Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 660532 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Citaat van: DiNozzo link=msg=1406189 date=1455356017
Nee, het is dit mooie bedienkastje rechts op de foto:

Over het algemeen uitgevoerd met de Federal Signal Vista op het dak.

Mooie kastjes waren dat. Altijd spannend wat er gebeurde als je op een knopje drukte. Druk je blauw uit, gaat ineens alles aan (stopborden, sirene etc). Verklikkers die niet vertelden dat stop nog aan stond. Twee keer drukken om de alleylight rechts aan te krijgen en vervolgens gaat amber ineens aan...

Luidspreker werkte wel beter met deze microfoon dan middels de nieuwe.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Nog even over de 4 keer l31 pit of balk discussie. Ik zou in een noodhulp touran de alleylights en de takedowns erg missen.

En de discussie over het rijden met groen (waar ik het nog steeds niet over eens ben) kan dan dus ook niet. En blijkbaar zou dit een mega gemis zijn ;)
Wat mij betreft groen eruit en die vervangen door een blauwe versie van de Lr11. Dan heb je een mega gefocust spot blauw naar voren en opzij. En een extra brede flitser naar achteren.
Wanneer wordt het groen daadwerkelijk gebruikt?


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406196 date=1455359746

Ja dit is weer een voorbeeld dat het bedienkastje van Honac een stuk overzichtelijker is en beter werkt. Sinds 2003 ongeveer?

Volgens mij is dat kastje van fedsig een stukje ouder.

Beide zijn ongeveer even oud. Honac heeft het vanaf 2002 toegepast.

Probleem is dat de Federal Signal GEP 500 in de loop der jaren zich nooit heeft door ontwikkeld, die van Honac wel en is geworden tot het huidige H-ECU systeem. Het systeem is flexibel en kan aan alle eisen en wensen van de klant voldoen. Met de komst van amber, groen, KK en het separaat uitschakelen van de grill flitsers blijkt de GEP500  achterhaald en niet toerijkend, daarnaast zitten er nog tal van "bugs" is zoals in de topic beschreven die er nooit zijn uitgehaald.  

In de recente nieuwe Politie Toyota Landcruisers voor de eenheid Zeeland opgebouwd door Abiom is de GEP500 gewoon weer toegepast, erg jammer en staat niet in verhouding met de mooie Legend op het dak. Dus CopVR3 houd rekening dat dit systeem straks ook gewoon in jouw nieuwe ME bus zit.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Dus CopVR3 houd rekening dat dit systeem straks ook gewoon in jouw nieuwe ME bus zit.
Dit systeem zit al in mijn ME bus (bouwjaar 2011). Met die Fedsig pilot solaris potten erbij.
Ik vind het niks. De bediening zuigt. Is niet meer van deze tijd.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Weet iemand heel toevallig wanneer de Transporter T6 aan de politie geleverd gaat worden? Er staat namelijk een nieuwe Transporter NH klaar voor team Bergen op Zoom maar dat is nog een T5


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Duurt niet lang meer...


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406342 date=1455399148
Duurt niet lang meer...

Hoe lang nog dan? :P


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406166 date=1455346400
De VW's houden zich erg goed. Net als in de tijd van de Golfjes 4 en Transporters T4. Nagenoeg alleen maar onderhoud en af en toe een kleinigheidje. Ondanks een zwaar politieleven. Ze blijven heel. Dat zegt genoeg.
Wij rijden na een periode van ellendige Opels, nu VW vanaf 2007. Dat was na de periode (2003-2006) bekende problemen met de scheurende kop en turboproblemen van de  2.0 tdi.
Ratelende distributiekettingen hebben we ook niet want we rijden diesel. Olieverbuik hebben we ook niet.
De DSG's doen het ook prima.

Dus nee. De veelgehoorde en veelbesproken klachten over VW ervaren we niet.
VW is in de basis een kwaliteitsprodukt. De diesels zowieso.

Inderdaad! 100% mee eens. En een super sterk, klantvriendelijk en politioneel gericht dealernetwerk !
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406166 date=1455346400
VW is in de basis een kwaliteitsprodukt. De diesels zowieso.
Heb ik ook nooit het tegendeel van beweerd, maar de PON als firma daar gaat het om.
Klachtenafhandeling wordt omschreven als snel, maar wel vaak voor hetzelfde voertuig met dezelfde problemen.
Wanneer een klacht vaker voorkomt bij een voertuig wordt het op de man gegooid, die zal wel wat verkeerd doen.

Ik heb zelf VW's en ben er zelf heel tevreden over, dat roep ik elke keer. Alleen niet over de signalering van PON.
Citaat van: blauwblauw link=msg=1406183 date=1455355150
Wiegel??
HIT echt waar...ff serieus...Hoe kom je daar toch bij? Je begint wel vaker over Wiegel en nu weer. Het laatste wat Wiegel structureel voor de KMar heeft opgebouwd zijn de mega zwaailichtbalken van Federal Signal type "Aerodynic" uit de jaren 80!
Hmmm, iets met Merdedes G's. En met Toyota's. Allemaal geleverd iig tot 2006, daarna nog het lierenpakket bij de voertuigen waar ze zijn opgebouwd. Dan de aanpassing van speciale mobilights die zijn gebouwd door EBO van Wheel. Enz.
Wiegel doet de laatste jaren niet meer mee, omdat ze net als vele andere merken niet de kwaliteit willen weggooien om kwantiteit.

Citaat van: blauwblauw link=msg=1406183 date=1455355150
Waarom ik PON verafgod zoals jij dat noemt? Misschien ben ik sinds 2012 wel eindgebruiker en werk ik dagelijks in deze voertuigen en kan ik mijn mening wel maatstaven naar eigen ervaring.
En nu maak je een hele grote fout door mij te scharen onder mensen zonder de ervaring van signalering.
Ik ben al jaren eindgebruiker, eerst KMar daarna Ambu en sindsdien IM waar ook een tijd met blauw gereden mocht worden door de regio. Tegenwoordig heb ik Amber op mijn auto's, en geloof het of niet ik heb ook Whelen producten.
En ja, de Vista's hadden wij destijds ook al problemen mee. Maar nooit werd dat probleem afgeschoven op de gebruiker.

Citaat van: blauwblauw link=msg=1406183 date=1455355150
Dat het allemaal goedkoper kan? Ja dat zal best, maar die besparing ga ik vervolgens toch niet terug zien in beter uitgeklede auto's, apparatuur of salaris maar blijft gewoon ergens aan de strijkstok hangen dus laat het dan a.u.b. maar lekker Honac/PON blijven want de alternatieven vindt ik nog veel erger.
Kijk hier zijn we het eens, het kan goedkoper. En nee het hoeft niet te zitten in het uitkleden van auto's, zeker niet als de gemiddelde auto in D ongeveer hetzelfde kost en ik daar veel minder problemen hoor. Alleen dat alternatieven erger zijn.... dat ben ik niet eens. Maar daar kun jij ook niet over oordelen, daar is een open zicht voor nodig.

Citaat van: blauwblauw link=msg=1406216 date=1455366718
In de recente nieuwe Politie Toyota Landcruisers voor de eenheid Zeeland opgebouwd door Abiom is de GEP500 gewoon weer toegepast, erg jammer en staat niet in verhouding met de mooie Legend op het dak. Dus CopVR3 houd rekening dat dit systeem straks ook gewoon in jouw nieuwe ME bus zit.
Neem eens de moeite om te vragen waarom ze het hebben gekozen. Dan zul je tot de conclusie komen dat het hier niet ging om geld of uiterlijk maar om zichtbaarheid.
Citaat van: CopVR3 link=msg=1406219 date=1455369062
Dit systeem zit al in mijn ME bus (bouwjaar 2011). Met die Fedsig pilot solaris potten erbij.
Ik vind het niks. De bediening zuigt. Is niet meer van deze tijd.
Eens, maar vraag eens waarom die bediening zo is... Waarom die niet zo is al in de VS geleverd, misschien wil Caprice je het antwoord geven. Het moet allemaal goedkoper en dus als er een paket leverbaar is vanaf Fabriek sluiten we daar alles op aan. We vergeten dat de pakketten die door fabrieken geleverd worden vaak minimaal zijn.

Citaat van: Jerommeke link=msg=1406376 date=1455408491
Inderdaad! 100% mee eens. En een super sterk, klantvriendelijk en politioneel gericht dealernetwerk !
Oneens, wel wat auto's betrefd niet wat PON betreft.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Odin

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Het komt voort uit ieders referentiekader.
Bekijk je alles Politie breed, dan is eigenlijk niets écht bestand tegen het gebruik. We zien geen grote verschillen in betrouwbaarheid. Wat een redelijk verschil heeft gemaakt is de overstap van handgeschakeld naar automaat.
Maar ook dat geeft geen garantie dat het 2ton betrouwbaar of probleemloos is. VW kent tal van dure problemen. Ingevreten nokkenassen bij de 5cil TDI, dsg mechatronics, defecte dsg 2massavliegwielen, uitgeslagen spiebanen in de bak, kapotte EGR-koelers, veel aandrijfasproblemen. En ook VW's hebben we zien ploffen onder de ton.
Het is ook afhankelijk van waar en wie ermee rijdt. Stedelijk of landelijk.

Het verhaal van blauwblauw moet ik wat in perspectief zetten. Ja ze hebben een grote opbouwcapaciteit, bouwen mooie voertuigen en hebben geïnvesteerd. Wat je daarbij niet moet vergeten is dat ze door de LAPV theoretisch 8 jaar een monopolie hadden op politiesignalering, waarbij ook de brandweer deels is aangehaakt. Dan praat je over serieuze gegarandeerde aantallen + aftersales, zonder je druk te hoeven maken om concurrentie. Das fijn en zul je makkelijker investeren, omdat de garantie dat je het terug verdient groot is. Bovendien zit je jaren met de Politie aan tafel, dus je weet beter wat er binnen de organisatie speelt en gaat spelen. Dit alles samen geeft een behoorlijke voorsprong op de concurrentie, wat ook fijn is met oog op de toekomst.
Probeer in dat opzicht wel fair te blijven richting andere partijen, want de LAPV verdiende niet de schoonheidsprijs als het op eerlijke concurrentie aan komt. PON /Honac kenden daarnaast ook bergen opstartproblemen, die stonden er ook niet vanaf dag 1.