Seinen met grootlicht naar linksrijder

Auteur Topic: Seinen met grootlicht naar linksrijder  (gelezen 13774 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Gepost op: 19 mei 2015, 23:12:12
N.a.v. een discussie met iemand hierover heb ik een vraag over de volgende casus: Op een snelweg kom je iemand tegen die onnodig links aan het rijden is waardoor je niet kunt inhalen, tenminste niet zonder er rechts voorbij tegaan. De persoon is duidelijk niet aan het inhalen en de rechterbaan is vrij. Is het dan toegestaan om te seinen met grootlicht om diegene er op te wijzen dat je in wilt halen?


Artikel 28 RVV zegt: "Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar."


Geldt een linksrijder hieronder? In principe is het voor de persoon die erachter rijdt meer een frustratie dan een dreigend gevaar, dus in die zin gaat het niet op. Aan de andere kant lokt het andere bestuurders uit om rechts in te halen, en dat kan wel voor gevaarlijke situaties zorgen.




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2015, 23:20:10
Te langzaam links rijden kan ook voor file zorgen, wat vervolgens weer voor gevaar zorgt. Of het mag weet ik niet. Zelf doe ik het niet, maar ik begrijp het wel als het rechts leeg is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2015, 23:31:10
Onze oosterburen willen dat nog wel eens doen als je met 140 aan het inhalen bent (in Duitsland dan). Maar dan gaat bij mij de cruise control eraf en ga ik langzaam bij beetje naar een 120 op de teller rijden, en dan blijf ik ook fractie langer links na het inhalen. Dan kunnen ze me op de trekhaak zitten en met groot licht seinen. Volgens mij mag het niet, wat ik eens bij wegmisbruikers/blik op de weg gehoord heb. Netzoals met groot licht naar diegene die je tegemoet komt seinen voor een flitser.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2015, 23:49:04
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1351381 date=1432071070
Onze oosterburen willen dat nog wel eens doen als je met 140 aan het inhalen bent (in Duitsland dan). Maar dan gaat bij mij de cruise control eraf en ga ik langzaam bij beetje naar een 120 op de teller rijden, en dan blijf ik ook fractie langer links na het inhalen. Dan kunnen ze me op de trekhaak zitten en met groot licht seinen.

Dat is zo irritant. Ik vind het knipperen ook niet netjes, maar in Duitsland werkt het eea wat anders dan hier. Daar is het de bedoeling dat je goed oplet dat je op tijd terug bent voor een hardrijder.

Het wat extra links blijven rijden lost niks op. Het is niet beter voor jou, je wint er niks mee. Het enige wat het veroorzaakt is een hoop irritatie bij degene achter je. Ik snap niet dat mensen daar voldoening uithalen.

Je weet overigens ook niet waarom iemand knippert en hard rijdt. Misschien is diegene wel onderweg naar het ziekenhuis waar z'n vrouw ligt te bevallen of z'n moeder stervende is.

Het verkeer zou voor iedereen zoveel relaxter worden als we wat meer rekening met elkaar houden, wat minder opgefokt doen, en wat minder wraakgevoelens hebben. Ik heb in het Caribisch gebied gezien wat er gebeurd als iedereen aan elkaar denkt, voorrang geeft en elkaar z'n gang laat gaan. Je wordt echt blij van het rijden. Het is een extreem sociaal gebeuren geworden. Als je chagerijnig ben ga je een rondje rijden en wordt je weer blij.  ;D
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2015, 00:19:30
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1351381 date=1432071070
Onze oosterburen willen dat nog wel eens doen als je met 140 aan het inhalen bent (in Duitsland dan). Maar dan gaat bij mij de cruise control eraf en ga ik langzaam bij beetje naar een 120 op de teller rijden, en dan blijf ik ook fractie langer links na het inhalen. Dan kunnen ze me op de trekhaak zitten en met groot licht seinen. Volgens mij mag het niet, wat ik eens bij wegmisbruikers/blik op de weg gehoord heb. Netzoals met groot licht naar diegene die je tegemoet komt seinen voor een flitser.

Complimenten. Dan behoor je tot de groep mensen die thuis heel enthousiast kan vertellen hoe ze een hardrijder hebben gestopt en Nederland (of Duitsland, wat jij wilt) weer veiliger hebben gemaakt!

Lekker naar rechts, wieberen. Niet voor niets dat het in de ergernissen top 5 staat. Uit ergernissen ontstaat irritatie, uit irritatie ontstaan gekke verkeersgedragingen, daaruit ongelukken en daarbij komen file's. Sta je straks in je eigen file; dan heb je het wel gemaakt hoor.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2015, 00:32:32
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1351381 date=1432071070
Onze oosterburen willen dat nog wel eens doen als je met 140 aan het inhalen bent (in Duitsland dan). Maar dan gaat bij mij de cruise control eraf en ga ik langzaam bij beetje naar een 120 op de teller rijden, en dan blijf ik ook fractie langer links na het inhalen. Dan kunnen ze me op de trekhaak zitten en met groot licht seinen. Volgens mij mag het niet, wat ik eens bij wegmisbruikers/blik op de weg gehoord heb. Netzoals met groot licht naar diegene die je tegemoet komt seinen voor een flitser.
Vind ik erg kinderachtig gedrag. Als er ruimte is gewoon lekker naar rechts. Wat maakt het uit of iemand sneller rijdt dan jou!? Knipperen met grootlicht wordt in Nederland gezien als asociaal of agressief, terwijl het eigenlijk communiceren is met je voorganger en je aan hem/haar laat weten dat je er graag langs wilt.

Als ik iemand tegenkom die onnodig links rijdt en de boel ophoudt dan krijgt die ook de nodige lichtsignalen van me, of het nou mag of niet. We kunnen wel gaan mieren neuken of je mag seinen of niet, maar laten we het probleem bij de kern aanpakken. Degene die onnodig links rijdt moet maken dat die rechts gaat rijden, of nog beter, voortaan de trein nemen O0


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2015, 00:34:41
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1351381 date=1432071070
Onze oosterburen willen dat nog wel eens doen als je met 140 aan het inhalen bent (in Duitsland dan). Maar dan gaat bij mij de cruise control eraf en ga ik langzaam bij beetje naar een 120 op de teller rijden, en dan blijf ik ook fractie langer links na het inhalen. Dan kunnen ze me op de trekhaak zitten en met groot licht seinen. Volgens mij mag het niet, wat ik eens bij wegmisbruikers/blik op de weg gehoord heb. Netzoals met groot licht naar diegene die je tegemoet komt seinen voor een flitser.

In Duitsland is dat gewoon algemeen aanvaard gedrag, en wordt het zeker niet als onbeschoft gezien. Te lang links blijven hangen dan weer wel. Oftewel, pas je aan aan de regels van het land waar je bent.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2015, 00:51:36
Wacht even mensen. Ik blijf niet onnodig lang links hangen. Er is alleen een verschil tussen direct na rechts gaan zodra het kan en naar rechts gaan zoals ze je ooit hebben geleerd in rijlessen (als je de auto in je binnenspiegel ziet). Daarbij pas ik me al aan door ruim 140/150 op de teller te gaan rijden.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2015, 01:08:41
Het seinen maak ik mij alleen schuldig aan als het voertuig voor mij met meer dan 10-20 km/h te langzaam rijdt zonder dat hier een reden voor is. Dit ook niet meteen, maar als de bestuurder voor mij me na bijvoorbeeld een minuut nog niet opgemerkt heeft. Ik geef ze wel de kans om naar rechts te gaan voordat ik ga seinen.

In Duitsland is dit anders geregeld: respect voor elkaar, tijdig in de binnenspiegel kijken en tijdig naar rechts. Maar daar waren jullie al achter als bovenstaande reacties lees. ;)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


guest15549

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2015, 01:50:17
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1351394 date=1432075896
Wacht even mensen. Ik blijf niet onnodig lang links hangen. Er is alleen een verschil tussen direct na rechts gaan zodra het kan en naar rechts gaan zoals ze je ooit hebben geleerd in rijlessen (als je de auto in je binnenspiegel ziet). Daarbij pas ik me al aan door ruim 140/150 op de teller te gaan rijden.

Ik ga sowieso pas naar rechts wanneer dat kan volgens de "rijlesmanier", in dit geval als minimaal 1 koplamp in mn binnenspiegel zit. Simpelweg omdat ik degene die ik zojuist heb ingehaald niet wil afsnijden, komt ook vrij lomp en agressief over.

Daarentegen rijd ik wel de maximum snelheid op de linkerbaan en kijk ik eerst of er niet een hardrijder aankomt.