Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 660487 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Blijf het zeggen: FedSig Spanje (op de Mercedessen) is duidelijk inferieur aan Whelen (op de Tourans).

Nieuwe Mercedessen op het team. Kenteken beginnend met ZF. Dakset nog steeds vol vocht. Hoe kan zoiets geaccepteerd worden?? Dik jaar de tijd gehad om het aan te passen en er is niks veranderd. Ja, goedkope donkere folie voor het stopbord  >:(

Over vocht in de dakset gesproken, er staat hier nu een Mercedes op ons team waarvan de gehele zooi uitvalt bij gebruik OGS. Reden; water in de dakset!
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Bij stoptekens doe ik standaard maar gelijk Amber verlichting aan.
Bij buitenlandse voertuigen, vaak, het stopbord icm met blauwblauw. Anders snapt men het idd niet.

Daarentegen, afgelopen week 2x een dienst gereden in de Vito en dat vind ik dus echt een top ding.
Een lichtbak op het dak met wat extra opties en ook de teksten die je kan kiezen voor het stoptransparant zoals ‘FOLLOW ME’ is top.

Dat is inderdaad wel een goed punt. Uiteindelijk komen we daar ook bij uit als er niet gestopt wordt.

Wij hebben ook een vito en dat is inderdaad een erg relaxte bus om mee te rijden. Met name de nadruk op relaxt. Als je een dienst met weinig prio 1 meldingen hebt dan. Zodra je namelijk flink aan het gas moet vind ik hem erg link. Al helemaal bij nat weer. De vito heeft namelijk de onbedwingbare neiging om bij het minste geringste achter uit te breken. Om dat te voorkomen rij je automatisch wat minder vlot door de bochten en ben je uiteindelijk dus minder snel TP dan met de Touran of de B klasse. Je komt er uiteindelijk wel... alleen wel een punt van aandacht. Daarom pak ik hem amper als ik de keus heb (of ik moet horeca dienst hebben).

Overigens is de traffic advisor wel een leuk snufje. Alleen tot op heden niet gebruikt omdat de noodzaak ontbreekt.

Over vocht in de dakset gesproken, er staat hier nu een Mercedes op ons team waarvan de gehele zooi uitvalt bij gebruik OGS. Reden; water in de dakset!
Ook al bij twee auto's last van gehad.

En om niet alleen maar te zeiken moet ik er wel bij zeggen dat ik hem wel lekker vlug vind. Heb er nu twee (lange) achtervolgingen mee gehad. En dan is het erg fijn om hem bij te hebben.


MrOfficer

  • Hoofdagent eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Gisteren nog een buitenlands gekentekend voertuig staande gehouden met de B klasse. Men verklaarde maar gewoon gestopt te zijn omdat ze iets zagen branden en dachten dat dat de bedoeling was maar van de tekst op de stoptransparant was geen pap te maken. Nu heb ik deze klacht al vaker gehoord maar in dit geval was de betrokkene echt oprecht verbaasd dat wij hier in Nederland met zulke onduidelijke stoptekens werken  98uiye
Heb maar gezegd dat ik het er volledig mee eens ben. En al helemaal in de regen is er niets van te maken. Wordt nog een heel karwei om al die lichtbakken aan te passen... :-X

Eens. Ook veel last van. Stopteken doet me een beetje denken aan de oude (vista) lichtbakken op de eerste versies Touran. Als ik in de B klasse rij en geef een stopteken dan geef ik het even voordat ik het blauw er ook op gooi. Beetje Amerikaans model, maar het is gewoon echt een hele slechte lichtbak die we hebben gekregen. Ze konden beter de lichtbak gebruiken die de KMar op de B klasse heeft gestopt, en dan desnoods maar het stopteken in de zonneklep o.i.d

Maar ja, heb jij een oplossing? 98uiye



PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Nu hebben wij in ons district nog geen Vito rijden maar zijn dat ongeveer dezelfde teksten / tekens als op de Transporter?
De balk bovenop is ook een traffic advisor toch?
dat durf ik niet te zeggen. In Amsterdam hebben we op de basisteams nooit de Transporters gehad met de ‘Rotterdamse opbouw’ om het zo maar even te noemen.
Zit idd een traffic advisor bovenop.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Maar ja, heb jij een oplossing? 98uiye
Klinkt misschien echt heel gek wat ik nu ga zeggen, en waarschijnlijk hebben ze in de aanbesteding alles in werk gesteld om dat te verwezenlijken. Maare.... andere lichtbak?

Die bij de Touran had een stuk minder klachten.

Overigens... als we gewoon de aanbesteding opnieuw hadden gegund aan VW hadden we dit hele topic niet hoeven openen. Achteraf is dat gewoon een erg goed stuk gereedschap gebleken. Maar ja, de organisatie kon dat niet maken vanwege de eerder in opspraak gekomen topmannen van VW. Dat zou wel slecht staan. Dus dan maar naar Mercedes.

Buiten dat om hebben de hondengeleiders geprotesteerd en zij zijn vooralsnog de enige die door kunnen blijven gaan met VW. Zijn pas nog voorzien van de nieuwste uitvoering van de nieuwe Touran. Heerlijke auto. (...daar kan het wel)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Een aanbesteding kan je niet gunnen aan een merk specifiek. Je kan in een aanbesteding een stapeltje eisen neerleggen en de goedkoopste inschrijver die voldoet wint. Daarom heeft PON bijvoorbeeld wel gewonnen met de hondenwagens (Touran) en de SIV (A6). Mercedes heeft zich simpelweg het goedkoopst ingeschreven en daarmee gewonnen.

Er worden nog wel gebruikerstesten gedaan maar daarbij gaat het er eigenlijk alleen om of een voertuig wel aan alle eisen voldoet. De prijs is het allerbelangrijkste.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084


Buiten dat om hebben de hondengeleiders geprotesteerd en zij zijn vooralsnog de enige die door kunnen blijven gaan met VW. Zijn pas nog voorzien van de nieuwste uitvoering van de nieuwe Touran. Heerlijke auto. (...daar kan het wel)

Voor de hondenwagens zijn er twee voertuigen aanbesteed: de autoversie is de VW Touran geworden en de bus is de Mercedes Vito. Dat heeft niet met protesten te maken maar is gewoon zo aanbesteed.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Nu hebben wij in ons district nog geen Vito rijden maar zijn dat ongeveer dezelfde teksten / tekens als op de Transporter?
De balk bovenop is ook een traffic advisor toch?

Idd, de teksten zijn gelijk. Maar bijv het ONGEVAL <-- <-- is echt stom gedaan, want ongeval past nietin beeld, dus dat scrolt OOK. Vind het allemaal net niets. Maargoed, de Vito is wel het beste rijden van alle 'kwaden' voor mij.


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Idd, de teksten zijn gelijk. Maar bijv het ONGEVAL <-- <-- is echt stom gedaan, want ongeval past nietin beeld, dus dat scrolt OOK. Vind het allemaal net niets. Maargoed, de Vito is wel het beste rijden van alle 'kwaden' voor mij.

Bedankt voor je antwoord Venture.

Dat met dat "ongeval" is wel raar gedaan dan. Maargoed dat verbaasd mij dan weer niets. Worden wel meer rare keuzes gemaakt.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Een aanbesteding kan je niet gunnen aan een merk specifiek. Je kan in een aanbesteding een stapeltje eisen neerleggen en de goedkoopste inschrijver die voldoet wint. Daarom heeft PON bijvoorbeeld wel gewonnen met de hondenwagens (Touran) en de SIV (A6). Mercedes heeft zich simpelweg het goedkoopst ingeschreven en daarmee gewonnen.

Er worden nog wel gebruikerstesten gedaan maar daarbij gaat het er eigenlijk alleen om of een voertuig wel aan alle eisen voldoet. De prijs is het allerbelangrijkste.
Kennelijk voldeed de Mercedes in het geval van de hondenwagens niet aan de eisen (kofferruimte). Zo is het mij uitgelegd althans.