Casus: wat zouden jullie doen?

Auteur Topic: Casus: wat zouden jullie doen?  (gelezen 8085 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #30 Gepost op: 14 mei 2015, 18:11:28
De topicstarter weet in elk geval van alles een beetje.

Echter vraag ik wel af waar en hoe, er schijnbaar aangeleerd is om een knevel te gebruiken?

Maargoed, Wouter je hebt een EHBO setje bij je in je tas. En je laat een ander persoon BHV halen. Ik neem aan dat die zijn materiaal direct meeneemt. Je hebt dan binnen zeer korte tijd een volledige koffer tot je beschikking om iets meer te knutselen.

Ik deel overigens je mening van het niet verwijderen van de voorwerpen in de wond. Ook mij wordt dit zo aangeleerd en ik zou dus ook twijfelen op het wel of niet te verwijderen. Ik snap daarom ook dat je twijfelt om een wonddrukverband aan te leggen omdat het glas dan misschien nog wel meer schade maakt.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #31 Gepost op: 16 mei 2015, 20:22:55
de 5 punten uit het boekje en punt 1 let op gevaar  punt 2 ga na wat er is gebeurd punt 3 is stel het slachtoffer gerust punt 4 help het slachtoffer waar die gene zit of ligt punt 5 zorg voor deskundige hulp  oja en behandel het slachtoffer zoals je zelf wilt behandeld wil worden dus schrijven op het voorhoofd zou ik niet op prijs stellen en als de ambu komt zien ze heus wel dat zei het slachtoffer is
ehbo'er plv hoofd bhv'er


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #32 Gepost op: 22 mei 2015, 19:03:42
Citaat van: wilco5379 link=msg=1350681 date=1431800575
de 5 punten uit het boekje en punt 1 let op gevaar  punt 2 ga na wat er is gebeurd punt 3 is stel het slachtoffer gerust punt 4 help het slachtoffer waar die gene zit of ligt punt 5 zorg voor deskundige hulp  ..............
"De 5 punten" is het primaire protocol van aanpak van het oranje kruis. Andere organisaties als het rode kruis hanteren weer de "4 punten", en weer anderen betrekken direct de ABCDE in hun primaire protocol van aanpak.
M.a.w. elke organisatie kent verschillen in hoe te handelen in volgorde.
Maar alle primaire protocollen van aanpak zijn afgestemd op de doelgroepen: beetje EHBO, gemiddeld EHBO, gevorderd EHBO en uitgebreid EHBO.

En ook hier rijst de grote vraag: vanuit welke aanpak van welke organisatie wil je dat er wordt gehandeld?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #33 Gepost op: 24 mei 2015, 17:31:29
Citaat van: Wouter1991 link=msg=1347778 date=1430677641
Vorige week ging er bij mij op de opleiding een student met zijn arm door het raam heen. Hele arm vol diepe wonden met hier en daar nog glas in. Aangezien het grootste gedeelt vrouw was in de ruimte leverde dat een hoop kabaal af. Daarbij zaten we op 3 min lopen van het hoofdgebouw en waren overige ruimtes leeg.

Mijn eerste reactie was:
SO: weg bij het glas en ga liggen met je arm op je buik
Student 1: pak mijn tas en breng hem hier, EHBO-kit zit in voorvak, open maken
Student 2 en 3: haal BHV
Student 4: EHBO diploma mij helpen
Overige studenten: ruimte uit maar niet voor de in/uitgangen blijven staan.

Denkpatroon:
Handschoenen aan
10 min druk leveren gaat niet werken
Drukpunt weet ik niet uit mijn hoofd
Glas niet verwijderen



Het lijkt allemaal heel adequaat wat je doet, maar drukpunten ken je niet uit je hoofd?