Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 658422 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
De noodhulp auto's bij ons worden minimaal 1x per dag getankt. Het gaat ook niet persé om de afstanden, maar ook de rijstijl: veel optrekken, hogere snelheden en hoog in toeren. Ook staat de auto relatief veel stil met de motor aan en wordt er veel in stadse omgevingen gereden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
En diesel hybrides dan, is dat geen optie?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
En diesel hybrides dan, is dat geen optie?
Waarom? De accus zijn na 20 km leeg. Dan rij je alsnog op diesel 1 op 10 in een auto die die 300 kg meer weegt door diezelfde accus.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Uit de berichten die men in de media heeft geplaatst blijkt wel weer dat men totaal niet weet waar men over praat.

Benzine is zoveel duurder dan diesel en een benzine auto gebruikt per 100 km ook veel meer brandstof.
Een beetje noodhulpauto moet je elke dag 1 keer tanken. Sommige diensten rij je 350km per dienst. En er zijn 3 diensten per dag...
Je bent dus door benzine veeeel meer kwijt aan brandstofkosten dan nu. Er moest toch tot treurens aan toe bezuinigd worden??

Daarnaast is het voor de politie natuurlijk niet haalbaar om alleen maar van die trage eco hokjes te bestellen.
Die zijn niet geschikt voor het politiewerk.

Wij hebben daarnaast als burger-reis autootjes al Polo Slowmotions. Die rijden 1 op 20 a 25.
Is dat niet eco genoeg?


R0N4NN

  • Student IVK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 138
Ik mag toch hopen dat de hoge heren die over de aanbesteding gaan de uitspraken van deze milieuclubs links laten liggen...


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Citaat van: silque link=msg=1412286 date=1457719105
De noodhulp auto's bij ons worden minimaal 1x per dag getankt. Het gaat ook niet persé om de afstanden, maar ook de rijstijl: veel optrekken, hogere snelheden en hoog in toeren. Ook staat de auto relatief veel stil met de motor aan en wordt er veel in stadse omgevingen gereden.
Ik zou elke pleog voor het einde van de dienst hun voertuig af laten tanken, kan de aflossing meteen weer verder...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dat zou ideaal zijn, helaas is ons werk zo voorspelbaar dat het niet altijd lukt om af te tanken. Bijvoorbeeld net een melding vlak voor einde dienst of veel papierwerk waardoor je al vroeg binnen zit (en het eigenlijk 'vergeet'). In zulke gevallen wordt de auto keurig overgedragen met de mededeling dat ze nog even moeten tanken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Citaat van: CopVR3 link=msg=1412332 date=1457734985
Waarom?
Was maar een vraag hea, maakt me nog geen voorstander  ;)

Ik denk dat we kunnen concluderen dat dieselauto's nog altijd de beste optie is voor politie, in ieder geval nog voor de aankomende aanbesteding. Ik geloof namelijk best dat de elektrische/hybride auto's zich blijven ontwikkelen en op een dag de betere optie zijn.

Wellicht dat politie wel tegemoet kan komen aan de wens om als overheid "het goede voorbeeld te geven", door bijv standaard zonnepanelen te plaatsten op bureaus waar dit mogelijk is.
Misschien kan standaard een x aantal parkeerplekken bij gebouwen voorzien worden van een electrische oplaadpaal, of op een andere manier het aantrekkelijker maken voor medewerkers om privé elektrisch te rijden.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: en-er-gy link=msg=1412237 date=1457710196
Diesel qua brandstof is toch goedkoper dan gas of benzine...
Stel:

4x per week tanken op een noodhulp.
Gemiddeld gaan er 45-50 liter in. Dus 50x0,99(prijs lokaal diesel) is 50 euro voor 1 tank en 200 euro per week

Dezelfde situatie maar dan met benzine: 50x1,28 is 64 euro voor tsnk benzine en 256 euro voor een week...
Dan snap ik wel dat men diesel pakt ipv benzine. 1 tank meer bij diesel is uiteindelijk goedkoper....

Gas is maar € 0,49 per liter = 50x0,49 = € 25,00 x4 = €100 per week dus zou je denken aan auto's op LPG met als voordeel dat als je de benzinetank vol hebt je altijd voldoende accesradius hebt mocht je een achtervolging in moeten zetten.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Het verbruik en de slijtage van een motor is hoger bij het gebruik van gas.

Een volledig elektrische wagen heeft mijn voorkeur, maar met de huidige actieradiussen die deze wagens nu bieden betekent dat ook dat ons wagenpark uitgebreid moet worden. De beloofde actieradius gaan we nooit halen met onze rijstijl.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein