Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 660533 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: blauwblauw link=msg=1405437 date=1455092941
Zo werkt het dus niet, een stukje uit de hele taart pakken en dan zeggen dat je dit goedkoper kan en dus goedkoper bent. Ja LSV zal ongetwijfeld goedkoper zijn met het leveren van losse apparatuur
Zo zou het wel moeten werken, het totaalplaatje moet een prijs hebben. En als die prijs lager is dan het loon van ambtenaar die dat moet controleren zou het zeker zo moeten zijn.
Eigenlijk snap ik niet dat PON wat dat betreft niet wordt bekeken op monopoliepositie in Nederland, heeft importeurschap van al deze merken waardoor ze ook bijna gelijk enige zijn in Nederland die alles in 1 kunnen leveren.

Citaat van: blauwblauw link=msg=1405437 date=1455092941
MAAR denk je nou echt dat ik, jij, LSV goedkoper kunnen inkopen bij Woodway dan Modiforce. Nee natuurlijk niet, het gaat er dus om welke marge je erop gooit.
Ehm, misschien dat die wel kijken bij betere en goedkopere leveranciers en niet vast zitten aan 1 leverancier? En van die laatste weet ik bijna zeker dat hij een vergelijkbaar product kan leveren tegen een betere prijs. Ook qua inbouw, modiforce is bijna twee keer zo duur alleen al voor de op/inbouw kosten.

Citaat van: blauwblauw link=msg=1405437 date=1455092941
Er is op dit moment niet een opbouwer buiten Modiforce om die kan voldoen aan de aantallen van de LAPV. Kortom wie de aanbesteding wint moet flink investeren in beton en mensen, en ik aanneem dat dit geen filantropische instellingen zijn zal dit toch ook weer terug verdient moeten worden toch? Kijk, dan krijgen we alweer een heel ander prijskaartje.
Bull, er zijn er meer. Veel meer alleen niet op werkende vanuit 1 plaats. Maar alleen al de Stokvisgroep heeft alle producten op het voertuig zelf na in huis en zo zijn er nog meer. De door mij genoemde heeft niet voor niets jarenlang de KMar voertuigen opgebouwd. En elke producent waar jij een grote bestelling doet zal alles in het werk stellen om een grote order voor te laten gaan op kleinere.

Citaat van: blauwblauw link=msg=1405437 date=1455092941
Vraagt zich iemand hier weleens af wat er gebeurd met een LAPV auto als die zijn kilometers heeft gemaakt? Komt die helemaal van zelf bij de domeinen terecht? En is het strippen van de auto in een ochtendje gedaan? Voor de mensen die de mogelijkheid hebben zou ik zeggen, neem eens een kijkje bij Modiforce en zie wat er allemaal nog meer bij komt kijken dan alleen die grill flitser die partij B,C,D,E of de toko op de hoek goedkoper kan leveren.
Ik heb de mogelijkheden gezien bij destijds TMC en bij Wiegel, nee het is niet in een ochtend gebeurd maar ook dit wordt in een aanbesteding meegenomen. En als ik dan kijk naar wat een gemiddelde PON onderneming vraagt aan uurtarief dan weet ik zeker dat dat goedkoper kan.
En het in/opbouwen is een trucje, en iedereen weet dat trucjes te leren zijn.

Citaat van: blauwblauw link=msg=1405437 date=1455092941
Nogmaals als er partij'en zijn die het beter en goedkoper kunnen moet men zich vooral inschrijven op de aanbesteding (LSV?) Bij de nieuwe (flex)ME bussen mag Abiom de signalering leveren, deze kwam als goedkoopste uit de bus. Goedkoop duurkoop? We gaan het meemaken.
Van beide concurrenten rijden inmiddels genoeg voertuigen rond, en grote klachten hoor ik er niet over. Nu kun je zeggen omdat er meer rond rijdt met Mobiforce hoor je ook meer klachten.... daar geef ik dan een klein puntje op weg. Maar een groter minpunt is dat de klachten die je hoort bijna allemaal hetzelfde zijn waardoor ik dan weer zou denken dat zo'n klacht wordt aangepakt om hem te voorkomen bij nieuwere auto's. Alleen dat gebeurt pas bij een vernieuwing van de apparatuur, niet bij verbetering.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook fan van producten van PON. Ik heb op mijn personenauto na alleen maar PON voertuigen, maar ik ben tegen het zaligmakende. En verder vind ik het oneerlijke concurentie door een aanbesteding dusdanig te schrijven zodat bedrijven die alles in huis hebben wel kunnen inschrijven maar bedrijven die een goedkoper ( kwalitatief ( of je dat wilt ) vergelijkbaar ) product kunnen neerzetten niet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Niet alleen dat het oneerlijke concurrentie is, het is ook niet slim. Waarschijnlijk kan kandidaat B een ander maar beter product aanbieden of luistert B meer naar de praktijkmensen. Partij B maakt dus geen kans om dat te laten zien...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: blauwblauw link=msg=1405402 date=1455062596
Ja uiteraard, en is de Politie meteen failliet!

Je kunt een hoop zeggen, maar de inkoop van de Nederlandse overheid is om te huilen....
Post-it schrijfblokjes kosten via DPC 75% meer als los in de winkel, een balpen 150%
Het bloemencontract voor de politie levert boeketten die bestaan uit 50% goedkopere materialen terwijl de prijs hoger is als bij een bloemist.
Een Touran voor een particuliere wegenbouwer met een iet wat uitgekiende opbouwer scheelt zo 10.000/15.000 euro.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar volgens mij is het duidelijk.
Volgens mij was het doel van aanbesteden een open en eerlijke, goedkopere, aanschaf van overheidsmateriaal :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Laat ze maar stoppen met de aanbesteding mensen want binnenkort zijn er toch minder auto's nodig.
Gewoon lekker tweede hands auto's kopen kan ook wel.

Nine Kooiman @NineKooiman
Minister geeft toe, na sluiting politiebureaus ook bezuinigingen op mobiliteit (politie auto's). Hoe bizar...
18:10  · 10 Feb 2016 · Twitter for iPhone

Ter info Nine Kooiman is van de SP en Tweede Kamerlid woordvoerder Jeugdzorg, Justitie & Veiligheid

Waarom verbaasd me dit nou helemaal niks met dit regeringszooitje.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Tjah, die loonsverhoging heeft teveel geld gekost. Moet natuurlijk ergens vandaan komen dat geld....
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Nederland - Om de aanstaande aanbesteding van basispolitievoertuigen en hondenvoertuigen zorgvuldig uit te kunnen voeren, start de politie donderdag 11 februari twee marktconsultaties via TenderNed. Zo wil het korps toetsen of de pakketten van eisen voor beide voertuigcategorieën tot voldoende geïnteresseerde aanbieders leiden. Ook wil de politie weten of er voldoende zicht is op mogelijkheden van en ontwikkelingen in de markt.

Het wagenpark van de politie telt nu ongeveer 14.000 voertuigen. Het grootste deel wordt de komende jaren vervangen. In de zomer van 2015 is voor de Aanbestedingen Politievoertuigen (APV) een vooraankondiging op Tenderned geplaatst. In deze aankondiging zijn de overkoepelende strategische uitgangspunten voor de aanbesteding van politievoertuigen met de markt gedeeld. Ook is inzicht gegeven in de verwachte aanbestedingstrajecten voor het hele herkenbare en onherkenbare wagenpark van de politie, zoals cellenbussen, takelwagens, ME-voertuigen, motoren, recherchevoertuigen en nu dus de basispolitievoertuigen en hondenvoertuigen.

Volledig persbericht:
https://www.politie.nl/nieuws/2016/februari/11/00-politie-start-aanbesteding-nieuwe-politieauto%E2%80%99s.html
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


gebruiker0401206

  • Gast
Jongens, we weten toch allang als er kritisch op een Pon onderneming wordt gereageerd dat BlauwBlauw dan meteen hapt? ;)

Ik zal je even uit de droom helpen dat Pon de enige zou zijn die dit soort aantallen politie voertuigen opbouwt. Abiom is er ter dege toe in staat, alleen zie je wellicht de aantallen niet daar naar buiten rollen.

Verder is er een andere grote Nederlandse leverancier die op dit moment 800 voertuigen aan het opbouwen voor grensbewakingsvoertuigen binnen de EU. Inclusief optische en geluidssignalen, bepantsering etc.

Prijzen en de Pon groep hebben we het eerder al over gehad.
En ja, ik koop wellicht niet tegen dezelfde prijs in bij woodway, maar er blijft ook minder aan de strijkstok
hangen. En dat is echt niet alleen omdat ik een kleiner pand hoef te financieren....

Goedkoop is duurkoop met Abiom valt volgens mij best mee. Ze bouwen al jarenlang ME voertuigen. Alleen dan met Federal Signal Vama producten. Ook in de VS de concurrent van Whelen en niet verkeerd.
Heb bij Abiom diverse voertuigen uit eerste hand gezien en is echt niet verkeerd.
Het ME traject zou je nog kunnen verassen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: Shire link=msg=1405798 date=1455207436
Volledig persbericht:
https://www.politie.nl/nieuws/2016/februari/11/00-politie-start-aanbesteding-nieuwe-politieauto%E2%80%99s.html

Politie start aanbesteding nieuwe politieauto’s
Nederland - Om de aanstaande aanbesteding van basispolitievoertuigen en hondenvoertuigen zorgvuldig uit te kunnen voeren, start de politie donderdag 11 februari twee marktconsultaties via TenderNed. Zo wil het korps toetsen of de pakketten van eisen voor beide voertuigcategorieën tot voldoende geïnteresseerde aanbieders leiden. Ook wil de politie weten of er voldoende zicht is op mogelijkheden van en ontwikkelingen in de markt.

Het wagenpark van de politie telt nu ongeveer 14.000 voertuigen. Het grootste deel wordt de komende jaren vervangen. In de zomer van 2015 is voor de Aanbestedingen Politievoertuigen (APV) een vooraankondiging op Tenderned geplaatst. In deze aankondiging zijn de overkoepelende strategische uitgangspunten voor de aanbesteding van politievoertuigen met de markt gedeeld. Ook is inzicht gegeven in de verwachte aanbestedingstrajecten voor het hele herkenbare en onherkenbare wagenpark van de politie, zoals cellenbussen, takelwagens, ME-voertuigen, motoren, recherchevoertuigen en nu dus de basispolitievoertuigen en hondenvoertuigen.

Aansluiting bij de markt
Siep Eilander, directeur Inkoop bij de politie: ‘De marktconsultatie is geen onderdeel van de aanbesteding. Partijen die in deze fase hun interesse tonen, kunnen hier ook geen rechten aan ontlenen. Maar met de verkregen input kunnen we wel een stevige basis leggen voor een aanbesteding die zo veel mogelijk marktpartijen interesseert, goed aansluit bij de mogelijkheden van de markt en eerlijke concurrentie oplevert. Het pakket van eisen dat er nu ligt, is dan ook een conceptversie. Al naar gelang de uitkomsten van de marktconsultatie kan dit nog worden aangepast. Wij staan open voor de kennis en ervaring in de markt.’

Tijdpad
Partijen hebben tot en met 17 maart de tijd om te reageren op de twee marktconsultaties. In de periode daarna zal de politie de aanbestedingstukken verder uitwerken, waarna beide aanbestedingen in de markt gezet worden. Wanneer de uitkomsten bekend zijn, hangt af van veel factoren. De gunning aan de verkozen leverancier van de basispolitievoertuigen en hondenvoertuigen verwacht het korps in het vierde kwartaal van 2016. De ME-bussen zitten intussen al in de gunningsfase en publicatie van de aanbesteding motorfietsen komt in zicht.

Grote speler op de markt
Nu de politie een landelijke organisatie is geworden, moeten eigenlijk alle aankopen voor de 65.000 medewerkers Europees worden aanbesteed. Ter illustratie: momenteel lopen er onder andere aanbestedingen voor handboeien, pepperspray, autobanden, sokken en frisdrankautomaten. Siep Eilander: ‘Met de komst van één korps zijn wij een grote speler op de markt. Dat dwingt ons om zeer zorgvuldig te zijn als we aanbestedingen uitschrijven. We moeten ons bewust zijn van onze positie. Uitgangspunt is altijd dat de politie de beste kwaliteit wil voor de beste prijs. Waar mogelijk maken we de kavels van een aanbesteding kleiner, zodat ook kleinere leveranciers een kans blijven maken. Op die manier is bijvoorbeeld onze catering aanbesteed aan meerdere partners.’
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Goedkoop is duurkoop met Abiom valt volgens mij best mee. Ze bouwen al jarenlang ME voertuigen. Alleen dan met Federal Signal Vama producten. Ook in de VS de concurrent van Whelen en niet verkeerd.
Heb bij Abiom diverse voertuigen uit eerste hand gezien en is echt niet verkeerd.
Het ME traject zou je nog kunnen verassen.
Als ze maar niet weer die Federal Signal meuk gaan monteren...
Momenteel zitten er op mijn ME bus Federal Signal Pilot Solaris potten.
Komt bijna geen licht vanaf. Overdag al helemaal niet.
En af en toe valt de helft van de leds uit. Die het een week later weer doen.

IMHO Een set Whelen L31 is gewoon op alle fronten beter.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1405916 date=1455264968
Ik zal je even uit de droom helpen dat Pon de enige zou zijn die dit soort aantallen politie voertuigen opbouwt. Abiom is er ter dege toe in staat, alleen zie je wellicht de aantallen niet daar naar buiten rollen.
Compleet onzin LSV. Ten eerste "Bouwt" Abiom geen ME voertuigen, ze leveren enkel de apparatuur. Kennelijk ben je nog nooit bij Modiforce geweest, dan had je kunnen zien dat het pand zeker 6x zo groot als dat van Abiom. Hoe jij er dus bijkomt dat Abiom de LAPV aantallen kan opbouwen zonder te hoeven uitbreiden in beton en mensen ben ik heel benieuwd na. Zelf zeggen ze namelijk dat ze dit helemaal niet kunnen met de situatie zoals die nu is, sterker nog ze willen het niet eens. Wat als je namelijk de aanbesteding wint en over 4 jaar weer verliest? Allemaal risco's en factoren die ook meespelen op je prijsbepaling.  

Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1405916 date=1455264968
Verder is er een andere grote Nederlandse leverancier die op dit moment 800 voertuigen aan het opbouwen voor grensbewakingsvoertuigen binnen de EU. Inclusief optische en geluidssignalen, bepantsering etc. Prijzen en de Pon groep hebben we het eerder al over gehad.
En ja, ik koop wellicht niet tegen dezelfde prijs in bij woodway, maar er blijft ook minder aan de strijkstok
hangen. En dat is echt niet alleen omdat ik een kleiner pand hoef te financieren....
Hartstikke mooi. Lang leven aanbesteden. Wordt dat eens tijd dat deze partijen niet langer aan de zijlijn blijven roepen maar zich dan nu ook daadwerkelijk gaan inschrijven op de LAPV. Doe jij dat ook?

Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1405916 date=1455264968
Goedkoop is duurkoop met Abiom valt volgens mij best mee. Ze bouwen al jarenlang ME voertuigen. Alleen dan met Federal Signal Vama producten.
Het ME traject zou je nog kunnen verassen.
Dan zou ik eens goed luisteren naar de eindgebruikers, ik hoor hele andere verhalen.