Verband tussen grote woningbranden en moderne bouwstijlen

Auteur Topic: Verband tussen grote woningbranden en moderne bouwstijlen  (gelezen 2804 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het valt me op dat de laatste tijd er vaker een simpele woningbrand uitgroeit tot een grote brand, en dat die woningen vaak in een moderne stijl zijn gebouwd
Even zo 2 voorbeelden die recent zijn gebeurd.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=91415
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=91161.msg1345713#msg1345713

In beide gevallen is de buitengevel bekleed met een ander materiaal dan de traditionele bakstenen. In het geval van Enschede lijkt het op een soort kunststof plaat, en in het geval van de De Meern is het een houten buitenbetimmering. Het lijkt er haast op dat die modernere buitenafwerking voor een snellere branduitbreiding zorgen, dan de ouderwetse baksteen.




Dennis Kempers

  • Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2015, 09:36:29
Niet alleen de moderne bouwstijlen maar ook de inrichtingen in woningen speelt een grote rol. Vroeger duurde het even voordat een woonkamer goed brandde, als je tegenwoordig kijkt met alle moderne materialen staat binnen 3 min je hele woonkamer in de gloria.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2015, 10:12:53
Citaat van: Dennis Kempers link=msg=1349241 date=1431156989
Niet alleen de moderne bouwstijlen maar ook de inrichtingen in woningen speelt een grote rol. Vroeger duurde het even voordat een woonkamer goed brandde, als je tegenwoordig kijkt met alle moderne materialen staat binnen 3 min je hele woonkamer in de gloria.

De moderne bedrijfsverzamelgebouwen en ook (losse) loodsen, als het daar eenmaal goed brandt, zijn in een toenemend aantal gevallen voor de brandweer niet meer te houden.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2015, 14:13:16
Ik denk dat je hier wel een punt hebt. We zijn een rijk land en houden van wat afwisseling. Dat hierbij andere materialen worden gebruikt dan steen brengt met zich mee dat er ook gevelbekledingen worden gebruikt die brandbaar zijn.

Citaat van: Peter71 link=msg=1349233 date=1431152096
Het valt me op dat de laatste tijd er vaker een simpele woningbrand uitgroeit tot een grote brand, en dat die woningen vaak in een moderne stijl zijn gebouwd

In beide gevallen is de buitengevel bekleed met een ander materiaal dan de traditionele bakstenen. In het geval van Enschede lijkt het op een soort kunststof plaat, en in het geval van de De Meern is het een houten buitenbetimmering. Het lijkt er haast op dat die modernere buitenafwerking voor een snellere branduitbreiding zorgen, dan de ouderwetse baksteen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2015, 15:18:57
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1349281 date=1431173596
Ik denk dat je hier wel een punt hebt. We zijn een rijk land en houden van wat afwisseling. Dat hierbij andere materialen worden gebruikt dan steen brengt met zich mee dat er ook gevelbekledingen worden gebruikt die brandbaar zijn.
Maar, worden dan dit soort zaken niet vooraf besproken met de afdelingen preventie tijdens de planvorming van een nieuwe wijk? Of is dit echt wat een architect in zijn hoofd heeft, en hier zijn eigen wil in kan hebben?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2015, 15:48:55
Ik doe weinig meer aan bouwplantoetsing dus hoe het precies in elkaar zit weet ik niet. Maar hoe hoger je gebouw hoe strenger de eisen zijn aan het buitenoppervlakte van je bouwwerk. Zo wordt voorkomen dat bij hoogbouw hele buitengevels in brand raken. Bij laagbouw zijn deze eisen minder streng. Ook logisch, bij hoogbouw zijn de risico's groter dan bij laagbouw.

Artikel 2.68 Buitenoppervlak  
1. Een zijde van een constructieonderdeel die grenst aan de buitenlucht voldoet aan de in tabel 2.66 aangegeven brandklasse, bepaald volgens NEN-EN 135011.
2. Het deel van een zijde van een constructieonderdeel dat grenst aan de buitenlucht en hoger ligt dan 13 m, voldoet aan brandklasse B, bepaald volgens NEN-EN 13501-1.  
3. Een zijde van een constructieonderdeel die grenst aan de buitenlucht, van een bouwwerk waarvan een voor personen bestemde vloer ten minste 5 m boven het meetniveau ligt, voldoet vanaf het aansluitende terrein tot een hoogte van ten minste 2,5 m aan brandklasse B, bepaald volgens NEN-EN 13501-1.  


Dus ja zoiets wordt besproken met de afdeling preventie en de architect heeft zich aan het bouwbesluit te houden.

Citaat van: Peter71 link=msg=1349288 date=1431177537
Maar, worden dan dit soort zaken niet vooraf besproken met de afdelingen preventie tijdens de planvorming van een nieuwe wijk? Of is dit echt wat een architect in zijn hoofd heeft, en hier zijn eigen wil in kan hebben?


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2015, 11:48:01
Zolang de bouwmaterialen voldoen aan de eisen die gesteld zijn in het bouwbesluit, is het wettelijk gezien in orde.
Mister Livingstone, I presume?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2015, 12:29:45
Presteren ze gemiddeld slechter dan de bebouwing van vroeger? Ik kan mij zat gevallen bedenken van branddoorslag in oudere woningen via bijvoorbeeld dakconstructies.

Als ik de beelden op youtube bekijk van de brand in Enschede verbrand de bekleding door de vuurlast vanuit het huis zelf en ik zie niet echt een verder verspreiding door de bekleding. Maar er zijn op youtube best branden in (hoog)bouw te vinden waarbij de isolatie achter de beplating brandbaar is en wel degelijk voor verspreiding zorgt.