Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran

Auteur Topic: Aanbesteding politievoertuigen 2015/2016: Mercedes B-klasse / Mercedes Vito / Volkswagen Touran  (gelezen 658351 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Lijkt me thuishoren in het topic politie terreinvoertuigen...




Reyesinc

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Ik vroeg me eigenlijk af waarom die eisen voor politiewagens zo extreem laag zijn? Ze moeten voldoen aan 0-100 binnen 13 seconden, prima voor een klein stadsautootje als de VW Up! (14,4 seconden), maar dat stelt toch niets voor voor een politiewagen dat mogelijk achtervolgingen moet houden op snelwegen/provinciale wegen of met hoge spoed naar bepaalde plekken moet? Met zulke trieste eisen kun je makkelijk een downgrade uitvoeren als je naar een nieuwer model, zoals bij de nieuwe B-klasse gaat gebeuren. Van de 220d (177pk) naar de 200d (150pk). Alsof de oude wagen al een krachtpatser was. Maar met zulke eisen valt het gewoon binnen de norm. Is die 13 seconden van 0 naar 100 norm wel genoeg en is het prima te doen met de 150 pk mercedes (27 pk minder dan de huidige mercedessen)?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
De acceleratie van de oude en de nieuwe B-klasse is nagenoeg gelijk en ook de topsnelheid is maar beperkt lager. De B-klasse is daarmee nog altijd een stukje sneller dan de Touran (maar een dweil op de weg).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Ik vroeg me eigenlijk af waarom die eisen voor politiewagens zo extreem laag zijn? Ze moeten voldoen aan 0-100 binnen 13 seconden, prima voor een klein stadsautootje als de VW Up! (14,4 seconden), maar dat stelt toch niets voor voor een politiewagen dat mogelijk achtervolgingen moet houden op snelwegen/provinciale wegen of met hoge spoed naar bepaalde plekken moet? Met zulke trieste eisen kun je makkelijk een downgrade uitvoeren als je naar een nieuwer model, zoals bij de nieuwe B-klasse gaat gebeuren. Van de 220d (177pk) naar de 200d (150pk). Alsof de oude wagen al een krachtpatser was. Maar met zulke eisen valt het gewoon binnen de norm. Is die 13 seconden van 0 naar 100 norm wel genoeg en is het prima te doen met de 150 pk mercedes (27 pk minder dan de huidige mercedessen)?
Snelheid & acceleratie is 1, gewoon goede stuurmanskunst is 2. Het gaat niet om een hoge snelheid, maar om een hoge gemiddelde snelheid. En elke agent zou het liefst ook een snelle audi hebben als voertuig, maar de baas wil ook wat ;-)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Zo is het maar net. Bovendien bestaat het politieleven niet alleen maar uit politieachtervolgingen en ben ik ook wel blij dat we niet met overtrokken snelheid als in een Dukes of hazard film overal achteraan vliegen. Daarnaast moet je niet vergeten dat een politie auto wat zwaarder is dan gemiddeld. Natuurlijk wens je wel een wat meer power maar om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit echt last ondervonden de 'matige' eigenschappen. Het volstaat doorgaans meer dan voldoende.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Bovendien wordt de meeste surveillance gereden in stedelijk gebied, daar heb je niets aan hoge topsnelheden. Voor de snelwegen hebben we de Audi's.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Reyesinc

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Aha dat is dan duidelijk. Jullie vinden het dus eigenlijk helemaal geen probleem dat de acceleratie niet bepaald hoog ligt. Vroeg de vraag alleen omdat het aantel PK's in die Amerikaanse wagens aanzienlijk hoger ligt, en deze wagens worden ook in stedelijk gebied gebruikt. Wel begrijpelijk dat de wagens hier kleiner en minder rap zijn. Kleinere smallere wegen, veel meer stedelijk gebied, politiehelikopter, audi's, hele hoge prijzen voor dieselwagens in Nederland en noem het nog maar op. En ja, natuurlijk rijdt iedereen liever in een mooie Audi.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Als we op de basisteams Audi's gaan uitdelen dan vrees ik nog grotere problemen voor wat betreft uit/instroom van personeel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik vind de acceleratie nu prima, hij is sneller dan de gemiddelde auto. Ook criminelen rijden echt niet allemaal in Audi's hoor, de meeste achtervolgingen heb ik tot nu toe met auto's gehad die we zelfs met de Touran goed bij konden houden.

Een vergelijking met Amerika kun je niet maken, daar is veel solo surveillance, gaat de dienstauto mee naar huis en wordt het hele politie apparaat anders ingezet. Als je toch een parallel wilt trekken: Politie in de grote stad (denk aan NYC, Chicago, Houston) hebben ook allemaal niet van die rappe voertuigen hoor, bijvoorbeeld de Crown vic, Ford Edge. Juist de counties buiten de grote stad en state troopers rijden in de wat spannendere auto's.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.