Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 658372 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Citaat
Nieuwe aanbesteding politievoertuigen

DEN HAAG -
De politie begint dinsdag met een nieuwe aanbesteding voor politieauto’s, -busjes en -motoren. In totaal gaat het om ruim 11.000 voertuigen, waaronder noodhulpvoertuigen, ME- en arrestantenbusjes, terreinauto's en wagens voor de recherche. De beslissing moet vallen voor 1 juli volgend jaar.

De vorige aanbesteding van politiewagens is omstreden en werd om die reden niet verlengd. De nieuwe aanbesteding komt daarom eerder dan gepland en is anders van opzet. ,,We willen dat het nu beter gaat dan de vorige keer'', zegt Siep Eilander, directeur inkoop van de Nationale Politie.

Eén van de wijzigingen is om niet meer alles in één grote aanbesteding onder te brengen met maar een enkele leverancier als 'winnaar'. Zo kon het vorige keer gebeuren dat alleen Volkswagen-importeur Pon auto's mocht leveren. Een van de gedachten daarachter was dat dit de herkenbaarheid van de politiewagens zou vergroten.

Dat idee is niet helemaal losgelaten; per type van de opvallende voertuigen moet er nog steeds één merk komen voor de herkenbaarheid. Maar een arrestantenbusje mag van een ander merk zijn dan een terreinauto of een handhavingsauto.

Hoewel er nog een strafrechtelijk onderzoek loopt - mogelijk was er corruptie in het spel - heeft een speciale commissie die onderzoek heeft gedaan naar de vorige aanbesteding, niet iets onrechtmatigs gevonden. Wel concludeerde de commissie dat de aanbestedingsprocedure voor verbetering vatbaar was.

Behalve het opsplitsen van de aanbesteding in kleinere delen, moesten de potentiële leveranciers ook meer inspraak krijgen voordat de daadwerkelijke aanbesteding zou beginnen. Dit om te voorkomen dat achteraf het verwijt kan klinken dat de aanbesteding is 'toegeschreven' naar een leverancier die vooraf al de voorkeur had.

Dinsdag begint daarom een zogeheten 'marktconsultatie'. Dat betekent dat bedrijven adviezen kunnen geven over de aanbesteding. Aan de hand van de kritiek van de bedrijven heroverweegt de politie de uitgangspunten voor de aanbesteding.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23978590/__Politie_begint_met_aanbesteding__.html




enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Politie begint nieuwe aanbesteding voor 11.000 voertuigen
Gepubliceerd: 28 april 2015 13:30
Laatste update: 28 april 2015 14:09

De politie begint dinsdag met een nieuwe aanbesteding voor politieauto’s, -busjes en -motoren.

In totaal gaat het om ruim 11.000 voertuigen, waaronder noodhulpvoertuigen, ME- en arrestantenbusjes, terreinauto's en wagens voor de recherche. De beslissing moet vallen voor 1 juli volgend jaar.

De vorige aanbesteding van politiewagens is omstreden en werd om die reden niet verlengd. De nieuwe aanbesteding komt daarom eerder dan gepland en is anders van opzet. ''We willen dat het nu beter gaat dan de vorige keer'', zegt Siep Eilander, directeur inkoop van de Nationale Politie.

BRON + meer tekst: http://www.nu.nl/economie/4039304/politie-begint-nieuwe-aanbesteding-11000-voertuigen.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
De politie begint dinsdag met een nieuwe aanbesteding voor politieauto’s, -busjes en -motoren.

In totaal gaat het om ruim 11.000 voertuigen, waaronder noodhulpvoertuigen, ME- en arrestantenbusjes, terreinauto's en wagens voor de recherche. De beslissing moet vallen voor 1 juli volgend jaar.

De vorige aanbesteding van politiewagens is omstreden en werd om die reden niet verlengd. De nieuwe aanbesteding komt daarom eerder dan gepland en is anders van opzet. ,,We willen dat het nu beter gaat dan de vorige keer'', zegt Siep Eilander, directeur inkoop van de Nationale Politie.

Eén van de wijzigingen is om niet meer alles in één grote aanbesteding onder te brengen met maar een enkele leverancier als 'winnaar'. Zo kon het vorige keer gebeuren dat alleen Volkswagen-importeur Pon auto's mocht leveren. Een van de gedachten daarachter was dat dit de herkenbaarheid van de politiewagens zou vergroten.

Dat idee is niet helemaal losgelaten; per type van de opvallende voertuigen moet er nog steeds één merk komen voor de herkenbaarheid. Maar een arrestantenbusje mag van een ander merk zijn dan een terreinauto of een handhavingsauto.

Hoewel er nog een strafrechtelijk onderzoek loopt - mogelijk was er corruptie in het spel - heeft een speciale commissie die onderzoek heeft gedaan naar de vorige aanbesteding, niet iets onrechtmatigs gevonden. Wel concludeerde de commissie dat de aanbestedingsprocedure voor verbetering vatbaar was.

Behalve het opsplitsen van de aanbesteding in kleinere delen, moesten de potentiële leveranciers ook meer inspraak krijgen voordat de daadwerkelijke aanbesteding zou beginnen. Dit om te voorkomen dat achteraf het verwijt kan klinken dat de aanbesteding is 'toegeschreven' naar een leverancier die vooraf al de voorkeur had.

Dinsdag begint daarom een zogeheten 'marktconsultatie'. Dat betekent dat bedrijven adviezen kunnen geven over de aanbesteding. Aan de hand van de kritiek van de bedrijven heroverweegt de politie de uitgangspunten voor de aanbesteding.

Bron : Autoweek
http://www.autoweek.nl/nieuws/32690/nieuwe-aanbesteding-politieautos


-----
Goed dat er nu meerdere merken gekozen kunnen worden per type voertuig!
 As ge nie měr nčijsgierig bent, dan worde aau


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1346628 date=1430224265
....................


Dat idee is niet helemaal losgelaten; per type van de opvallende voertuigen moet er nog steeds één merk komen voor de herkenbaarheid.
...............

-----
Goed dat er nu meerdere merken gekozen kunnen worden per type voertuig!

Bijna: Per type auto mag maar 1 merk gekozen worden: Dus alle noodhulp zal hetzelfde type auto zijn, arrestantenauto's kan een ander merk zijn enzovoorts. Zo begrijp ik het athans. Dus noodhulp kan bijvoorbeeld dan alleen een Touran zijn en arrestantenauto's alleen een Octavia en het arrestantenbusje een Renault Traffic (als voorbeelden).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Dus als ik het goed lees komen er nu meer merken? Dus noodhulp bijvoorbeeld een Ford en een busje voor hondengeleiders bijvoorbeeld een Mercedes?
 As ge nie měr nčijsgierig bent, dan worde aau


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Ja denk ook zoiets in die zin!
 As ge nie měr nčijsgierig bent, dan worde aau


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Dat staat er toch best duidelijk Dennis.

Citaat
Dat idee is niet helemaal losgelaten;
per type van de opvallende voertuigen moet er nog steeds één merk komen voor de herkenbaarheid.
Maar een arrestantenbusje mag van een ander merk zijn dan een terreinauto of een handhavingsauto.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23978590/__Politie_begint_met_aanbesteding__.html

Persoonlijk vind ik het alleen een l*l argument dat de politie de herkenbaarheid van een automerk moet hebben want dat staat er letterlijk in mijn ogen.
Een politieauto herken je aan dat het voertuig wit is en oranje/rode en blauwe striping heeft.
De burger zal het lijkt mij een rot zorg zijn of de politie in VW, Ford of Opel of welk ander merk rijdt als ze maar komen als ze de politie nodig heeft.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
beslissing moet vallen voor 1 Juli volgend jaar O0  Dan gok ik zomaar dat het allemaal pas in 2017 gaat gebeuren. Wie is er ondertussen de lachende 3e ......


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Ik heb een behoorlijke aversie tegen Pon gekregen, al was het maar door de vest-zak-broek-zak houding van de verschillende dochters.
Nee, betreuren zal ik het niet als er voor een totaal ander Europees of Japans merk zal worden gekozen.
Daarbij blijkt gewoon dat er regelmatig stront aan de knikker is met de noodhulp voertuigen.
Wij reden vroeger met het bureau Toyota, daar was nooit wat mee, nu ze BMW diesels gebruiken zie ik een Avensis Wagon wel zitten in de noodhulp, zo goed als net zo duur als een verglijkbare Touran.


guest13079

  • Gast
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1346631 date=1430224676
Dus als ik het goed lees komen er nu meer merken? Dus noodhulp bijvoorbeeld een Ford en een busje voor hondengeleiders bijvoorbeeld een Mercedes?

Kunnen er meer merken komen, voor zover ik het begrijp is het nog wel mogelijk dat een bepaalde leverancier alles kan leveren, alleen de kans dat alle deelaanbestedingen gewonnen worden is uiteraard kleiner.