BZK-volgnummers/unitnummers

Auteur Topic: BZK-volgnummers/unitnummers  (gelezen 3952 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Gepost op: 16 mei 2015, 17:25:03
Ik vroeg mij af wat de opbouw is van de BZK-volgnummers / unitnummers waar verschillende onderdelen van de brandweer, zoals dompelpompen en WVD-ploegen uit opgebouwd zijn. Dit is niet de opbouw van NVBR-roepnummers, dit is iets anders.

Een voorbeeld van een BZK-volgnummer is: 88P015, voor de 23-5162 DPH Roermond. Een overeenkomst zie je in de eerste twee cijfers (88) en het bouwjaar (1988). Dit is correct voor de meeste pompen in bovenstaande lijst. Dan is er nog de codering voor WVD-ploegen, een soortgelijke opbouw: 42W003 voor WVD-Venlo. Nog een voorbeeld is 93T162 (klik), geen idee als wat deze bak dienstdoet. Wellicht een HVH-Spec.

Iemand die hier meer informatie over heeft, en die weet welk materieel van de brandweer wél of niet zo'n nummer krijgt?


Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2015, 18:52:30
De reden dat een WVD-ploeg een nummer als bv W002 of W006 is dat dat roepnummers van de ploeg zijn. Zodra we een WVDinzet hebben wordt niet het voertuignummer gebruikt, maar het roepnummer.  Vandaar ook dat je in de alarmering geen voertuignummer zult vinden, maar het roepnummer van de betreffende WVD-ploeg. In het berichtenverkeer richting RAC, AGS en meetplanleider wordt ook het roepnummer gebruikt, nooit het voertuignummer. Juist om ervoor te zorgen dat er een duidelijk verschil zit tussen de blussende eenheden en de eenheden zoals de WVD. En het voor een ieder duidelijk is dat het om een WVD-ploeg gaat.

 Vaak opereren wij ook op een apart kanaal voor wat betreft de mobilofoon en portofoon, en zitten we dus ook niet op de kanalen waar de blussende eenheden op zitten. Ons berichten verkeer is vaak langer van aard dan de blussende eenheden, waardoor zij last van ons zouden kunnen hebben of omgekeerd. Dit is zo'n beetje hoe het met de WVD ervoor staat.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2015, 22:41:58
Citaat van: Peter71 link=msg=1350662 date=1431795150
De reden dat een WVD-ploeg een nummer als bv W002 of W006 is dat dat roepnummers van de ploeg zijn. Zodra we een WVDinzet hebben wordt niet het voertuignummer gebruikt, maar het roepnummer.  Vandaar ook dat je in de alarmering geen voertuignummer zult vinden, maar het roepnummer van de betreffende WVD-ploeg. In het berichtenverkeer richting RAC, AGS en meetplanleider wordt ook het roepnummer gebruikt, nooit het voertuignummer. Juist om ervoor te zorgen dat er een duidelijk verschil zit tussen de blussende eenheden en de eenheden zoals de WVD. En het voor een ieder duidelijk is dat het om een WVD-ploeg gaat.

 Vaak opereren wij ook op een apart kanaal voor wat betreft de mobilofoon en portofoon, en zitten we dus ook niet op de kanalen waar de blussende eenheden op zitten. Ons berichten verkeer is vaak langer van aard dan de blussende eenheden, waardoor zij last van ons zouden kunnen hebben of omgekeerd. Dit is zo'n beetje hoe het met de WVD ervoor staat.

Bedankt voor de uitleg. De 2 cijfers voor de W staan dan voor een soort regio-code?

Zouden de andere codes dan gebruikt worden om te communiceren met de PC-LOG?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.