GRIP 1 (hoogwerker omgevallen) Oostendorperstraatweg - Oosterwolde 02-05-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (hoogwerker omgevallen) Oostendorperstraatweg - Oosterwolde 02-05-2015  (gelezen 43211 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: FF_holland link=msg=1347555 date=1430598281
Vraagje tussendoor: is het weleens voorgekomen dat alle 4 de heli's bij 1 incident zijn geweest?  Volgens mij was bij zowel Koninginnedag 2009 als de crash van Turkish Airlines 1 van de heli's buiten dienst...
Nie buiten dienst, ivm mist kon er niet gevlogen worden.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Tmdejager link=msg=1347538 date=1430595212
Ik zie hier allemaal reactie's over de stempels en het uitschuiven van de mast van de machine en de vlucht, maar laten we voorop stellen dat er in elke kraan/hoogwerker/verreiker/grondverzetsmachine met hijsfunctie een computer (last moment beveiliging) ingebouwd zit die, wanneer de machine op z'n max komt, de machine zou moeten laten stoppen...
Een verreiker heeft, als je geluk hebt, wel een indicator die aangeeft met licht/geluidseffecten dat het kritische punt wordt bereikt. Vaak genoeg met een verreiker gewerkt die niets uitschakelde op het (bijna) kritische moment (al begrijp ik uit een eerdere reactie dat dit type het wel heeft).

Alleen is zo'n hefbak bedoeld voor 1-2 personen, niet voor een club kinderen met volwassenen. Zal me niets verbazen dat er mensen uit de bak naar voren hebben geleund en zo het kritische moment hebben vervroegd. En gestempeld of niet, met de bak aan de voorkant creëer je vooral een enorme wipwap... Zelfs al is de machine automatisch uitgeschakeld op het kritische moment, als de ballast (lees mensen in het bakje) dan zelf voorover gaan hangen helpt er niets meer aan. Hoewel dit stukje op dit moment nog vooral speculaas is heb ik toch zo het vermoeden dat het ongeveer zo is gegaan.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@Gilles.
Volgens kenners uit de buurt is het daar zandgrond en heeft van Welzen in de regel zeer ervaren personeel.
Het moet allemaal wel heel plotseling en snel zijn gegaan want anders, als je onder die bak staat, kun je meestal nog wel wegkomen.
Middels die ene summiere foto(omroepgelderland),waarop dat ding nog op de kop staat, krijg je de indruk dat de giek over de volle lengte hoog was uitgeschoven. Als je dan met volledige lengte giek gaat aftoppen met een behoorlijke last in de bak wordt het moment steeds groter en kun je gaan maar dat je dan achter plotseling los komt en heel snel voorover kiept ?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Thor link=msg=1347590 date=1430639712
@Gilles.
Volgens kenners uit de buurt is het daar zandgrond en heeft van Welzen in de regel zeer ervaren personeel.
Het moet allemaal wel heel plotseling en snel zijn gegaan want anders, als je onder die bak staat, kun je meestal nog wel wegkomen.
Middels die ene summiere foto(omroepgelderland),waarop dat ding nog op de kop staat, krijg je de indruk dat de giek over de volle lengte hoog was uitgeschoven. Als je dan met volledige lengte giek gaat aftoppen met een behoorlijke last in de bak wordt het moment steeds groter en kun je gaan maar dat je dan achter plotseling los komt en heel snel voorover kiept ?

Als het kritieke moment bereikt wordt, ongeacht de gemaakte beweging, zullen alle functie's staken. Alleen de functies die het kritische moment niet negatief beinvloeden kunnen vervolgens bediend worden, uitschuiven of af / optoppen kan dus niet meer en de enige beweging die nog gemaakt zou kunnen worden is dus inschuiven van de giek. Zelfs de meest simpele hoogwerker heeft dergelijke beveiligingen (mits de functie als hoogwerker ook is aangegeven) een schaarhoogwerker zal bijvoorbeeld bij een bepaalde schuinstand ook niet omhoog willen. Daarnaast is het voor voertuigen (muv kranen) die naast andere functies ook als hoogwerker KUNNEN dienen een verplichting om in de manschappen bak de functies te kunnen bedienen (muv rijden van het voertuig) Dient de manschappenbak gekeurd te zijn voor personen vervoer en dient de maximale werklast te zijn aangegeven alsmede het maximaal aantal te vervoeren personen.

Alle speculaasjes over de toedracht zijn dus mijns inziens overbodig zelfs al lijkt het aan de hand van foto's en verhalen duidelijk dat er niet aan de geldende regelgeving is gehouden we zijn er (gelukkig) geen van allen bij geweest.
Dat de organisatie een vergunning had voor het gebruik van de hoogwerker is op zich al lovenswaardig (ook al is het helemaal mis gegaan) want in veel gevallen is dit niet nodig, heb zelf eens iets soortgelijks gedaan met een mobiele kraan en zelfs bij herhaaldelijke navraag bij gemeente EN de VRNHN / GHOR was er geen vergunning nodig. Er werd gewoon gesteld dat het de verantwoording van de organisator EN de eigenaar van de machine is in ons geval een gerenommeerd kraanbedrijf met alle keuringen en communicatie middelen maar dat is een blijft geen garantie dat er niets mis kan gaan.

Verder denk ik dat het voor de hulpverlening in basis weinig uitmaakt met welk soort voertuig het ongeluk is gebeurd wat voor de HV van belang is is denk ik vooral de hoogte en het aantal slachtoffers en hun toestand / leeftijden.

Tot slot wens ik alle betrokkenen sterkte bij de verwerking van de gevolgen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: quattromontanes link=msg=1347559 date=1430601220
3X was ook al eens bij een ernstig vko op de westfrisiaweg in zwaag. Als ik het mij goed herinner in 2008

Of bij monstertruckdrama vorig jaar in Haaksbergen 2 Nederlandse lifeliners en 1 uit Duitsland.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1347575 date=1430632900
Wat ik gezien heb:

- OvDG West Veluwe
- Ambulance 06-186 Ermelo
- Ambulance 06-188 Elburg
- Ambulance 06-189 Elburg
- Ambulance 04-102 Zwolle
- Ambulance 04-103 Zwolle
- Ambulance 04-162 Rouveen
- Ambulance 04-301 Zwolle
- Lifeliner 1 Amsterdam
- Lifeliner 3 Volkel
- Lifeliner 4 Groningen

(Ook geel: ter promotie de Veluwse Wens Ambulance)

Verder stonden er nog een Sprinter Otaris en een Sprinter van Wietmarscher met lichtbalk op het dak waarvan ik de nummers niet kon lezen.

MMT Zwolle is niet ingezet?


hans2707

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 182
Zijn de MMT's zonder heli's niet alleen voor rampen?


stafpilot

  • geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
MMT Zwolle? Die ken ik niet.  :o
PR & Communicatie Coördinator en hulpverlener bij het Rode Kruis afdeling Ede. https://www.facebook.com/pg/rodekruisede.nl Al mijn bijdragen op het fo


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
MMT Zwolle is niet ingezet?
Als ik Google zie ik inzetten met lifeliner in Zwolle zelf. Dus dan neem ik aan dat het MMT Zwolle niet direct inzetbaar is want anders laat je geen lifeliner komen.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
MMT Zwolle is dacht ik alleen nog inzetbaar tbv van de GKN