Deskundigheid BHV-er

Auteur Topic: Deskundigheid BHV-er  (gelezen 18750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 1 oktober 2003, 19:34:41
Het verschil tussen iets weten En dan iets doen is soms wereldgroot, Christian....jammergenoeg! :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #41 Gepost op: 1 oktober 2003, 19:40:32
Even de advocaat van de duivel,

Hartstilstand door trauma, zeer minimale kans..
Je comprimeert het bloed er uit in de inwendige ruimten..

Misschien had dit slachtoffer toch de voordeel van de twijfel moeten hebben.. Maar Kritiek van de zijlijn is er gemakkelijk..

Heeft het slachtoffer het overleefd ?,


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #42 Gepost op: 1 oktober 2003, 23:00:44
Het slachtoffer is overleden.
Toen de ambu kwam moesten ze ook stoppen met reanimeren, gezien het uitwendige letsel.
Maar je probeert alles te doen wat je kan en daar gaat het om.
Ik ben van mening: oefening baart kunst en daar heeft het aan ontbroken!

Nogmaals: geen kritiek op de BHVer, want het schijnt er bijzonder onsmakelijk te hebben uitgezien, dus wellicht een logische reactie.

Christian


firemanr

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 1 oktober 2003, 23:12:24
Ook een probleem is: het beginnen aan een reanimatie als er ik-weet-niet-hoeveel-mensen op je handen staan te kijken.....daar is ook weer een naam voor.....het denken als je het SO niet tot leven kan wekken, dat je er voor aangekeken wordt? :-\ :-\


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #44 Gepost op: 1 oktober 2003, 23:16:41
Dodelijk bedrijfsongeval Nieuwdorp

Bij een bedrijfsongeval aan de Monacoweg in Nieuwdorp is woensdag omstreeks 13.00 uur een 46-jarige man uit Vlissingen om het leven gekomen.

De Vlissinger werd door een achteruitrijdende shovel overreden en was vrijwel op slag dood.

Medewerkers van Slachtofferhulp hebben ter plaatse de totaal verslagen medewerkers opgevangen. De
Arbeidsinspectie is ingeschakeld en zal een onderzoek instellen.  


Bron: www.omroepzeeland.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #45 Gepost op: 2 oktober 2003, 21:20:33
Hoezeer ik ook mijn bedenkingen heb bij de BHV laat een ding duidelijk zijn. Wiens schuld het ook is, het is niet de schuld van de BHV'er dat hij bij de aanblik van het slachtoffer verdwaast voor zich uit blijft kijken.

Deze man heeft gedaan wat hij onder de gegeven omstandigheden kon doen, daar ben ik van overtuigd.

Is het de schuld van de werkgever die "blind" vaart op de bedrijfjes die de opleidingen verzorgen en daarbij de indruk wekken dat in die korte tijd adequate hulpverleners worden klaar gestoomd.

Is het de schuld van de bedrijfjes die onder druk van de moordende concurrentie dewerkgever bied waar hij eigenlijk om vraagt voor weinig geld, de minimale opleiding.

Is het de schuld van de wetgever die deze regeltjes bedacht heeft ?

En wat we met zijn allen ook roepen over schuld en onschuld, deze man heeft het vermoedelijk al moeilijk genoeg om het zichzelf uit te leggen.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #46 Gepost op: 2 oktober 2003, 22:08:28
Maarten, ik weet niet of je het heb gelezen, maar ik heb expres 2 keer geschreven dat ik geen kritiek heb op de BHVer, omdat het er zo 'onsmakelijk' uitzag. Dan is het nog je collega die daar ligt, telt allemaal mee.

Achter je andere punten kan ik me helemaal plaatsen.

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #47 Gepost op: 2 oktober 2003, 22:22:13
Christian,

Ik had niemand speciaals op het oog.

maar nu je er zelf over begint, lees jou mailtjes eens door de ogen van die BHV'er die zich weldegeljik realiseert dat hij niet gedaan had waar dat zou "moeten".

Dan kom je er achter wat de RET theorie bedoeld met de stelling " het is niet de gebeurtenis, maar de gedachte die de gebeurtenis oproept, dat bepaald hoe iemand op de gebeurtenis reageert.

Maarten


doc

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 3 oktober 2003, 08:30:33
Sorry jongens, ik ben niet mee met al die afkortingen hier (worden niet gebruikt in belgië bij mijn weten). Waarvoor staat BHV ? Is dit bedrijfshulpverleners ? En wat is het verschil in opleiding tussen BHV en EHBO-ers
 ??? Is ze vergelijkbaar met de opleidingen nijverheidshelper en helper bij het rode kruis ???

doc,
ambulancier 100 dienst Arendonk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #49 Gepost op: 3 oktober 2003, 14:24:06
Doc, BHV staat inderdaad voor BedrijfsHulpVerlening. Het verschil tussen de (standaard) opleiding tot BHVer en EHBOer is dat een BHVer veelal enkel levensreddende handelingen krijgt en verder veel over brandbestrijding, ontruiming et.
Een EHBOer krijgt juist meer over 'minder levensreddende handelingen'.

Wat een nijverheidshelper is weet ik niet, nu is het jouw beurt weer... ;)

Christian