opleidingsvraag voor de brandweer!

Auteur Topic: opleidingsvraag voor de brandweer!  (gelezen 6355 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kimmerly

  • Gast
Gepost op: 19 augustus 2005, 13:08:08
Beste brandweerlieden,

Wij zijn op de politieopleiding bezig met een opdracht voor het omgaan met een brand waarbij wij ter plaatse komen. Nou heb ik een aantal vragen aan jullie:

Wanneer en hoe noemen jullie een brand, klein, middel of groot? Wat zijn hiervoor de criteria? 

Wat wil de brandweer wel en niet van ons hebben?

Wat zijn wetenswaardigheden van een brand waar wij rekening mee dienen te houden?

Wat voor onderzoek word er door de brandweer gehouden? Geven jullie dat rapport ook aan de politie in dien er opzet of gevaar is gebleken? Zo ja, hoe komen jullie dan tot die conclusie.

Ik zou het erg op prijs stellen antwoord te ontvangen omdat wij dit nergens anders kunnen vinden.

met vriendelijke groet,

Kim




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:26:44
Poe,een hoop vragen  ;D
maar de kwalificatie Klein,middel of grote brand hangt van veel factoren af.
De kleine brand is makkelijk en snel te blussen,dat zijn de container en auto brandjes en derg.Even blussen,en weer weg gebeurt allemaal meestal met 1 TAS.

De middelbrand wordt gegeven op het moment dat er slachtoffers in het spel zijn,of dat de brand al zo gevordert is dat het met 1 TAS niet meer te behappen is.Of de waterwinning is zodanig dat er meer manschappen bij moetenDan komt er een 2e TAS bij + de OVD.

De grote brand,ook met slachtoffers(meestal meerdere)
of een brand die niet te houden is met 2TAS.Er komt dan een 3e TAS bij.Verder gelden dezelfde criteria als bij de middelbrand.

Wat willen we van de politie?
Dat er werkruimte is voor de brandweermensen,maar ook plek voor de voertuigen.is er een woningbrand in een zeer drukke straat,probeer die straat dan zoveel als mogelijk leeg te krijgen.
En dat eventuele slachtoffers die buiten staan alvast worden opgevangen.

Wat we niet willen,dat agenten bij een flinke woningbrand zelf naar binnengaan,om een slachtoffer  te proberen te redden.De kans dat een agent zelf slachtoffer wordt van de brand is zeer groot.

wat is belangrijk om te weten over een brand?
Op het moment dat er dikke zwarte rook uit een pand komt,ga dan zeer zeker niet naar binnen.De kans op een flashover is zeer groot.Op het moment dat je bij een pand komt waar de ramen zeer heet zijn en rammelen in de voegen en deuren rammelen en je hoort een fluitend geluid.Ga dan ook niks ondernemen,de brand is net over zijn hoogtepunt heen.En vraagt om zuurstof(fluitende geluid en rammelen van ramen en deuren),op het moment dat er een raam of deur opengaat explodeert de brand met alle gevolgen van dien.

De brandweermensen die naar binnen gaan voor een binnenaanval zien vaak belangrijke zaken,meerdere vuurhaarden,waar het gebrandt heeft enz.Dus die zullen zeker vragen van politie kunnen beantwoorden,en veel informatie kunnen geven wat voor jullie van belang kan zijn .
het is een heel verhaal,ik hoop dat jullie er wat aan hebben  ;)


Kimmerly

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:46:58
Help wat betekent tas 1, 2 en 3?

bedankt voor het helpen we zullen vast met nog meer vragen komen verder in de opleiding.

groetjes Kim


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:48:21
Oww sorry  :-[ ;D
TAS betekent TankAutoSpuit,dus de brandweervoertuigen  ;D


Target77

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:48:53
Je was me voor Peter  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:49:46
Je was me voor Peter  ;)
moet je maar sneller typen  ;D


Target77

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:50:33
moet je maar sneller typen  ;D

Das waar...kan ik niet eens antwoord geven op de vragen van mijn eigen nichtje  :-\ :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2005, 14:04:00
Das waar...kan ik niet eens antwoord geven op de vragen van mijn eigen nichtje  :-\ :-\
Staat je netjes dat je niet even die paar vragen van haar even beantwoordt  :P ;D


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2005, 17:14:12
Beste Kim,

wellicht kunnen jullie ook gewoon de nodige informatie vragen bij het brandweer korps bij jullie in de buurt! wij zijn wel brandweermannen/vrouwen maar om iemand te helpen zijn we zeker niet de slechtste en zo kun je ook verdere vragen stellen die eventuuel weer naar aanleiding van nieuwe informatie te binnen schieten.

succes


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2005, 01:23:42
Let ook op waar het politievoertuig wordt geparkeerd. Het is niet de eerste (en helaas ook niet de laatste) keer dat een autoladder de straat niet inkomt door een politiewagen die in de weg staat. Hou er rekening dat een autoladder voor het pand moet staan. Dus parkeer gewoon in de vakken of desnoods op de stoep. Als er rook hangt niet naar binnen gaan, ook niet bij een klein beetje rook.

groetjes Hotdog