Brandweeruniform te koop op Marktplaats

Auteur Topic: Brandweeruniform te koop op Marktplaats  (gelezen 16128 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Gepost op: 28 april 2015, 19:01:45
Op Marktplaats zag ik onderstaande advertentie:

http://www.marktplaats.nl/a/kleding-heren/overhemden/m923639650-brandweer-blouche-met-emblemen-teab.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Nu is dit niet het officiële brandweerbatch maar hij lijkt er wel heel erg veel op. Nu vraag ik mijzelf af, mag ik een blouse van het FLR, dus een officieel uniform, te koop aan bieden op Marktplaats? En mag deze advertentie?




Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2015, 19:17:22
Ik denk dat je twee kanten op kunt gaan. Civiel kan er wellicht een zaak worden aangespannen op het beeldmerk van de emblemen.

Strafrechtelijk gezien zou er sprake kunnen zijn van verduistering (evt. in dienstbetrekking). Het verkopen van andermans spullen valt daar onder.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 29 april 2015, 12:59:29
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1346710 date=1430240505
Op Marktplaats zag ik onderstaande advertentie:

http://www.marktplaats.nl/a/kleding-heren/overhemden/m923639650-brandweer-blouche-met-emblemen-teab.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Nu is dit niet het officiële brandweerbatch maar hij lijkt er wel heel erg veel op. Nu vraag ik mijzelf af, mag ik een blouse van het FLR, dus een officieel uniform, te koop aan bieden op Marktplaats? En mag deze advertentie?
Zover ik weet heb je het nette uniform in bruikleen van het FLR, en dien je bij uit dienst gaan alles weer netjes in te leveren. Dus lijkt mij dat deze advertentie op marktplaats volstrekt illegaal is. En deze aanbieder hier nog een hoop gezeik mee kan krijgen.


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #3 Gepost op: 29 april 2015, 18:20:13
Ik heb een mailtje verstuurd naar de veiligheidsregio. Misschien dat ze er iets mee kunnen  O0.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2015, 18:59:28
Zijn die dingen niet ook gewoon te koop? Bij brandweerwinkel e.d.? Ik zou me er niet te druk over maken...


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 29 april 2015, 19:07:48
Citaat van: cavia link=msg=1346903 date=1430326768
Zijn die dingen niet ook gewoon te koop? Bij brandweerwinkel e.d.? Ik zou me er niet te druk over maken...

Inderdaad. Die kun je daar zo kopen. Snap best dat men misschien niet wil dat iedereen die dingen gaat dragen. Maar om nou meteen de veiligheidsregio in kennis te stellen vind ik wel heel ver gaan. We weten allemaal hoe de veiligheidsregio's de laatste tijd met hun vrijwilligers omgaan. Beetje lullig om dan meteen de verrader uit te hangen en zo'n iemand aan te geven bij de regio. Daar krijg ik toch wel hele nare gevoelens bij.

Overigens kun je de adverteerder ook gewoon zelf een berichtje sturen. Dat voorkomt dat een enthousiaste vrijwilliger geschoveerd wordt terwijl hij zich van geen kwaad bewust is.

Hoe groot is de kans dat hij dit outfit van het korps gekregen heeft, en nog in dienst is en hem dus niet terug hoefde te geven? 0% ongeveer? Het uniform zal immers bij bepaalde gelegenheden nog gewoon nodig zijn. Brandweermensen verkopen hun bluspakken ook pas als ze niet meer nodig zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dennis Kempers

  • Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #6 Gepost op: 29 april 2015, 19:11:19
En wie zegt dat deze persoon uberhaupt een brandweerman is? Ook hobbyiaten kunnen bestellen bij Brandweerwinkel en hun spullen doorverkopen. Wat een onzin om meteen de veiligheidsregio in kennis te stellen, je maakt vrienden hoor


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 29 april 2015, 19:20:30
Citaat van: Dennis Kempers link=msg=1346909 date=1430327479
En wie zegt dat deze persoon uberhaupt een brandweerman is? Ook hobbyiaten kunnen bestellen bij Brandweerwinkel en hun spullen doorverkopen. Wat een onzin om meteen de veiligheidsregio in kennis te stellen, je maakt vrienden hoor
Een snelle blik bij de brandweerwinkel verteld mij dat zij daar inderdaad witte overhemden verkopen, maar zonder emblemen erop. Verder is het zo na te gaan of het officiele FLR, aangezien daar een merkje van in de kleding zit. En als dat zo is houdt dit persoon zich toch echt met zaken bezig die niet kunnen. Kunnen we het wel weer goed gaan zitten kletsen hier. Ga er maar vanuit dat een hobbist niet aan de officiele kleding kan komen. Niet legaal. ::)


Dennis Kempers

  • Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #8 Gepost op: 29 april 2015, 19:24:25
Wanneer er een merkje in zit houdt het inderdaad op. Dus.....wie gaat de blouse kopen  ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 29 april 2015, 19:31:55
Labeltje zit in de kraag van de overhemden, zou je eruit kunnen knippen. Maar dan nog ga je een probleem krijgen als je de spullen ooit weer moet inleveren. En zover ik weet moet je bij ruiling oud tegen nieuw inleveren.