GRIP 1 (hoogwerker omgevallen) Oostendorperstraatweg - Oosterwolde 02-05-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (hoogwerker omgevallen) Oostendorperstraatweg - Oosterwolde 02-05-2015  (gelezen 43415 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #130 Gepost op: 15 september 2016, 15:47:09


Het Openbaar Ministerie Oost-Nederland gaat de bestuurder van de hoogwerker, een 48-jarige man uit Oosterwolde (gemeente Oldebroek), vervolgen voor dood door schuld en zwaar lichamelijk letsel door schuld. De man bestuurde en bediende op 2 mei 2015 de hoogwerker, een zogeheten ‘verreiker’, tijdens het oldtimerevenement in Oosterwolde. Met vijf volwassenen en acht kinderen hoog in het bakje viel de hoogwerker om. Eén toeschouwer kwam te overlijden en twaalf mensen raakten gewond.

De man mocht wel met de hoogwerker rijden, maar was niet bevoegd om ermee te werken. Daarnaast zijn er volgens het OM meerdere veiligheidsmaatregelen ontweken en overtreden. Zo zaten er bijvoorbeeld 13 personen in het bakje, terwijl drie personen maximaal is toegestaan. De man moet zich op 28 november 2016 voor de rechter verantwoorden.

De organisatie van het evenement is niet als verdachte aangemerkt. Zij heeft in de aanloop naar dit evenement afgesproken dat de hoogwerker niet als attractie zou worden ingezet om personen omhoog te brengen. Het tegen die afspraak in toch omhoog brengen van toeschouwers, met de ernstige gevolgen van dien, kan haar niet verweten worden.

Ook de werkgever van de bestuurder van de hoogwerker wordt niet als verdachte gezien. Er zijn namelijk geen aanwijzingen dat de werkgever de 48-jarige man opdracht heeft gegeven om het bakje met de 13 toeschouwers omhoog te brengen of dat de werkgever ervan wist dat de hoogwerker als attractie zou worden ingezet.
Bron OM
https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@95948/bestuurder/


http://www.nu.nl/binnenland/4322036/bestuurder-hoogwerker-oosterwolde-vervolgd-dodelijk-ongeval.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


guest19010

  • Gast
'Alarm op dodelijke hoogwerker Oosterwolde uitgezet'

Citaat
Volgens een vertrouwelijk politierapport dat in handen is van de regionale krant de Stentor was het alarm dat moest waarschuwen voor overbelading afgeplakt en was een speakerdraadje doorgeknipt.

Lees verder op: http://nos.nl/artikel/2147555-alarm-op-dodelijke-hoogwerker-oosterwolde-uitgezet.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
'Gekantelde hoogwerker Oosterwolde was gesaboteerd'

De hoogwerker die vorig jaar omviel op een oldtimershow in Oosterwolde was bewust onklaar gemaakt. De beveiliging was uitgeschakeld en het alarm was onhoorbaar gemaakt.

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/gekantelde-hoogwerker-oosterwolde-was-gesaboteerd


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoogwerker Oosterwolde gesaboteerd
OOSTERWOLDE - De hoogwerker die in mei 2015 omviel in Oosterwolde was bewust onklaar gemaakt, blijkt uit een nog vertrouwelijk rapport van de politie. De bestuurder had moeten weten dat de machine kon kantelen. Bij het ongeval vielen een dode en elf gewonden, onder wie kinderen.
De politie heeft de hoogwerker maandenlang onderzocht. De technische analyse dient als bewijsstuk voor de zaak die tegen de bestuurder wordt aangespannen. De conclusies zijn ontluisterend

http://www.destentor.nl/regio/oldebroek/hoogwerker-oosterwolde-gesaboteerd-1.6725233


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Enig commentaar/vragen naar aanleiding van de recente media aandacht.

1) Volgens mij kunnen we hier niet van sabotage spreken. Sabotage gebeurt door een buitenstaander (een derde). Daar lijkt mij hier geen sprake van. Dit buiten gebruik stellen van beveiligingsmaatregelen lijkt mij gezien de beschrijving door de bestuurder of zijn bedrijf gebeurd te zijn.

2) Wie heeft de beveiliging buiten gebruik gesteld ? De bestuurder of is het gebeurd door zijn bedrijf en is de bestuurder "gedwongen" om op deze manier "op te treden" ? Is volgens mij belang voor wie er vervolgd gaat worden en de strafbepaling.
Naar mijn mening een belangrijke vraag voor in eerste instantie de politie en later voor de rechter.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Citaat van: AVN link=msg=1465760 date=1481368992
Enig commentaar/vragen naar aanleiding van de recente media aandacht.

1) Volgens mij kunnen we hier niet van sabotage spreken. Sabotage gebeurt door een buitenstaander (een derde). Daar lijkt mij hier geen sprake van. Dit buiten gebruik stellen van beveiligingsmaatregelen lijkt mij gezien de beschrijving door de bestuurder of zijn bedrijf gebeurd te zijn.

2) Wie heeft de beveiliging buiten gebruik gesteld ? De bestuurder of is het gebeurd door zijn bedrijf en is de bestuurder "gedwongen" om op deze manier "op te treden" ? Is volgens mij belang voor wie er vervolgd gaat worden en de strafbepaling.
Naar mijn mening een belangrijke vraag voor in eerste instantie de politie en later voor de rechter.

Dat sabotage per definitie door een buitenstaander moet gebeuren is Van Dale niet met je eens, maar dat zijn maar woorden. Belangrijker is het antwoord op je tweede vraag: in deze zaak wordt alleen de bestuurder/bediener vervolgd. Al eerder heeft het OM besloten geen aanleiding te zien om de organisatie van het evenement of de werkgever van de verdachte te vervolgen. Gezien de 'onklaarmakingen' en kennelijke onvoorzichtigheid en onbevoegheid die ze gevonden hebben zou ik niet graag in zijn schoenen staan.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: janvangent link=msg=1465846 date=1481388741
Dat sabotage per definitie door een buitenstaander moet gebeuren is Van Dale niet met je eens, maar dat zijn maar woorden. Belangrijker is het antwoord op je tweede vraag: in deze zaak wordt alleen de bestuurder/bediener vervolgd. Al eerder heeft het OM besloten geen aanleiding te zien om de organisatie van het evenement of de werkgever van de verdachte te vervolgen. Gezien de 'onklaarmakingen' en kennelijke onvoorzichtigheid en onbevoegheid die ze gevonden hebben zou ik niet graag in zijn schoenen staan.

Als bestuurder / bediener van voertuigen ben je ten allen tijden zelf verantwoordelijk voor de staat van je voertuig en het houden aan de veiligheidsvoorschriften. Eerder in dit topic is al aangegeven dat de eigenaar nadrukkelijk had aangegeven dat de hoogwerker slechts ingezet mocht worden ten behoeve van op en afbouw werkzaamheden van het evenement !!

Daar heeft de bestuurder zich kennelijk niet aangehouden en heeft tegen de uitdrukkelijke mededeling van de eigenaar het voertuig ingezet voor personen vervoer. Tel daar bij op dat de bestuurder tegen de veiligheidsvoorschriften van de fabrikant meer personen / gewicht heeft verplaatst dan waarvoor het voertuig is ontworpen / gekeurd.

Buiten het onklaar maken van beveiligingen zijn dat al twee zaken die het voor de bestuurder erg lastig gaan maken én het onmogelijk maken om de eigenaar / werkgever te vervolgen immers ook zonder de beveiligingen zou het voertuig normaal gefunctioneerd hebben als aan de veiligheidsvoorschriften ten aanzien van het maximaal aantal personen / gewicht was voldaan sterker als de bestuurder de mededeling van de eigenaar had gerespecteerd hadden er nimmer personen in het bakje gestaan.

In mijn optiek is het onklaar maken of overbruggen van beveiligingen niet speciaal aan te rekenen aan de eigenaar doch ook niet aan de bestuurder, het is niet bekent (althans niet publiekelijk) of de zaken onklaar / overbrugt zijn door de bestuurder, hooguit kan de bestuurder verweten worden zijn voertuig niet te hebben gecontroleerd voor gebruik maar, welke bestuurder doet dat wel voor hij aan het werk gaat....??
Natuurlijk is het zo dat wanneer de beveiligingen normaal gefunctioneerd zouden hebben de overbelasting en dus het ongeval niet plaats hadden kunnen vinden door een stokje voor de handeling van de bestuurder te steken maar, als de bestuurder zich aan de afspraken en voorschriften zou hebben gehouden dan hadden de (onklaar gemaakte) beveiliging nooit in hoeven grijpen en wellicht zou het zelfde voertuig dan tot de dag van vandaag zonder beveiliging hebben gereden (had bij een keuring wel boven water gekomen)

Wat betreft sabotage, dat betreft het bewust onklaar maken van iets en kan dus door elk persoon worden gedaan, door de eigenaar, de bestuurder maar ook door een bezoeker of medewerker van evenement.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1465856 date=1481392366

 hooguit kan de bestuurder verweten worden zijn voertuig niet te hebben gecontroleerd voor gebruik maar, welke bestuurder doet dat wel voor hij aan het werk gaat....??
Ik en gelukkig het grootste gedeelte van mijn collega's ook. 98uiye