Wat vinden jullie hiervan?

Auteur Topic: Wat vinden jullie hiervan?  (gelezen 6645 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Gepost op: 16 mei 2015, 19:22:06
Beste mensen. Vanmiddag heeft er in Monnickendam een reanimatie plaats gevonden.

p2kflex
13:31:26 16-05-15GROUP-1A1 13122 13199 Monnickendam Monnickendam - N247 fiets tunnel naar overleek
0120122Ambu 13-122 (Ambulance Amsterdam)
0120199Ambu 13-199 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
13:31:02 16-05-15-ALPHA-A1 Monnickendam Monnickendam - N247 fiets tunnel naar overleek
0120990MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Reanimatie Code Zaanstreek-Waterland)


Deze melding betrof een melding lángs een provinciale weg, de N247. Langs deze weg loopt een autoweggetje, genaamd 'Overleek'.
Nu is er binnen ons team (6 Minuten Waterland) afgesproken, dat wij niet uitrukken voor meldingen op snelwegen e.d. Dit heeft te maken met o.a veiligheid.

Zoals te zien, is dus ook ons AED team niet gealarmeerd, i.v.m de locatie. Terwijl de locatie onder uitruk gebied Monnickendam valt.
Nu heb ik zelf ook nog de andere code erin staan, waardoor ik wél werd gealarmeerd & terplaatse ben gegaan.
Dit had het gevolg, dat ik met 5 politie mensen, terplaatse was om te reanimeren. Waarvan 2 agenten, famillie opving. Samen met 3 andere agenten, hebben wij het slachtoffer lange tijd gereanimeerd, dit omdat er dus geen mensen van ons team terplaatse waren.

Stel nu, dat de politie snel terplaatse was geweest, dan had de 1e politie wagen, 8 minuten na de melding gearriveerd.
Of er had dan geen enkele hulpverlening geweest, terwijl dit wel had gekund.
Of ik had alleen, 8 minuten moeten reanimeren, met als gevolg dat ik dat misschien niet volhoud.

Aan de ene kant, is er dus goed gemeld.. Famillie, ziet een provinciale weg & heeft dit doorgegeven aan de MKA.
Aan de andere kant, is dit gewoon uitruk gebied van ons team, en wij hadden gealarmeerd kunnen worden om terplaatse te gaan..

Wat is jullie mening hierover?

Overigens, is mij niet bekend of het slachtoffer het heeft gehaald. Hij is al reanimerende de ambulance in gegaan, & onder politie begeleiding vervoerd.


Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2015, 19:28:17
Wat is het nut van de "reanimatiecode zaanstreek-waterland" ?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2015, 19:39:26
Citaat van: -Joost- link=msg=1350665 date=1431797297
Wat is het nut van de "reanimatiecode zaanstreek-waterland" ?
Mensen met kennis ter plaatse krijgen bij een reanimatie. Kijk maar wat Volvo-34 onder zijn avatar heeft staan.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2015, 19:54:26
Citaat van: Bert65 link=msg=1350670 date=1431797966
Mensen met kennis ter plaatse krijgen bij een reanimatie. Kijk maar wat Volvo-34 onder zijn avatar heeft staan.

Die zegt net dat het team niet is gealarmeerd...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2015, 20:15:39
Citaat van: -Joost- link=msg=1350665 date=1431797297
Wat is het nut van de "reanimatiecode zaanstreek-waterland" ?
Dat is de regio code, daar komen alle meldingen van rea op binnen. Denk voor administratieve redenen.
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2015, 10:18:15
Citaat van: -Volvo-34- link=msg=1350664 date=1431796926
Nu is er binnen ons team (6 Minuten Waterland) afgesproken, dat wij niet uitrukken voor meldingen op snelwegen e.d. Dit heeft te maken met o.a veiligheid.

Citaat van: -Volvo-34- link=msg=1350664 date=1431796926
Aan de andere kant, is dit gewoon uitruk gebied van ons team, en wij hadden gealarmeerd kunnen worden om terplaatse te gaan..

Je spreekt jezelf wat tegen volgens mij.

Als er bij de MKA een duidelijke afspraak is dat er bij meldingen op provinciale wegen geen vrijwilligers worden ingezet, dan zal de MKA ook niet alarmeren. Ditzelfde geldt voor bijv. HartslagNU waarbij de aangesloten meldkamers (over het algemeen) ook voor reanimaties op N- en A-wegen de vrijwilligers alarmeren. Er wordt dan bewust een keuze gemaakt om geen vrijwilligers op N-wegen in te zetten vanwege de verkeersveiligheid die misschien niet gegarandeerd kan worden voor jullie, het slachtoffer en het overige verkeer. Het is dan simpelweg balen, maar je leert bij reanimatielessen altijd dat je eigen veiligheid voor gaat! Waarom de verzamelcode dan gealarmeerd is niet bekend, maar zoals je misschien als zei vanwege administratieve redenen. Het besluit van jou om te gaan is dan puur persoonlijk omdat je de verzamelcode erin hebt, maar het team is niet officieel gealarmeerd via de dorpscode.


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2015, 13:14:23
Citaat van: HJ94 link=msg=1350751 date=1431850695
Je spreekt jezelf wat tegen volgens mij.

Als er bij de MKA een duidelijke afspraak is dat er bij meldingen op provinciale wegen geen vrijwilligers worden ingezet, dan zal de MKA ook niet alarmeren. Ditzelfde geldt voor bijv. HartslagNU waarbij de aangesloten meldkamers (over het algemeen) ook voor reanimaties op N- en A-wegen de vrijwilligers alarmeren. Er wordt dan bewust een keuze gemaakt om geen vrijwilligers op N-wegen in te zetten vanwege de verkeersveiligheid die misschien niet gegarandeerd kan worden voor jullie, het slachtoffer en het overige verkeer. Het is dan simpelweg balen, maar je leert bij reanimatielessen altijd dat je eigen veiligheid voor gaat! Waarom de verzamelcode dan gealarmeerd is niet bekend, maar zoals je misschien als zei vanwege administratieve redenen. Het besluit van jou om te gaan is dan puur persoonlijk omdat je de verzamelcode erin hebt, maar het team is niet officieel gealarmeerd via de dorpscode.
Het was juist gèèn provinciale weg, in tegendeel.  Het was een rustig weggetje,  naast een provinciale weg.
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2015, 14:15:18
Het was juist gèèn provinciale weg, in tegendeel.  Het was een rustig weggetje,  naast een provinciale weg.
Misschien is het fout gegaan qua alarmeren of was er toch een reden om jullie niet te alarmeren. Zolang wij niet weten waarom er niet gealarmeerd is kan hier geen oordeel over gegeven worden.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2015, 15:03:32
Citaat van: -Volvo-34- link=msg=1350781 date=1431861263
Het was juist gèèn provinciale weg, in tegendeel.  Het was een rustig weggetje,  naast een provinciale weg.
Maar als locatie staat nog steeds de  N247, en dat wordt in het systeem aangemerkt als zijnde provinciale weg, en dan maakt een toevoeging zoals fietstunneltje of Overleek al niet meer uit. In het systeem is aangegeven dat bij reanimaties op provinciale wegen geen burgers worden geallarmeerd, en het systeem zal dat dan ook als zodanig uitvoeren. Daar is niks mis gegaan in de alarmering, daar zijn gewoon de afspraken nagekomen. Als er als locatie Overleek was ingevoerd waren de burgers gewoon wel geallarmeerd, het is zo simpel. ::)


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2015, 20:21:53
Citaat van: Peter71 link=msg=1350791 date=1431867812
Maar als locatie staat nog steeds de  N247, en dat wordt in het systeem aangemerkt als zijnde provinciale weg, en dan maakt een toevoeging zoals fietstunneltje of Overleek al niet meer uit. In het systeem is aangegeven dat bij reanimaties op provinciale wegen geen burgers worden geallarmeerd, en het systeem zal dat dan ook als zodanig uitvoeren. Daar is niks mis gegaan in de alarmering, daar zijn gewoon de afspraken nagekomen. Als er als locatie Overleek was ingevoerd waren de burgers gewoon wel geallarmeerd, het is zo simpel. ::)
Precies! Daar is het helaas fout gegaan, verkeerde plaats gealarmeerd. Dat vind ik zonde,  aangezien er een mensenleven in gevaar had kunnen komen. Terwijl t aed team daar juist niet voor staat!
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.