Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 658384 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
De bijbehorende ; lidmaatschap van de vluchtstrook ook.

Waarom voldoen de merken wel in Frankrijk en Spanje en zouden ze hier niet voldoen?


Duncan

  • RPAA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • "verbaas u niet, verwonder u slechts"
Wie zegt dat ze voldoen?  ??? Dat ze erin moeten rijden wil niet gelijk zeggen dat ze er ook blij mee zijn  ;)


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: Dion link=msg=1346762 date=1430258114
Dan zeg ik een Dodge Charger / Ford Interceptor met een Code 3 Defender of Federal Signal Vision slr op het dak  ^-^

Dan raken de mensen die de regeltjes voor lichtjes bedenken in paniek. Niet doen dus  O0

Wat ik mij afvraag:
1. Hoe komt het programma van eisen tot stand?
2. Worden er groepen gebruikers bij betrokken? (Bij de nieuwe regeling voor OGS waarbij zowel ambu, brandweer en politie een 2-toon kregen werden van elke discipline 2 medewerkers bevraagd; naar mijn mening geen representatief aantal).
3. En tot slot, zal er van tevoren een maand test gebruik kunnen worden gemaakt alvorens de aanbesteding definitief te maken. Dit voorkomt bijvoorbeeld dat na een maand blijkt dat een voertuig in tegenstelling van wat op papier beweerd wordt niet voldoet.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Ik blijf erbij. Geef mij maar een Skoda Superb station, met de 160 pk tdi.
Lichtbalk maakt mij helemaal niets uit. Als er maar een bult licht uit komt. Tevens een matrix waarin je verschillende teksten kunt gooien.
Traffic-advisor is erg handig.

Denk dat je een goede en ruime auto hebt aan dit voertuig. Overigens als ik het echt mocht zeggen gaan we weer terug naar het Mercedes C220 combi tijdperk ! ;-)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
De bijbehorende ; lidmaatschap van de vluchtstrook ook.

Waarom voldoen de merken wel in Frankrijk en Spanje en zouden ze hier niet voldoen?
Mijn persoonlijke mening (had ik erbij gezet) is gebaseerd op een ruime ervaring. En die ga ik hier dan ook niet verder verdedigen.
Voor mij nooit meer een Franse auto. (Al vind ik die DS-serie en b.v. de nieuwe Espace prachtig...)

Ik wil het liefst geen typische familieauto voor de dienst. De familie-Touran die we nu tijden valt momenteel vooral in de smaak bij (ivm 4cm hogere instap, de vaak wat oudere) collega's die niet erg veeleisend zijn, zich niet veel interesseren voor auto's en soms zelf in een brik rijden.

Ik wil een auto waar ik mijn werk het best in kan doen. Die zijn misschien wat duurder maar ik vind het ook onzin dat de auto's er na 3 jaar en 2 maand uitgaan.
De oude Mercedessen van oud HGL werden niet voor niets tot 3,5ton gejaagd. Men wilde ze terecht ook niet kwijt.

-Het moet m.i. een snellere auto zijn dan nu. Vooral in optrekken en tussensprints.
-betere wegligging dan de gemiddelde NLer
-4wd ivm feit dat wij 24/7 365dgn lang onder elke weers- en wegconditie op pad moeten
-snelle VOLautomaat
-goede stoelen
-geen familie-mpv model want daarvoor hebben we een bus.
-station of sedan boeit mij niet. Er is gebleken dat de gehele noodhulpuitrusting achterin een Golfje past.
-nieuwer type signalering b.v de platte Whelen Legacy. Stopborden achter achterruit en in zonneklep.

Ben zelf een Audi-fan maar elk Duits merk ben ik wel blij mee met uitzondering van die ene...

En ja als die auto kaal 10a15mille meer kost dan de Touran van nu dan los je dat op door verlengde gebruikscontracten. Rij er b.v. 5 jaar in en 250dkm ipv 3.1 jaar en 180dkm.
Het hoeft echt geen BMW M550d of A6 3.0 biturboTDI te worden. Die zijn te snel, hebben (kan niet geloven dat ik dit zeg...) teveel vermogen en daar moet je mee kunnen omgaan.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik begreep van een Haagse collega dat BMW had gezegd de voertuigen (3 serie) gratis te leveren zolang al het onderhoud maar bij de officiële BMW dealers werd gedaan. Iemand dit gerucht ook gehoord?

Mijn mening over de toekomstige auto's: Ik vind de ruimte en vooral de instap van de Touran prima, daar zou ik liever geen concessies aan doen met een lager model of station.
Wat ik minder vind aan de Touran is de wegligging (hij zwabbert en breekt snel uit in bochten) en het motorische gedeelte, hij is niet snel genoeg. We moeten een voertuig hebben wat minimaal de 200 haalt (ook met windje tegen), ookal ligt dat buiten de brancherichtlijn. We komen vaak genoeg hardrijders tegen en moeten dan incidenteel mee kunnen, dat is nu gewoon onmogelijk.

Wat voor iedere nieuwe auto geldt; ik zou wel een wat betere signalering willen hebben. Vooral als de zon erop staat zijn we gewoon slecht zichtbaar.

Ohja ik ben ook nog steeds een voorstander van speciaal voor politie ontworpen modellen (Ford interceptor bijvoorbeeld), maar dat blijft dromen.
Weet iemand of 'banden' ook bij de aanbesteding horen? In Zeeland rijden we op all weather banden, in sommige korpsen worden zomer/winterbanden afgewisseld.. lijkt me dat hier ook een standaard voor moet komen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Zelf ben ik net als grizz fan van de skoda voor het dienstwerk. Bij de octavia en supurb heb je als bestuurder goede ruimte en heb je aan de achterkant ook de ruimte. Plus zit er de automaat van VW in waar ik persoonlijk zeer over te spreken ben. Als je dat dan combineert met een snelle motor dan heb je een auto met goede wegligging en snelheid. Alleen voor de oudere kan het wat lastig worden gezien de instap.

En wat betreft franse auto, is de cactus misschien niet wat als arrestantenwagen  998765 :P
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ik ben voorstander van een snelle ruime auto die het liefst vrij laag op de weg ligt ivm wegligging. De snelle DSG bak bevalt mij prima, maar ik ben niet helemaal bij of andere fabrikanten iets soortgelijks kunnen leveren. Auto moet wel 200, liefst 220 kunnen halen zonder uit balans te raken bij een beetje wind. De Touran zit prima maar gaat enorm zweven als je 180 rijdt.

Voorkeuren:
Volvo V60/V70
Mercedes C-klasse
Audi A4
Skoda SuperB (iets groter dan de rest maar ook goedkoper)

Voor de busjes bevalt de Transporter mij prima. Mag van mij ook als standaard wagen voor de NH in het buitengebied mits fatsoenlijk gemotoriseerd (180pk DSG). Heb ook een recente Ford Transit gereden en die reed ook zeer prettig. De recentere Opel/Renault/Nissan busjes heb ik niet gereden, maar van de oudere ben ik niet stuk.


Lichtbalk een dualcolor balk die plat is en goed de kruisingen meepakt zoals de FedSig Valor zoals onze zuiderburen ook gebruiken. Veel licht en amber en blauw in 1 laag. Traffic-advisor is een pre. Stopborden kunnen gewoon achter de achterruit en in de zonneklep.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Ik ben voorstander van een snelle ruime auto die het liefst vrij laag op de weg ligt ivm wegligging. De snelle DSG bak bevalt mij prima, maar ik ben niet helemaal bij of andere fabrikanten iets soortgelijks kunnen leveren.

De huidige DSG-6 (Touran) en DSG-7 (Transporter) vind ik vrij traag reageren op het gaspedaal. Daarna is hij nogal bruut. Icm met voorwielaandrijving en belachelijk veel gewicht op de achteras heb je direct wielspin of grijpt de ASR te bruut in. Het schakelen gaat wel erg snel.
Al is het weer vervelend dat als je 80km rijdt in z'n 6, bij kickdown deze naar 3 gaat en daar maar erg weinig over heeft.

Inmiddels is de DSG dan m.i. ook in alle opzichten voorbijgestreefd door de 8-traps bak van ZF. Deze zit in b.v. bijna alle BMW modellen maar ook in veel andere modellen van meerdere merken.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Als we dan toch bezig zijn doe er dan direct even fatsoenlijke striping op. We gaan toch alles anders doen.......