GRIP 1 (hoogwerker omgevallen) Oostendorperstraatweg - Oosterwolde 02-05-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (hoogwerker omgevallen) Oostendorperstraatweg - Oosterwolde 02-05-2015  (gelezen 43224 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
MMT Zwolle is een grondgebonden MMT. Daar zijn er niet zoveel meer van.

Voor zover ik weet alleen Zwolle, Enschede, Utrecht, Tilburg en Maastricht.

De grondgebonden MMT's hebben een redelijke inzettijd. Bij dit soort (in verhouding) kleine incidenten zijn de grondgebonden MMT's niet van waarde. Hun nut ligt in de rampenbestrijding op het niveau van het GNK-C of iets in die richting.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


stafpilot

  • geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
@Luke: dank! Helder, weer wat geleerd.
PR & Communicatie Coördinator en hulpverlener bij het Rode Kruis afdeling Ede. https://www.facebook.com/pg/rodekruisede.nl Al mijn bijdragen op het fo


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat
Geen vergunning voor hoogwerker Oosterwolde
Voor het gebruik van de hoogwerker die zaterdag in Oosterwolde omviel tijdens een jaarlijks oldtimerevenement, was niet specifiek een vergunning aangevraagd.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/4042647/geen-vergunning-hoogwerker-oosterwolde.html


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Uit de media blijkt dat de verklaring van de burgemeester van Oldenbroek, van welke gemeente Oosterwolde deel uit maakt, niet geheel juist was.
In 2014 blijkt een meerjarenvergunning te zijn verleend voor dit evenement, met dien verstande dat jaarlijks een meldingsplicht geldt.
Nu omstreeks 16.00 uur is door een gemeenteambtenaar medegedeeld dat niet aan deze meldingsverplichting was voldaan en ook de verreiker niet was of is vernoemd.
berichtgeving in Telegraaf en AD.
Bij instappen begint de inzet.


info530

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Op de site van de Gemeente Oldebroek staat het net iets anders vermeld. De melding is, hoewel te laat, in januari 2015 ontvangen. In de vergunningaanvraag wordt niet specifiek melding gemaakt van een hoogwerker, maar er wordt ook niet aangegeven of dat noodzakelijk is/was.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: info530 link=msg=1347719 date=1430667492
Op de site van de Gemeente Oldebroek staat het net iets anders vermeld. De melding is, hoewel te laat, in januari 2015 ontvangen. In de vergunningaanvraag wordt niet specifiek melding gemaakt van een hoogwerker, maar er wordt ook niet aangegeven of dat noodzakelijk is/was.

Bij een door mij georganiseerd evenement zijn we ook met een mobiele kraan de lucht ingegaan tot 55 meter. Bij navraag aan de diverse partijen die bij het verlenen van de evenementen vergunning betrokken waren (Gemeente, VRNHN, GHOR en politie) is door alle partijen aangegeven dat dit onder de verantwoording van de organisatie en het kraanbedrijf viel en er GEEN vergunning noch een melding noodzakelijk was. Niet in het kader van de veiligheid noch in het kader van eventuele ondergrondse leidingen en kabels.
Ook bij een controle door de gemeente en politie tijdens het evenement zijn hierover geen op / aanmerkingen gemaakt anders dan dat de vertegenwoordigers met enige voorrang mee omhoog wilden. De controle durf ik best wel strak te noemen want we kregen bijvoorbeeld wel commentaar over de wijze waarop we met kabels en slangen de weg kruisten (de maatregelen ter bescherming werden onvoldoende geacht en dienden binnen een uur aangepast te zijn aan de wensen van de gemeente)

Nu kan en mag ik natuurlijk niet voor andere organisatoren of vergunning verleners spreken en weet derhalve ook niet welke eisen Oldebroek stelt maar ik kan me vanuit eigen ervaring voorstellen dat er geen vergunning voor de verrijker noodzakelijk was
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1347742 date=1430671252
Bij een door mij georganiseerd evenement zijn we ook met een mobiele kraan de lucht ingegaan tot 55 meter. Bij navraag aan de diverse partijen die bij het verlenen van de evenementen vergunning betrokken waren (Gemeente, VRNHN, GHOR en politie) is door alle partijen aangegeven dat dit onder de verantwoording van de organisatie en het kraanbedrijf viel en er GEEN vergunning noch een melding noodzakelijk was. Niet in het kader van de veiligheid noch in het kader van eventuele ondergrondse leidingen en kabels.
Ook bij een controle door de gemeente en politie tijdens het evenement zijn hierover geen op / aanmerkingen gemaakt anders dan dat de vertegenwoordigers met enige voorrang mee omhoog wilden. De controle durf ik best wel strak te noemen want we kregen bijvoorbeeld wel commentaar over de wijze waarop we met kabels en slangen de weg kruisten (de maatregelen ter bescherming werden onvoldoende geacht en dienden binnen een uur aangepast te zijn aan de wensen van de gemeente)

Nu kan en mag ik natuurlijk niet voor andere organisatoren of vergunning verleners spreken en weet derhalve ook niet welke eisen Oldebroek stelt maar ik kan me vanuit eigen ervaring voorstellen dat er geen vergunning voor de verrijker noodzakelijk was
Ik ken meer evenementen waar verreikers aanwezig zijn die worden gebruikt om het evenement op te bouwen. Voor die dingen word gewoon uitgegaan dat ze zijn goedgekeurd, en inzetbaar zijn voor de taak waar ze voor bedoeld zijn en er inderdaad geen vergunning voor nodig is. Als deze verreiker uitsluitend bedoeld was om als voorziening te dienen om het evenement van boven te kunnen bekijken zal hier het manco in gaan zitten. Dan had dat ding weldegelijk vermeld moeten zijn in de vergunning.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Indien de verreiker binnen de festiviteiten valt en dat bijkt wel omdat er kinderen en volwassen mee naar boven werden verheven., tijdens het evenement, dient deze als dusdanig te worden vermeld. Valt dan ook onder de organisatie van het evenement. Wel kan de organisatie zich laten ondersteunen door deskundigen op het gebied van de verreiker (eigenaar, bediener). Ook dient bij een manbak de bediening van het omhoog en omlaag gaan middels de bediening in de bak te worden gedaan en niet door de bestuurder van de verreiker op de grond. De termijn van melding dient in de vergunning te zijn opgenomen.
Bij instappen begint de inzet.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Peter71 link=msg=1347745 date=1430671473
Ik ken meer evenementen waar verreikers aanwezig zijn die worden gebruikt om het evenement op te bouwen. Voor die dingen word gewoon uitgegaan dat ze zijn goedgekeurd, en inzetbaar zijn voor de taak waar ze voor bedoeld zijn en er inderdaad geen vergunning voor nodig is. Als deze verreiker uitsluitend bedoeld was om als voorziening te dienen om het evenement van boven te kunnen bekijken zal hier het manco in gaan zitten. Dan had dat ding weldegelijk vermeld moeten zijn in de vergunning.

Citaat van: Gijs link=msg=1347759 date=1430673652
Indien de verreiker binnen de festiviteiten valt en dat bijkt wel omdat er kinderen en volwassen mee naar boven werden verheven., tijdens het evenement, dient deze als dusdanig te worden vermeld. Valt dan ook onder de organisatie van het evenement. Wel kan de organisatie zich laten ondersteunen door deskundigen op het gebied van de verreiker (eigenaar, bediener). Ook dient bij een manbak de bediening van het omhoog en omlaag gaan middels de bediening in de bak te worden gedaan en niet door de bestuurder van de verreiker op de grond. De termijn van melding dient in de vergunning te zijn opgenomen.

Gezien de eigen ervaring ten aanzien van de vergunning (wel of niet melden of wel of niet een aparte vergunning) ben ik er helaas heel bang voor dat dit soort zaken per gemeente verschilt. De kraan werd bij ons enkel en alleen gebruikt ter vermaak !! De enige maatregelen die we opgelegd kregen kwamen van het kraanbedrijf en de machinist (in overleg althans)

Dit bange vermoeden zien we helaas terug bij andere ongevallen met speciaal materiaal of voertuigen bij evenementen, pas als het fout gaat gaat men (tijdelijk) beter nadenken over het vergunningen beleid.
En nogmaals bij ons werd er door geen van de betrokken partijen van adviserende rol tot daadwerkelijke verlener ook maar overwogen om ons minimaal te wijzen op de verantwoording anders dan, het is het probleem van de organisator en eigenaar. (gelukkig waren wij en de eigenaar ons wel bewust van de risico's en gevaren en werd alles strak beveiligd middels afzettingen en communicatie middelen op de grond in de lucht en in de kraancabine en met de genomen maatregelen zou ik het zo weer durven doen)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Wout, ik denk dat het geen kwestie is van durven maar meer van mogen, n.a.v. de vergunning en de omstandigheden
Bij instappen begint de inzet.