Deskundigheid BHV-er

Auteur Topic: Deskundigheid BHV-er  (gelezen 18733 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 13 juni 2003, 01:20:51
Het geluk bij een ongeluk is dat de verscheidenheid tussen de ene BHV'er en de andere BHV'er verschrikellijk groot kan zijn. Gelukkig gaan steeds meer bedrijven inzien, dat de minimale eisen vaak te laag zijn en dat ze daarom de opleidingen opkrikken.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 13 juni 2003, 13:57:50
Een bedrijfshulpverlener is voor mij een functie is niet een opleidingsniveau

Een bedrijfshulpverlener heeft een norm/basis opleiding met Eerste hulp (levensreddende handelingen), ontruiming en organisatie en kleine blusmiddelen.

Een bedrijfshulpverlener kan een aanvullende eerste hulp opleiding, of aanvullende brandwacht opleiding, met gaspakkendraagers hebben genoten. Hij blijft de functie van bedrijfshulpverlener houden.

Vaak wordt de functie benaming vaak uitgebreid met BHV/Eerste Hulpverlener en BHV/Brandwacht.

Dus het is meer een rol en functiebenaming dan dat iets zegd over het opleidingsniveau.

Ik een ziekenhuis, bejaardetehuis is kan een verpleegkundige ook gelijktijdig BHV-er zijn.

Wat ik in deze discussie zie, dat mijn functie en opleidingsniveau nog al een door elkaar haalt.

Een BHV-Basis opleiding, leidt meestal op tot een norm-niveau. Maar er zijn een hoop bedrijven die specifiek voor een klant, daar een maatwerk pakket van maakt.

Een van mijn klanten heeft een Lab. Elke medewerker heeft daar een gaspak opleiding en de BHV-ers daaronder leren daar ook Ballon beademing met 100% zuurstof. Toch zijn het gewoon BHV-ers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 13 juni 2003, 17:04:44
toch vind ik het niet helemaal kunnen dat een BHVer ook de aanduiding erbij kan krijgen van brandwacht,dat geeft aan een BHVer dat hij/zij brandweerman is terwijl ze waarschijnlijk de brandweeropleiding niet hebben gevolgt ;)


GvdWel

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 13 juni 2003, 19:55:23
Ik kan een voorbeeld geven van de BHV organisatie van een petrochemisch bedrijf;

Hier zijn de  vier hoofdtaken van de BHV te weten evacuatie, bestrijding, eerste hulp en alarmering en samenwerking verdeeld over diverse aanwezige groepen.

Evacuatie: wordt primair gedaan door een algemeen alarm en per gebouw en per verdieping begeleid door etage leiders. Deze zijn niet opgeleid als BHV-er
Eerste hulp wordt verleend door EHBO-ers (geen BHV-ers) die daarnaast een speciale training krijgen voor de bedrijfsspecifieke problemen die zich kunnen voordoenen. Zij kunnen beschikken over een ambulance. Daarnaast is tijdens kantooruren een arts en/of verpleegkundige aanwezig.
Bestrijding vindt plaats door een groep speciaal opgeleide operators getraind in het gebruik van perslucht en in het bezit van een aantal bedrijfsbrandweerwagens, deze groep verzorgt ook de eventuele evacuatie van slachtoffers uit de fabrieken.
Alarmering vindt plaats door de aanwezige portiers groep. De samenwerking met de lokale hulpverlening als brandweer en ambulancedienst vind plaats op twee niveaus in de eerste plaats de plaats van het incident door een hiertoe aangestelde functionaris ism de brandweer commandant, en op enige afstand van het incident  in een speciaal hiervoor ingerichte commando kamer door een aantal verantwoordelijke functionarissen van diverse afdelingen met de officier van dienst en overige overheidsfunctionarissen. De opleiding van deze mensen is maatwerk en wordt regelmatig afgestemd met de overheidsfunctionarissen.

Al de leden van deze BHV organisatie (muv de etage leiders) hebben de beschikking over een portofoon.

Vr.Gr. GvdWel


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 13 juni 2003, 23:24:13
Het grote probleem werd door Peter A al benoemd.
Onder de vlag van de BHV gaat een wereld van verschil schuil.  En het hangt van je referenties af wat je wel of niet "normaal" vind.

Vandaar dat peter vindt dat de benaming van brandwacht vermoedelijk onterecht gebruikt wordt, terwijl binnen de BHV organisatie binnen mijn bedrijf de brandweer mensen bij voorkeur minimaal de rang van hoofdbrandwacht hebben.

Het hoofd van de BHV organisatie Adjunct Hoofdbrandmeester 1e klas is.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 14 juni 2003, 10:25:20
Ok. Misschien een misvatting,

Als ik zeg BHV/Brandwacht heeft iemand zowel een brandwacht opleiding als een aanvullende opleiding ontruiming van die lokatie.

Misschien moet je BHV / Brandweer gebruiken als team benadering.

Ik ook diverse bedrijven die werken met ontruimers per afdeling/vleugel van gebouw, naast de beveiliging en c.q. receptie.
Daarnaast worden BHV-ers ingezet per roulerende/flexibel inzetbare en indeelbare teams.

BHV-algemeen
BHV-Eerste Hulpverleners
BHV-Bedrijfsbrandweer
BHV-Operators/gaspakdragers

In een bedrijf alleen EHBO-ers inzetten zonder een algemene BHV opleiding (Natuurlijk vrijstellling voor levensreddende handelingen) is zeer slecht gebruik maken van je rescources/middelen.

Verder ben je met een opleiding niet. Vaak moet je ook als organisatie regelmatig met elkaar oefenen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 14 juni 2003, 10:49:24
maarrrr,als iemand de brandwachtopleiding heeft gevolgt en dus brandwacht is bij de brandweer moet hij/zij de opleiding tot BHVer nog volgen.Mij is verteld dat als je brandwacht bent dat je dan als BHVer mag optreden binnen een bedrijf waar je werkt


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 14 juni 2003, 13:44:22
Als Brandwacht diploma hebt gehaald, heb in principe 2 van de 3 modules uitgebreid gehad van BHV gehad.

1. Levensreddende handelingen, (misschien is een herhaling gewenst..)
2. Eigen veiligheid en Kleine blusmiddelen

De module die een brandwacht niet heeft is ontruiming en organisatie.
Die zou hij in principe moeten volgen.

Hellaas gebeurd het niet veel, maar als een BHV-organisatie binnen een bedrijf regelmatig zijn procedures trained en met de BHV-ers regelmatig zijn organisatie doorloopt, dan kan je die kennis ook op die wijze opdoen.

Een BHV certificaat, evenals een welke diploma ook, is vaak een startpunt, hellaas blijft het vaak bij 1x per jaar herstarten, in plaats van kennis tot vaardigheden te ontwikkelen en verder enige routine op te bouwen.


Hermen

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 25 september 2003, 15:22:10
Ligt mede aan de risico's welke in een bedrijf gelden.
Wordt er gewerkt met brandgevaarlijke stoffen dat is het zinvol om daar een gerichte training in gevolgd te hebben.
Komt er veel publiek op je terein dan is een EHBO opleiding met nadruk op reanimatie verstandig.
groet, Hermen


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #39 Gepost op: 1 oktober 2003, 16:01:18
Ik hoorde zojuist van een bedrijfsongeval in Vlissingen Oost waarbij iemand is doodgereden.
De BHVer zat er hulpeloos naast, totdat enkele beveiligingsbeambten met EHBO diploma zeiden dat er gereanimeerd moest worden...
Geen kritiek op die BHVer, maar ik denk wel dat het voor het bedrijf reden is om de opleiding eens goed onder de loep te nemen en wellicht een aanvullende opleidingen aan te vragen.

Christian