Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 664105 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1455492 date=1478128167
Wat daarnaast in Bayern ook meespeelt: Lokale werkgelegenheid garanderen/opkrikken. Hoofdkantoor van BMW (Bayrische Motoren Werke) en assemblage zit in Munchen. Dat komt er dus nog bij naast alle kortingen die er worden gegeven.
Ga mij nou niet vertellen waar BMW gevestigd is, ik heb nog in de BMW Isetta gereden (in de tijd van de Gogomobil, de Messerschmitt Kabinenroller, de Zündapp Janus, de Heinkel scooter en de Heinkel Trojan)  :)


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Ze worden voorlopig niet meer gemaakt maar ik denk dat je veel meer hulpmiddelen in een C5 Break kwijt kon dan in een Volvo.
Dat denk ik ook.

En daarmee is ook alles gezegd want die auto is m.i. totaal ongeschikt als politieauto.
Een C5 is een heerlijke reiswagen, extreem comfortabel en erg ruim.

Maar stuurgevoel, wegligging en weggedrag is stuk minder dan de gevestigde orde, op snelheid erg zweverig, hangt altijd op 1 oor in bochten.
Daarnaast zijn b.v. de motoren niet meer die onverslijtbare diesels van 15 jaar geleden.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Dat denk ik ook.

En daarmee is ook alles gezegd want die auto is m.i. totaal ongeschikt als politieauto.
Een C5 is een heerlijke reiswagen, extreem comfortabel en erg ruim.

Maar stuurgevoel, wegligging en weggedrag is stuk minder dan de gevestigde orde, op snelheid erg zweverig, hangt altijd op 1 oor in bochten.

Zweverig is de rijeigenschap van een auto met hydropneumatische vering. De hoogte van het zwaartepunt wordt oa bepaald door snelheid. In de bochten op een oor?
Dan moet er wat mis zijn met de hydropneumatische vering😇.
Dat ze niet geschikt zijn als politievoertuig klopt.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: mark hes link=msg=1455456 date=1478112673
Ik dacht dat jij VW fan was  ;)
Dat ben ik ook, maar ik ga niet van mijn persoonlijk gevoel uit bij een keuze van mijn voertuigen.

Als ik ga kijken voor een voertuig dan kijk ik naar zijn eigenschappen en daarna pas naar de kostprijs. Voor mijn werk is namelijk een Scania of DAF net zo geschikt en qua kwaliteit scheelt het elkaar bijna niets. Maar in de prijs scheelde het wel degelijk zo is de Scania ongeveer 8100 duurder voor alleen het chassis en de DAF 7300 en dat zijn toch harde euro's.

Ik zeg niet dat de VW niet goed is voor het politiewerk in NL, maar ik zeg wel dat de aanbesteding zoals hij is uitgevraagd in VW niet de juiste partner heeft als het gaat om het totaal pakket. Wel het goedkoopste maar niet qua product.
En laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg topics waar ook de blauwe tak het hier helemaal mee eens is.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1455489 date=1478127209
Dat komt omdat BMW het als reclame ziet wanneer de politie in hun voertuigen rijden. BMW geeft de politie daarom enorme kortingen op hun voertuigen. BMW is zelfs bereid geweest verlies te maken op de verkoop van Politie BMW's. Zij leven in de veronderstelling dat zij het verlies goed kunnen maken in de extra verkoop.

De kans is groot dat ook de Nederlandse politie forse kortingen op BMW's kan krijgen. Je moet er dan ook niet raar van op kijken als een snelle zoals in NRW of Bayern ineens net zo goed te betalen is als de Touran.
BMW heeft juist helemaal niet mee gedaan aan de aanbesteding omdat de voertuigen zo goedkoop zouden moeten worden weggegeven dat er helemaal geen winst in te zien is door de nevenverkoop aan particulieren. Zelfde reden heeft Mercedes bij de derde verandering van de aanbesteding destijds zich teruggetrokken.

Citaat van: Proost link=msg=1455469 date=1478119009
Dat zuid europese landen de wat goedkopere merken rijden is niet meteen terug te herleiden dat die dan goed zouden zijn. Als daar de lat lager ligt en het budget minder ver rijkt of dat daar juist minder prio aan gegeven wordt kom je al snel bij franse of goedkopere italiaanse voertuigen uit.
Maar er is ook niet gelijk aan terug te leiden dat ze niet voldoen. En laten we eerlijk zijn, waarom zijn de nieuwe Volvo's aangeschaft? Omdat ook de Tourans niet altijd voldoen.
Dat de lat lager ligt als in Nederland is ook onzin, ik heb twee jaar geleden een ritje mogen mee rijden onder A1 in Italië en ik kan je verzekeren dat die alfa's beter op de weg liggen als onze Tourans.

Enige wat ik zeg is dat we persoonlijke smaak niet moeten laten meewegen in wat voor een voertuig er komt. Als we dat doen dan kies je nooit met het verstand.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: Bert65 link=msg=1455494 date=1478129018
Nou zeg sorry hoor maar hier sla je de plank volledig mis. Mijn avatar is een giga afbeelding van een chevron van Citroën en dan schrijf je dat ik Renooit rijd...

Als PSA dezelfde 2.0 diesel gebruikt als Volvo (of andersom), maakt het toch niet veel uit wat voor carrosserie er omheen gebouwd is? Ze worden voorlopig niet meer gemaakt maar ik denk dat je veel meer hulpmiddelen in een C5 Break kwijt kon dan in een Volvo.
Excuus, ik dacht gelezen te hebben dat je een Renault in bezit hebt gehad  998765

Dat Volvo gebruikt maakt van een PSA moto wil niets zeggen, zei hebben ook de 1,6 HDI van PSA gehad en dat blijkt de meest vervangen diesel motor van het moment te zijn.
http://volvo700vereniging.nl/node/45208

Dat deze motor veel word gebruikt zegt niets over de kwaliteit, volgens reviews is de 2.0 HDI overigens wel een stuk beter.

Maar je zou als nationale pliesie de 1,6 HDI hebben besteld in 1500 voertuigen, dan heb je toch een probleem


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Dat de lat lager ligt als in Nederland is ook onzin, ik heb twee jaar geleden een ritje mogen mee rijden onder A1 in Italië en ik kan je verzekeren dat die alfa's beter op de weg liggen als onze Tourans.
Dat klopt! Alfa's rijden super en veel beter dan een Touran!
De Touran gaat de Alfa echter weer voorbij als deze laatste op de vluchtstrook is stilgevallen...

Althans dat was vroegah zo.

Off topic. Heb de nieuwe Alfa Guilia gereden in 180pk diesel met handbak. Rijdt erg fijn en ziet er goed uit!
Toch is hij hier in Nederland net zo duur als de BMW 3 serie in gelijke spec. En die evenaart de Guilia simpelweg niet.
Hij komt zelfs niet in de buurt van dit premium product en diens reputatie.
Dus ja... als ik moet kiezen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Nieuwe Mini geschikt voor politie'

https://www.youtube.com/watch?v=UYZeTFqZyGo
De Telegraaf
Gepubliceerd op 2 nov. 2016
Samen sterk in de hulpverlening!


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Hmm... Mini... politiewagen?

Wat ik uit eigen ervaring met een Cooper van zeg 10 jaar terug weet is dat hij solide is en heel fijn rijdt, maar keihard geveerd is (nadelig bij drempeltjes) en een (voor het formaat van de wagen) echt enorme draaicirkel heeft, waardoor de meeste U-turns op steken uitlopen. Ik weet niet of er op dat gebied met de nieuwere en/of grotere modellen vooruitgang is gemaakt...? Zo niet, dan zou ik persoonlijk zeggen: ongeschikt.

Deze:
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/114172/M-PM_899_-_MINI_John_Cooper_Works_-_PKW_Polizeipressestelle/photo/286058
was dann ook voornamelijk als PR-gag bedoeld.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: blauwblauw link=msg=1455416 date=1478102962
Vergeet niet dat er nog veel meer overheidsdiensten met PON/VW rijden zonder dat ze hier contractueel aan verbonden zijn. Dat zal toch niet zomaar zijn. De komende 5 jaar komen in ieder geval alle "dienstauto's" van de Brandweer wel bij VW vandaan want PON heeft hiervoor de aanbesteding binnen weten te halen. Polo, Touran en Transporter gaan het landelijke gezicht worden van de Brandweer dienstauto's! Opbouw wordt gedaan door Modiforce.


http://alexmiedema.nl/2016/11/07/brandweer-ondertekent-raamcontract-mercedes-benz-bestellers/
ik lees dat toch anders, PON heeft maar een deel gewonnen en met de citan staat ook het contract voor de touran onder druk.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: blauwblauw link=msg=1455416 date=1478102962
Vergeet niet dat er nog veel meer overheidsdiensten met PON/VW rijden zonder dat ze hier contractueel aan verbonden zijn. Dat zal toch niet zomaar zijn. De komende 5 jaar komen in ieder geval alle "dienstauto's" van de Brandweer wel bij VW vandaan want PON heeft hiervoor de aanbesteding binnen weten te halen. Polo, Touran en Transporter gaan het landelijke gezicht worden van de Brandweer dienstauto's! Opbouw wordt gedaan door Modiforce.


http://alexmiedema.nl/2016/11/07/brandweer-ondertekent-raamcontract-mercedes-benz-bestellers/
ik lees dat toch anders, PON heeft maar een deel gewonnen en met de citan staat ook het contract voor de touran onder druk.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.