MMT redt (3) levens per 100 vluchten

Auteur Topic: MMT redt (3) levens per 100 vluchten  (gelezen 6206 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Gepost op: 11 mei 2015, 15:05:48
http://nos.nl/artikel/2035062-cijfers-bevestigen-levensbelang-traumahelikopters.html

Over de uitkomsten valt nog te zeggen maar het artikel is ronduit amateuristisch geschreven. Ik had better van de NOS verwacht.


The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2015, 16:41:12
In de kop staat 3 levens maar als je het artikel leest is 3 levens per 100 vluchten  en 7000 vluchten totaal. Zijn toch 210 personen. Had die aantallen niet verwacht.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2015, 16:45:18
Ik vind het eigenlijk wel een interessant artikel. Ik stond ook even te kijken van de 3/100 gevallen waarin het traumateam blijkbaar een verschil van levensbelang maakt. Mooie cijfers!

Citaat van: CM link=msg=1349581 date=1431349548
ronduit amateuristisch geschreven.

Citaat van: CM link=msg=1349581 date=1431349548
better

^ Cynisme of ook een foutje?  098uo


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2015, 16:50:11
"Bij grote ongelukken vliegen een chirurg en een anesthesioloog mee. Daardoor kunnen we al op de plek van het ongeluk opereren."

Chirurg en anesthesioloog?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2015, 17:04:27
"Bij grote ongelukken vliegen een chirurg en een anesthesioloog mee. Daardoor kunnen we al op de plek van het ongeluk opereren."

Chirurg en anesthesioloog?
Dit is bij mijn weten niet waar. Het is een chirurg óf anesthesist. En niet beiden. Verder onthoud ik mij van commentaar over de cijfers, ik heb het rapport niet gelezen. De verslaggeving is iig niet betrouwbaar.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2015, 17:04:39
Heeft iemand het onderliggende onderzoek gezien? Want hoe is het aantal geredde levens bepaald, en hoe is omgegaan met bijvoorbeeld de beknelling waarbij ter plaatse een arm is geamputeerd om het slachtoffer zo snel mogelijk te vervoeren. Dan is de traumaheli van onmisbare waarde, maar telt het als gered leven?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2015, 17:05:12
Citaat van: honderd link=msg=1349608 date=1431355811
"Bij grote ongelukken vliegen een chirurg en een anesthesioloog mee. Daardoor kunnen we al op de plek van het ongeluk opereren."

Chirurg en anesthesioloog?

Dat is vast een van de vautjes waar CM het over heeft.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2015, 17:07:31
Citaat van: DiNozzo link=msg=1349615 date=1431356679
Heeft iemand het onderliggende onderzoek gezien? Want hoe is het aantal geredde levens bepaald, en hoe is omgegaan met bijvoorbeeld de beknelling waarbij ter plaatse een arm is geamputeerd om het slachtoffer zo snel mogelijk te vervoeren. Dan is de traumaheli van onmisbare waarde, maar telt het als gered leven?

Interessante vraag inderdaad. Is het leven gered zodra de persoon levend op de eerstehulp aankomt of pas als hij een jaar later vrolijk bij de familie BBQ aanwezig is.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2015, 17:34:51
En wat is er gebeurd t.o.v. de reguliere ambulancezorg? Ook niet onbelangrijk.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2015, 17:41:34
Er staat in het artikel dat het leven gered werd en deze zonder tussenkomst van het MMT zou zijn overleden. Dus het waar het MMT het verschil maakt en dus niet waarbij het zonder het MMT ook gered zou zijn.
Op welk onderzoek is dit artikel gebaseerd of is er gewoon bij een medewerker een interview afgenomen?