Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 658519 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Alles kan.... alleen grijs politie Nederland wil geen lage instap.... hogere prioriteit als rijgedrag.

Daarom gaf ik al aan, als die hoge instap zo'n prioriteit heeft, waarom dan geen SUV? Als je dan bij Mercedes wil blijven.. de GLC. Hoge instap, voldoende ruimte, hoog comfort en i.t.t. de B-klasse toch ook wel een beetje uitstraling.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Waarom denk je dat er zo ontiegelijk veel C klasses rijden? Omdat ze stunten met de leaseprijzen....
Alles kan.... alleen grijs politie Nederland wil geen lage instap.... hogere prioriteit als rijgedrag.
Ik weet niet of dit waar is maar heb het me laten influisteren door een agent zelf en die zei dat in de aanbesteding stond dat het voertuig voorwielaandrijving moest hebben, dan valt de c-klasse al af.

En verder is een hogere instap handig voor het snel in en uit stappen, kijk zelf vaak zat die serie's over engelse agenten die zelf in BMW 3 serie rijden, heb men daar al een paar keer horen zeggen dat de lage instap niet ideaal is.

Neemt niet weg dat ik het wel begrijp dat veel mensen liever een auto zien met een betere wegligging en een hogere snelheid, het probleem is alleen in NL dat er in veel te veel bedrijfstakken en overheidsinstanties veel te weinig naar de werkvloer word geluisterd, aangezien het personeel achter het bureau zonder ervaring op straat het allemaal wel beter weten.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Ligt het aan mij of is die Koplamp Knipper op de nieuwe voertuigen extreem traag..?

Nee mijn ogen zien het ook....
Er zijn een aantal clubs in NL die wel knipperende koplampen alternerend hebben (dus links rechts in plaats van tegelijk)

Een auto die over een drempel rijdt geeft hetzelfde effect in je binnenspiegel. Dus de attentiewaarde is prut als je het vergelijkt met alternerende verlichting.
Maar de mening van iemand van de werkvloer moet je vooral negeren. Kijk als het nou een geldkwestie was, zou je er op kunnen bezuinigen. Maar het is een instelling op de apparatuur...

Maar laat het dan veel sneller knipperen. Minimaal 2x per seconde of zo. En laat de led werklampen van de voorkant in het zwaailicht mee knipperen. Ook dit is maar een kwestie van een instelling aanpassen.


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Aha, dan weet jij er vast meer van. Is dat vrije keus geweest, welk model een merk kon insturen, of zaten daar ook bepaalde eisen aan. Ik kan me voorstellen dat een c-klasse, zoals jij al zegt, ook ver zou komen in een eventuele test. Zelfde geldt voor eventuele Suv modellen van bijvoorbeeld BMW of Audi (en dan niet zo'n enorme bak, maar bijv een X3 ofzo). Het lijkt wel of de politie gewoon standaard een voor het publiek vriendelijk uitziende 'gezinsauto' wil rijden. Terwijl juist een model X3 (of de Tiguan bij VW) door zijn instaphoogte, hoog op de banden (zodat je nog weleens een stoepje kan pakken en goed overzicht hebt op de weg) mij ideaal lijken. Deden dit soort modellen wel mee, of waren het van te voren eigenlijk allemaal 'gezinsauto's' die de test ingingen?

Alle eisen staan in het PVE (programma van eisen).

https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/90286;section=1#detail-publicatie:linkA2


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
https://www.autoweek.nl/nieuws/blik-to-the-future-mercedes-benz-b-klasse/


Ik hoop dat ze deze gaan ombouwen als politieauto!

Kan best, want deze versie komt al in de tweede helft vd jaar 8)
"Waakzaam & Dienstbaar"


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Ziet er goed uit! Neem aan dat ze hetzelfde werken als bij de aanbesteding van de Touran. Dus eerst de voorraad van de huidige generatie opmaken en dan overstappen op de nieuwe generatie. e050

Zolang deze nieuwe generatie maar niet (te) veel afwijkt van de geteste versie zou dan geen probleem op moeten leveren lijkt mij?


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Alle eisen staan in het PVE (programma van eisen).

https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/90286;section=1#detail-publicatie:linkA2

Ik vind helaas alleen maar algemene info mbt aanbesteding.

Ik zie nergens wat erop de auto’s moet zitten en wat niet (bijvoorbeeld start/stop systeem).
"Waakzaam & Dienstbaar"


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Aha, dan weet jij er vast meer van. Is dat vrije keus geweest, welk model een merk kon insturen, of zaten daar ook bepaalde eisen aan. Ik kan me voorstellen dat een c-klasse, zoals jij al zegt, ook ver zou komen in een eventuele test. Zelfde geldt voor eventuele Suv modellen van bijvoorbeeld BMW of Audi (en dan niet zo'n enorme bak, maar bijv een X3 ofzo). Het lijkt wel of de politie gewoon standaard een voor het publiek vriendelijk uitziende 'gezinsauto' wil rijden. Terwijl juist een model X3 (of de Tiguan bij VW) door zijn instaphoogte, hoog op de banden (zodat je nog weleens een stoepje kan pakken en goed overzicht hebt op de weg) mij ideaal lijken. Deden dit soort modellen wel mee, of waren het van te voren eigenlijk allemaal 'gezinsauto's' die de test ingingen?

Er was een programma van eisen. De voertuigen die daaraan voldoen mochten ingestuurd worden. Dit waren veel verschillende merken en modellen. Dit varieerde van suv tot mpv tot station. Daarbij was het totaal niet van toepassing of iets goed oogt voor het publiek. Er is gewoon kritisch gekeken naar welk voertuig past het beste.

Vwb de wegligging die is gewoon prima daar hoef je geen lage auto voor te hebben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Vwb de wegligging die is gewoon prima daar hoef je geen lage auto voor te hebben.
Ik sprak vandaag iemand op de beurs die heeft meegewerkt aan de aanbesteding en tijdens het testrijden veelvuldig heeft gehoord "Dit hoef je met de Tourans niet te doen, dat overleef je niet".
Als voorbeeld gaf hij oa rondjes rijden op hogere snelheid op een rotonde en dan ineens de afslag nemen zonder af te remmen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Ziet er goed uit! Neem aan dat ze hetzelfde werken als bij de aanbesteding van de Touran. Dus eerst de voorraad van de huidige generatie opmaken en dan overstappen op de nieuwe generatie. e050

Zolang deze nieuwe generatie maar niet (te) veel afwijkt van de geteste versie zou dan geen probleem op moeten leveren lijkt mij?

Nieuwe generatie B-klasse ga je zeker zien bij de politie, tenzij er bezwaren worden gemaakt zoals nu ook bij de audi A6 aangezien er is aanbesteed met een 3.0 TDI van de "oude" generatie met een 7-traps DSG, terwijl de net gelanceerde a6 3.0 TDI een 8-traps ZF bak heeft.

Als mercedes gewoon mag blijven leveren dan komen ze vanzelf, aangezien niemand een paar honderd B klasse's voor ruim 3 jaar ergens op gaat slaan voor ze in dienst kunnen bij de politie. Zelfde gaat er gebeuren met de A6 voor de LE en als nog niet alle voertuigen voor de ME zijn aangeschaft zul je misschien ook de volgende generatie Sprinter gaan zien.