Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 661070 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,306
Bij welk perceel uit deze aanbesteding voldoen de voertuigen wél aan de verwachtingen? De rechercheauto's en terreinvoertuigen moeten nog komen....


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Zijn de problemen met de FedSig/VAMA lichtbalk al opgelost?

Ik heb vorige week nog een melding aangemaakt, lichtbak zat vol vocht. Dusdanig dat het stop/volg teken amper te lezen was.
Wat mij opvalt is dat veel collega's een Touran pakken ipv de Mercedes, zeker voor de noodhulp maken ze amper kilometers.  

Heb er nu zelf behoorlijk wat uurtjes ingezeten, hij rijdt wel ontzettend lekker. Maar wat ook écht vervelend is, is de bediening van de automaat via het stuur. Zeker wanneer je snel achteruit moet, dat kon je bij de Touran snel doen terwijl je nog langzaam naar voren reed. De Mercedes moet echt volledig stil staan om in zn achteruit te kunnen en het 'schakelen' kost veel tijd.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
@silque:

Dat met die automaat ben ik volledig met je eens. Voor normaal gebruik misschien voldoende maar zoals wij hem gebruiken niet. Tenenkrommend als ie aangeeft dat het voertuig stil moet staan om in R te schakelen terwijl je bijna zeker weet dat je stil staat. Even snel achteruit steken is verleden tijd.

De DSG was een stuk prettiger in gebruik.

En over de dakset had ik al eerder mijn mening gegeven maar vooruit nog maar eens: Het is gewoon rotzooi.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik kwam er gister eindelijk achter waar de schakelaar aan de bovenzijde (bij de leeslampjes) van de Mercedes voor is: je kunt de achteruit-rijd verlichting uitschakelen.
Kan iemand me vertellen welk nut dat heeft? Ook handig dat zoiets totaal niet gecommuniceerd wordt, kan me goed voorstellen dat veel collega's nu (onbewust) achteruit rijden zonder verlichting. Mede weggebruikers zien dus ook niet dat je naar achter komt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Ik kwam er gister eindelijk achter waar de schakelaar aan de bovenzijde (bij de leeslampjes) van de Mercedes voor is: je kunt de achteruit-rijd verlichting uitschakelen.
Kan iemand me vertellen welk nut dat heeft? Ook handig dat zoiets totaal niet gecommuniceerd wordt, kan me goed voorstellen dat veel collega's nu (onbewust) achteruit rijden zonder verlichting. Mede weggebruikers zien dus ook niet dat je naar achter komt.

Dan denk ik dat je het intranet bericht over de nieuwe Mercedes een tijdje terug hebt gemist. Hierin worden alle functies benoemd en ook dmv een filmpje gedemonstreerd. (Inclusief de uitleg van die schakelaar)

Wat vinden jullie van de binnenspiegel voor de bijrijder? Je ziet er echt maar een zeer beperkt deel mee. Onhandig te hoog geplaatst waardoor je tegen het plafond / achterklep aan kijkt.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Kan iemand me vertellen welk nut dat heeft?

Bij de LE hebben we dit ook en gebruiken we om op de snelweg een stukje achteruit te rijden over de vluchtstrook of door de berm zonder dat dit schrikreacties bij andere weggebruikers oproept.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dan denk ik dat je het intranet bericht over de nieuwe Mercedes een tijdje terug hebt gemist. Hierin worden alle functies benoemd en ook dmv een filmpje gedemonstreerd. (Inclusief de uitleg van die schakelaar)

Wat vinden jullie van de binnenspiegel voor de bijrijder? Je ziet er echt maar een zeer beperkt deel mee. Onhandig te hoog geplaatst waardoor je tegen het plafond / achterklep aan kijkt.

Die heb ik zeker gemist, is die nog terug te kijken?
De binnenspiegel vind ik overigens niets mis mee, kan hem goed verstellen en gebruiken.

@Dinozzo, ik kan me er nog iets bij voorstellen... maar dan nog; niemand ziet jullie achteruit komen en met een bepaalde snelheid lijkt het alsof jullie stilstaan. Vind het erg risicovol, als mensen nu willen uitwijken naar de vluchtstrook - niet wetende dat jullie achteruit rijden?

Bovendien is dit iets wat voor de gemiddelde diender zelden voor komt. Wat is nu het nut om voor alle dienst auto's de achteruit verlichting uit te kunnen schakelen?  ::)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Wat betreft de binnenspiegel, die hangt inderdaad te hoog waardoor je hooguit een paar meter achter het voertuig kan kijken als bijrijder.

De bediening van de automaat is helaas niet gemaakt voor politie werk. Wat werkt dat ruk zeg als je snelle handelingen wil verrichten.

De signalering op dak en de bediening daarvan... al meerdere storingen meegemaakt als je te snel achter elkaar wat knoppen indrukt. Daarnaast straalt de stop transparant veel te fel licht uit. Teveel leds op een te klein oppervlakte. En dan de alley lights en takedown lights welke je beter kunt vervangen door een collega die met een maglite (led) schijnt... vele malen feller en meer licht bundel dan die bak op dak.

Ik hoor de collega's nog zeggen in de 'promotiefilmpjes' over deze nieuwe politievoertuigen dat het allemaal zo fantastisch is en er zo goed over nagedacht is. Is dit überhaupt getest in praktijksituaties want ik loop tegen zoveel dingen aan met deze Mercedes dat ik ernstig twijfel of collega's van de blauwe diensten daadwerkelijk iets hebben mogen vinden van het materiaal in/op het voertuig.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Die heb ik zeker gemist, is die nog terug te kijken?

Zeker. Zoekfunctie gebruiken op intranet. Kom je m vanzelf tegen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
@Dinozzo, ik kan me er nog iets bij voorstellen... maar dan nog; niemand ziet jullie achteruit komen en met een bepaalde snelheid lijkt het alsof jullie stilstaan. Vind het erg risicovol, als mensen nu willen uitwijken naar de vluchtstrook - niet wetende dat jullie achteruit rijden?

Voordat je uberhaupt op de vluchtstrook achteruit wil rijden moet je wel zeker weten dat het veilig is. Je doet het met beperkte snelheid en niet als er op (hoge) snelheid verkeer passeert. Het wordt voornamelijk gebruikt in werkvakken of om bijvoorbeeld zijwaarts in een verstevigde CADO of serviceweg te komen te komen om van daaruit zicht te krijgen op het komende verkeer. Je gaat niet op een drukke A1 achterwaarts over de vluchtstrook met 60 ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein