GRIP 1 (hoogwerker omgevallen) Oostendorperstraatweg - Oosterwolde 02-05-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (hoogwerker omgevallen) Oostendorperstraatweg - Oosterwolde 02-05-2015  (gelezen 43220 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: p2Elst link=msg=1348030 date=1430762041
Jaa klopt maar het opmerkelijke is wel, men komt er achteraf altijd achter dat er iets niet kon of mocht, en het is altijd een "leermoment", wanneer gaan we vooraf nou eens goed kijken?

Vooraf is gewoon lastig, omdat je misschien risicos te laag inschat, het gevaar niet inziet etc. Kijk naar de vuirwerkramp, nieuwjaarsbrand, monstertruckdrama, koninginnedagdrama erc. In dat rijtje kan ik wel 60 dingen opnoemen die nu nog niet gevaarlijk lijken maar dat wel kunnen zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: zwelgje link=msg=1348103 date=1430775949
Dat lijkt mij nu juist de kern van de juridische discussie.
Het apparaat voldoet niet aan de definitie uit artikel 1 van het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen:

Dat het voor vermaak wordt ingezet, lijkt mij niet per definitie te betekenen dat het ook daar voor bedoeld is.

Natuurlijk zijn regels en toezicht noodzakelijk om mensen redelijkerwijs tegen onkunde en onwetendheid in bescherming te nemen.
Maar wat ik een beetje mis in de discussie, is het uitgangspunt dat iedereen allereerst een eigen verantwoordelijkheid heeft, nog voor vergunningen, regels, etc...
Dus de personen die het apparaat op heeft gezet, bediende, de organisatie, etc.

Dus de personen die het apparaat op heeft gezet, bediende, de organisatie, etc.

Er geldt voor alle hijswerktuigen etc. blijf buiten het bereik van de kraan etc.(Het is verboden je binnen de draaicircel van de kraan te bevinden, de bekende bordjes.)) en bevindt je vooral niet onder de last ! (In dit geval van de hoogwerker dus de arm met de bak.)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
We kunnen allemaal wel blijven hangen op de regeltjes. Maar die zijn theoretisch en staan op papier, en kunnen in de praktijk genegeerd worden zoals blijkt. Ik denk dat er vooral eens harder handhavend opgetreden moet gaan worden, en daar ligt een schone taak voor de arbeidsinspectie. Voor ieder evenement moet een vergunning af worden gegeven, bij vrijwel ieder evenement zijn hijswerktuigen te vinden, laat die dingen in het vervolg ook vermelden in de vergunning. Zodra een gemeente de vergunning heeft verleent voor een evenement gaat er een melding naar de arbeidsinspectie, en die kunnen dan gaan controleren hoe de zaken ervoor staan. Je zult het nooit waterdicht krijgen, maar als men weet dat men gaat controleren tijdens het evenement zullen dit soort zaken minder voor gaan komen. En laat het maar vergaande consequenties hebben voor een organisatie als blijkt dat er misstanden zijn. Geen vergunning verlening voor het volgende jaar, of gewoon keiharde geldboetes.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Thor link=msg=1348150 date=1430816186
Dus de personen die het apparaat op heeft gezet, bediende, de organisatie, etc.

Er geldt voor alle hijswerktuigen etc. blijf buiten het bereik van de kraan etc.(Het is verboden je binnen de draaicircel van de kraan te bevinden, de bekende bordjes.)) en bevindt je vooral niet onder de last ! (In dit geval van de hoogwerker dus de arm met de bak.)

Inderdaad, en als gewone bezoeker heb ik geen idee van al die regels. Het is aan de "operator" om te zorgen dat de organisatie een veilig werkgebied heeft gecreëerd. Aan mij als bezoeker om afzettingen e.d. te respecteren, etc...Dat is ook wat ik bedoel met eigen verantwoordelijkheid.
(Voor de duidelijkheid, er is niet bekend wat er precies mis is gegaan. De geschiedenis leert ons dat dit soort ongelukken vaak een opstapeling zijn van oorzaken. Mijn opmerkingen zijn dan ook in het algemeen bedoeld.)


Citaat van: Peter71 link=msg=1348151 date=1430816584
Ik denk dat er vooral eens harder handhavend opgetreden moet gaan worden, en daar ligt een schone taak voor de arbeidsinspectie.

In mijn ogen zijn het allereerst de gemeenten die handhavend moeten optreden. Zij zijn verantwoordelijk voor het evenementen beleid, en verlenen de vergunning. Daar hoort ook een stukje toezicht bij.
Hopelijk zijn zij nu wakker geworden na Haaksbergen en dit ongeval, en durven ook gemeenteraadsleden kritische vragen te stellen over het beleid in hun gemeente.

Natuurlijk weet ik dat het in de praktijk vaak niet zo werkt. Vooral in kleinere gemeenten is het toch "ons kent ons". Dat maakt het veel moeilijker voor ambtenaren om lokale evenementen objectief te bekijken. Nog los van de vraag of er uberhaupt de kennis is...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: zwelgje link=msg=1348155 date=1430818349


In mijn ogen zijn het allereerst de gemeenten die handhavend moeten optreden. Zij zijn verantwoordelijk voor het evenementen beleid, en verlenen de vergunning. Daar hoort ook een stukje toezicht bij.
Hopelijk zijn zij nu wakker geworden na Haaksbergen en dit ongeval, en durven ook gemeenteraadsleden kritische vragen te stellen over het beleid in hun gemeente.

Natuurlijk weet ik dat het in de praktijk vaak niet zo werkt. Vooral in kleinere gemeenten is het toch "ons kent ons". Dat maakt het veel moeilijker voor ambtenaren om lokale evenementen objectief te bekijken. Nog los van de vraag of er uberhaupt de kennis is...
Vandaar dat ik die taak bij de arbeidsinspectie zou neerleggen. Zij komen neutraal en objectief naar zo'n evenement, en hebben ook geen binding met de organisatie. ;)


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Wat ik mee heb gekregen uit het nieuws, is dat deze hoogwerker een andere was dan voorgaande jaren.  En de verhuurder kan het wel afschuiven naar de organisatie, maar als zij ook de operator hebben geleverd, dan blijft die verantwoordelijk.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Peter71 link=msg=1348158 date=1430818582
Vandaar dat ik die taak bij de arbeidsinspectie zou neerleggen. Zij komen neutraal en objectief naar zo'n evenement, en hebben ook geen binding met de organisatie. ;)

Begrijp ik.
Echter is de realiteit dat de "arbeidsinspectie", tegenwoordig Inspectie SZW, nu al niet genoeg mankracht heeft om effectief toezicht uit te oefenen op hun "eigenlijke" kerngebieden. Daarnaast zijn er legio andere gebieden bij evenementen waar dan weer andere inspecties naar zouden moeten kijken. Zo blijf je bezig met het verleggen van verantwoordelijkheden, in plaats van het aanspreken van de huidige verantwoordelijkheid.

Een eerste stap zou kunnen zijn dat de verschillende inspecties hun expertise beschikbaar stellen aan gemeenten, bijvoorbeeld via een gezamenlijk online platform. (En ja, ik weet het. Overheid en ICT,... ;) ) Ik geloof namelijk dat de wil er best wel vaak is, maar de kennis niet..

Daarnaast kan de Inspectie SZW natuurlijk nu al optreden als er sprake is van arbeid binnen bedrijfsmatige activiteiten, ook als dat in de vorm van "gratis beschikbaar bestellen" is. Net zo goed als de Voedsel en Waren autoriteit de horeca op evenementen controleert.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: zwelgje link=msg=1348164 date=1430820064
Begrijp ik.
Echter is de realiteit dat de "arbeidsinspectie", tegenwoordig Inspectie SZW, nu al niet genoeg mankracht heeft om effectief toezicht uit te oefenen op hun "eigenlijke" kerngebieden. Daarnaast zijn er legio andere gebieden bij evenementen waar dan weer andere inspecties naar zouden moeten kijken. Zo blijf je bezig met het verleggen van verantwoordelijkheden, in plaats van het aanspreken van de huidige verantwoordelijkheid.

Een eerste stap zou kunnen zijn dat de verschillende inspecties hun expertise beschikbaar stellen aan gemeenten, bijvoorbeeld via een gezamenlijk online platform. (En ja, ik weet het. Overheid en ICT,... ;) ) Ik geloof namelijk dat de wil er best wel vaak is, maar de kennis niet..

Daarnaast kan de Inspectie SZW natuurlijk nu al optreden als er sprake is van arbeid binnen bedrijfsmatige activiteiten, ook als dat in de vorm van "gratis beschikbaar bestellen" is. Net zo goed als de Voedsel en Waren autoriteit de horeca op evenementen controleert.

Keuring hijskranen schiet soms tekort

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2012/03/21/keuring-hijskranen-schiet-soms-tekort.html


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: Thor link=msg=1348167 date=1430820595
Keuring hijskranen schiet soms tekort

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2012/03/21/keuring-hijskranen-schiet-soms-tekort.html
Citaat
Dat blijkt uit controles van de Inspectie SZW (sinds 1 januari een samenvoeging van de Arbeidsinspectie, de Inspectie Werk en Inkomen en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst) bij de zes instellingen die het ministerie van SZW heeft aangewezen om hijskranen te keuren. Bij één instelling, met een klein marktaandeel, heeft de staatssecretaris van SZW de bevoegdheden tot keuren beperkt.

Dit gaat over zes bedrijven die minimaal jaarlijks bij kraanbedrijven langs komen om hun kranen te keuren.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Keuring schiet tekort omdat er het geld niet is bij de overheid.
Het besef bij bedrijven, overheden en organisaties om risico's te moeten zien en ze dan dus ook niet te nemen is er ook niet.

Wat blijft er dan over?

Uiteindelijk een sanctie. Als bedrijven, overheden en organisaties geconfronteed worden met zware sancties kan dat een om denken bewerkstelligen.

Maar dan moeten de boetes omhoog, moeten er ook gewoon eens wat mensen de bak in omdat ze nalatig zijn geweest (en daarbij denk ik dus ook aan mensen die falen bij het aanvragen/verstrekken van vergunningen) en moet er anders omgegaan worden met compensatieregelingen voor slachtoffers en nabestaanden.

Ik ben geen voorstander van amerikaanse toestanden, maar als we als maatschappij de vangnetten niet zelf in kunnen richten, wordt het tijd voor iets anders.