GRIP 1 Zeer Grote brand (natuur) Kleine Slingerdreef - Chaam 17/19-05-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote brand (natuur) Kleine Slingerdreef - Chaam 17/19-05-2015  (gelezen 28026 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tijn Tielemans ‏@Tijn_Toets 1 min1 minuut geleden
#Brand in bossen bij #Chaam vanuit Molenschot te zien @omroepbrabant http://pic.twitter.com/5h9bzXRJKU


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Veiligheidsregio MWB ‏@VRMWB 2 min2 minuten geleden
#chaam #natuurbrand #helikopter #klpd gaat ondersteuning bieden om de omvang van het gebied in kaart te brengen.



Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
NOS ‏@NOS 1 min1 minuut geleden
In een natuurgebied bij Chaam, ten zuidoosten van Breda, woedt een grote brand: http://nos.nl/l/2036212  http://pic.twitter.com/YKYCkVwkZU


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Aangezien er op foto's met name sprake lijkt van loopvuur, ben ik heel benieuwd naar de toegevoegde waarde van de Fire Defender (2 opgeroepen: Wouw en Gilze). Met dit vlamfront lijkt het me haalbaar om over een bepaalde afstand het vuur te stoppen, maar het lijkt me ook één van de eerste 'echte' testen voor de Fire Defender bij een natuurbrand. Lastig klusje: gebied dat niet echt met dakmonitoren te bereiken lijkt en dus een hoop handwerk. En vergeet niet dat het toch nog aardig droog in de bossen is met relatief veel zonneschijn en weinig significante hoeveelheden neerslag. En dat alles in combinatie met een behoorlijk stevige wind....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
p2kflex
19:09:09 17-05-15GROUP-2PRIO 1 Kleine Slingerdreef Chaam Natuurbr WVD (groen) (zrgrbr) (GRIP: 1)
GRIP 11201965BRW Midden- en West-Brabant (Rijsbergen) (Lichtkrant)
GRIP 11200058BRW Midden- en West-Brabant (Rijsbergen) (WVD)
GRIP 11200052BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG2 Infocode)
GRIP 11201999BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Danny722 link=msg=1350851 date=1431882389
Lastig klusje: gebied dat niet echt met dakmonitoren te bereiken lijkt en dus een hoop handwerk.

Tot nog toe is het sowieso alleen maar handwerk. Geen 1 van de opgeroepen voertuigen is een TS-BT. Geen van de voertuigen heeft dan ook beschikking over dakmonitoren.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Kees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Hebben ze in breda en hoogerheide niet een bosbrand eenheid? Relatief dicht bij Chaam.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Danny722 link=msg=1350851 date=1431882389
Aangezien er op foto's met name sprake lijkt van loopvuur, ben ik heel benieuwd naar de toegevoegde waarde van de Fire Defender (2 opgeroepen: Wouw en Gilze). Met dit vlamfront lijkt het me haalbaar om over een bepaalde afstand het vuur te stoppen, maar het lijkt me ook één van de eerste 'echte' testen voor de Fire Defender bij een natuurbrand. Lastig klusje: gebied dat niet echt met dakmonitoren te bereiken lijkt en dus een hoop handwerk. En vergeet niet dat het toch nog aardig droog in de bossen is met relatief veel zonneschijn en weinig significante hoeveelheden neerslag. En dat alles in combinatie met een behoorlijk stevige wind....
Ik vraag me sowieso af hoe ze de Fire-Defender nu doelmatig willen inzetten. Wil je enige lengte van zo'n 200mtr bereiken moet je hem van 2 zijdes gaan voeden. Ga dat maar doen in een gebied waar je al slecht in kan komen met voertuigen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Peter71 link=msg=1350856 date=1431882720
Ik vraag me sowieso af hoe ze de Fire-Defender nu doelmatig willen inzetten. Wil je enige lengte van zo'n 200mtr bereiken moet je hem van 2 zijdes gaan voeden. Ga dat maar doen in een gebied waar je al slecht in kan komen met voertuigen.

Daarvoor is het een stoplijn; dan kan je 'm op een berijdbaar pad opbouwen en vanaf daar voeden.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1350853 date=1431882601
Tot nog toe is het sowieso alleen maar handwerk. Geen 1 van de opgeroepen voertuigen is een TS-BT. Geen van de voertuigen heeft dan ook beschikking over dakmonitoren.

Tsja, als je ze niet hebt kan je ze ook niet gebruiken. Dat scheelt dan weer.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Peter71 link=msg=1350856 date=1431882720
Ik vraag me sowieso af hoe ze de Fire-Defender nu doelmatig willen inzetten. Wil je enige lengte van zo'n 200mtr bereiken moet je hem van 2 zijdes gaan voeden. Ga dat maar doen in een gebied waar je al slecht in kan komen met voertuigen.

En dan heb je ook nog voldoende waterwinning nodig. Dat zal erg lastig worden als je alles op de tank wilt doen. Afleggen met GWT er naar toe is een optie, gevolg is echter dat het gebied daarna helemaal onbereikbaar wordt door de volle slangen op de (Vaak al kleine) paden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens