bij de brandweer heeft. Maar dit allemaal ter zijde weer ontopic? 98uiye


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: muistroom link=msg=1352200 date=1432493422
Helaas Peter zit de zaak anders in elkaar.
Er was al een getekend convenant tussen de brandweer en reddingsbrigade, alleen de commandant ging met pensioen en het convenant lag in de prullenmand.
Ik heb zelf in de betreffende werkgroep gezeten dus weet er alles van.

Vreemde redenatie. De commandant van de brandweer gaat met pensioen en het convenant gaat de prullenbak in. Volgens mij teken je een convenant met de brandweer, en niet met een commandant. Die plaats enkel maar een handtekening namens die brandweer. Maar goed, het zal wel....


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Citaat van: Peter71 link=msg=1352203 date=1432496131
Vreemde redenatie. De commandant van de brandweer gaat met pensioen en het convenant gaat de prullenbak in. Volgens mij teken je een convenant met de brandweer, en niet met een commandant. Die plaats enkel maar een handtekening namens die brandweer. Maar goed, het zal wel....

Ja Peter dat dachten wij ook wat er precies aan de hand is geweest weten wij ook niet
Zelfs de burgemeester was erbij. Maar goed dat is een andere discussie


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: Breathe link=msg=1347093 date=1430419055
Daar ben ik het dan niet mee eens, tot op de dag van vandaag wordt er geregistreerd als er slachtoffers worden gered uit het water en zij met hartslag de ambu in gaan. Er zijn zelfs speciale formulieren voor, vanuit het landelijke aangeleverd.
En hoeveel van hen zijn dan alsnog'...in het ziekenhuis aan zijn/haar verwondingen overleden...'?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
‘Duikongeval pijnlijke aanleiding nog meer te doen bij brandweeroptreden in breedte’

19 juni 2015

vd-LooijEen dag voor de Nationale Herdenking waarin we voor het eerst brandweerduiker John Impink zullen herdenken, kwam in de Raad van Brandweercommandanten (RBC) uitvoerig het droevige duikongeval in Koedijk aan de orde.

Naast commandant Steven van de Looij van Noord-Holland Noord gingen ook de Inspectie van Veiligheid en Justitie en Jan Hazeleger van de Vakgroep Beheersing Waterongevallen uitgebreid op het ongeval en de onderzoeksresultaten daarvan in. Maar ook over de beweging die binnen de brandweer moet worden ingezet was men eensgezind. ‘Dit duikongeval moeten we gebruiken als pijnlijke aanleiding nog meer te doen bij brandweeroptreden', stelde Van de Looij. ‘Het gaat niet alleen om brandweerduiken, maar om ons brandweeroptreden als geheel.' De commandanten spraken met de Inspectie over vakmanschap, leiderschap en risicobewustzijn.

Gert-Jan Bos (Inspectie van Veiligheid) pleitte ervoor niet te vervallen in bureaucratische oplossingen. ‘Daar zijn er al teveel van'. Bos ziet meer in het handhaven van bestaande afspraken. Dat is volgens hem dus investeren in leiderschap bij de brandweer, maar vooral ook doen wat we met elkaar afspreken op alle niveaus. De Inspectie herhaalde hun oproep aan alle veiligheidsregio's om de organisatie van het brandweerduiken onder loep te nemen.
http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/nieuwsblokken/nieuws-homepage/?ActItmIdt=41962


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Directeurswissel bij KNRM

Per 1 juni 2015 vindt bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij een directeurswisseling plaats. De huidige directeur Roemer Boogaard treedt na 18 jaar af om een nieuwe functie bij Royal Huisman in Vollenhove te bekleden. Bij de KNRM komt Jos Stierhout als nieuwe directeur leiding geven aan de redding organisatie.

Jos Stierhout nam 30 april afscheid van de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord, waar hij elf jaar directeur was. In die periode vonden grote veranderingen plaats in de organisatie van de hulpverleningsketen. Hij was onder meer projectleider van Waterrand, waarmee incidentbestrijding op het water in Nederland verbeterd werd. In die rol leerde hij de KNRM kennen als een van de toonaangevende organisatie binnen waterhulpverlening. Zijn passie voor watersport en een verleden bij de marine maken dat hij over alle noodzakelijke kennis beschikt voor een nieuwe functie bij de KNRM.

http://www.zeilen.nl/nieuws/directeurswissel-bij-knrm/

Jos Stierhout onder wiens bezielende leiding als directeur VR NHN het fatale duikongeluk plaats vond en de naween nog steeds voortwoekeren stapt nu over naar.......... de KNRM.