Seinen met grootlicht naar linksrijder

Auteur Topic: Seinen met grootlicht naar linksrijder  (gelezen 13777 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #40 Gepost op: 2 juni 2015, 15:15:39
Citaat van: kaasje link=msg=1353583 date=1433243837
Je hebt het correct dat in het RVV dat staat. Echter in het verdrag van Wenen voor Verkeerstekens staat dat het wel degelijk mag. En Nationale wetgeving mag niet in strijd zijn met Europese verdragen


Als je het verdrag van Wenen goed leest, staat er in lid 1 dat je een geluidssignaal mag geven als je wilt inhalen, en tussen avondschemering en morgenstond mag je dat met lichtsignalen doen. Er staat NIET dat je overdag mag seinen om je voorligger opzij te krijgen!


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #41 Gepost op: 2 juni 2015, 18:46:07
Citaat van: JJ75 link=msg=1353576 date=1433241252
Hij reed toch niet links maar rechts? En je mag 90 rijden op de snelweg.
Rijstroken telt men vanaf de midden geleider. De meest linker strook is rijstrook 1.... Tuurlijk mag je 90 rijden maar doe dan veilig op de meest rechter strook (in dit geval dus strook 5). Als je dus 90 op de bijna meest linker strook rijdt terwijl je daar 130 mag rijden, bezorg je niet alleen overlast maar ben je ook gevaarlijk bezig.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #42 Gepost op: 2 juni 2015, 19:09:03
Citaat van: batoutofhell link=msg=1353610 date=1433250939

Als je het verdrag van Wenen goed leest, staat er in lid 1 dat je een geluidssignaal mag geven als je wilt inhalen, en tussen avondschemering en morgenstond mag je dat met lichtsignalen doen. Er staat NIET dat je overdag mag seinen om je voorligger opzij te krijgen!

Jawel !

Citaat
2. Bestuurders van motorvoertuigen kunnen tussen de avondschemering en de dageraad, in plaats van waarschuwingen door middel van geluidssignalen, waarschuwingen geven door middel van de lichtsignalen die zijn aangegeven in artikel 32, derde lid, van dit Verdrag. Zij kunnen dit ook bij daglicht doen voor het doel aangegeven in het eerste lid, sub (b), van dit artikel, indien zulks onder de heersende omstandigheden doeltreffender is.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #43 Gepost op: 2 juni 2015, 19:56:53
Citaat van: DaMook link=msg=1353675 date=1433264943
Jawel !
Ik ben benieuwd naar een stukje jurisprudentie waarbij er een boete voor dit soort feiten is geschreven en men zich beroept op het verdrag van Wenen. Iemand bereid om dat eens voor de rechter te brengen? Dan schrijf ik de boete. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #44 Gepost op: 2 juni 2015, 21:24:51
Citaat van: JJ75 link=msg=1352996 date=1432891372
Ik schreef bijvoorbeeld:  Hoe vaak je dan geen aso achter je krijgt vlak op je bumper die vind dat het sneller moet. En als het kan ga ik naar rechts en als ik links rij geef ik ruimte aan mensen die tussen de vrachtwagens weg op de linker baan willen komen. En nog iets met voldoende afstand houden op je voorganger doe ik ook. En als je dit irritant vind moet je eerst maar eens bij jezelf te rade gaan waar de werkelijke oorzaak zit. Ik rij alleen langzamer als de auto's voor me dat ook doen en/of als de weersomstandigheden dit vereisen.

Hier kan ik mij prima in vinden, ik ben de laatste tijd ook meer het type rijder wat de cruisecontrol op 125 zet en lekker rustig meerijdt in het verkeer. meestal op rijstrook 2 (bij 3 stroken) maar bij 2 rijstroken ook prima op rijstrook 1. Je kunt me in theorie niet inhalen als ik al harder rijdt als de maximum snelheid. En ja ik weet dat er per auto wat km's afwijking in kan zitten. Echter als je op jou BMW 119 hebt staan, rijdt je nog steeds ongeveer de maximum snelheid en moet je niet zeuren.

Mijn grootste ergernis is momenteel  het ritsen op de A1, net na de aansluiting met de A10. Daar gaat steeds een baantje af tot na de aansluiting met de A6. Vanaf het bord 'vanaf hier ritsen', wordt je ook geacht te ritsen. Dat gaatje waar de lease-wagen tussen past, is niet perse bij het verdrijvingsvlak en de verdrijvingspijlen.
Ik maak me daar ook nog wel eens schuldig aan het feit dat ik vanaf het bord hier ritsen op rijstrook 1 zit, met gelijke snelheid van rijstrook 2. Voor mijn neus loopt het langzaam leeg, rijstrook 2 gaat weer langzaam rijden en aan het eind kan ik rustig invoegen.

Het meerendeel van de files word veroorzaakt door mensen met te weinig afstand en te veel haast. Dit kost de maatschappij miljoenen per dag, maar zolang dat besef niet komt bij de bestuurders kunnen we met z'n allen stil blijven staan op het asfalt ben ik bang.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #45 Gepost op: 2 juni 2015, 21:42:31
Citaat van: Mattijs link=msg=1353725 date=1433273091
Hier kan ik mij prima in vinden, ik ben de laatste tijd ook meer het type rijder wat de cruisecontrol op 125 zet en lekker rustig meerijdt in het verkeer. meestal op rijstrook 2 (bij 3 stroken) maar bij 2 rijstroken ook prima op rijstrook 1. Je kunt me in theorie niet inhalen als ik al harder rijdt als de maximum snelheid.
Waarom rijd je niet gewoon rechts zoals het hoort?
Citaat
Je kunt me in theorie niet inhalen als ik al harder rijdt als de maximum snelheid
In theorie niet maar in praktijk wel. Dit gedrag lijkt wat weg te hebben van het schoolmeestergedrag.
Citaat
Mijn grootste ergernis is momenteel  het ritsen op de A1, net na de aansluiting met de A10. Daar gaat steeds een baantje af tot na de aansluiting met de A6. Vanaf het bord 'vanaf hier ritsen', wordt je ook geacht te ritsen. Dat gaatje waar de lease-wagen tussen past, is niet perse bij het verdrijvingsvlak en de verdrijvingspijlen.
Grappig; ik rijd daar ook zeer regelmatig en ik verbaas mij er steeds weer over dat het merendeel van de mensen graag aansluit in een rij stilstaande voertuigen. Ik ga meteen na Knooppunt Watergraafsmeer op de meest rechts gelegen rijstrook rijden. Deze staat amper stil en ik kan zonder problemen doorrijden. Rechts heb ik namelijk geen last van mensen die moeten ritsen en niet verder kunnen kijken dan het logo op de grill. By the way; ik mag doorrijden over de pijlen tot het verdrijvingsvlak.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #46 Gepost op: 6 juni 2015, 00:14:30
Citaat van: DaMook link=msg=1353675 date=1433264943
Jawel !
Citaat
1. Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:

(a) om doeltreffend te waarschuwen ten einde een ongeluk te voorkomen;


(b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wenselijk is een bestuurder te waarschuwen dat hij op het punt staat te worden ingehaald.
Als je op de meest linkse rijdt kun je dus niet worden ingehaald.
Maar je moet hierbij dan ook lezen:
Citaat
Artikel 11. Inhalen en rijden in files

1.
(a) Inhalen dient te geschieden aan de zijde, tegenover die overeenkomstig de rijrichting.
(b) Inhalen dient echter te geschieden aan de zijde overeenkomstig de rijrichting, wanneer de in te halen bestuurder heeft kenbaar gemaakt dat hij van plan is naar de zijde van de rijbaan te gaan, die gelegen is tegenover de zijde overeenkomstig de rijrichting, en hij zijn voertuig of dier reeds naar die andere zijde heeft gevoerd ten einde daar een andere weg in te slaan, een aan de weg gelegen perceel binnen te gaan, of aan die andere zijde te stoppen;
(c) De nationale wetgeving mag fietsers en bromfietsers toestaan stilstaande of langzaam rijdende voertuigen anders dan fietsen of bromfietsen in te halen aan de zijde die overeenkomt met de rijrichting mits voldoende ruimte beschikbaar is.

2. Alvorens tot inhalen over te gaan dient elke bestuurder, onverminderd de bepalingen van artikel 7, eerste lid, of van artikel 14, van dit Verdrag, zich ervan te overtuigen:

(a) dat geen bestuurder, die achter hem rijdt, reeds is begonnen hem in te halen;
(b) dat de bestuurder die op dezelfde rijstrook voor hem rijdt geen teken heeft gegeven dat hij van plan is een ander in te halen;
(c) dat hij kan inhalen zonder het tegemoetkomend verkeer in gevaar te brengen of te hinderen, met name dat de rijstrook waarop hij zich gaat begeven over voldoende afstand vrij is en dat het verschil in snelheid van de beide voertuigen zodanig is dat binnen een voldoende korte tijd kan worden ingehaald;
(d) dat hij, behalve wanneer hij gebruik maakt van een rijstrook die voor het verkeer uit tegenovergestelde richting is verboden, in staat zal zijn, zonder de in te halen weggebruiker of weggebruikers, te hinderen, weer de plaats in te nemen als voorgeschreven in artikel 10, derde lid, van dit Verdrag.

3. Ingevolge de bepalingen van het tweede lid van dit artikel is het met name verboden op rijbanen voor verkeer in beide richtingen in te halen wanneer men de top van een heuvel nadert en, wanneer het zicht onvoldoende is, in bochten, tenzij op deze plaatsen rijstroken zijn aangegeven door strepen in de lengterichting op het wegdek, en mits het inhalen plaats vindt zonder de rijstroken te verlaten waarop verkeer uit tegenovergestelde richting is verboden.

4. Tijdens het inhalen dient de bestuurder de in te halen weggebruiker of weggebruikers voldoende ruimte te laten.

5.
(a) Op rijbanen met ten minste twee rijstroken die uitsluitend zijn bedoeld voor het verkeer in de richting die de bestuurder volgt, mag een bestuurder, indien hij gedwongen zou zijn opnieuw in te halen onmiddellijk of kort nadat hij zou zijn teruggekeerd naar de plaats als voorgeschreven door artikel 10, derde lid, van dit Verdrag, ten einde opnieuw in te halen, en mits hij zich er van heeft overtuigd dat hij zulks kan doen zonder bestuurders van achter hem aankomende snellere voertuigen op noemenswaardige wijze te hinderen, op de rijstrook blijven waarop hij is gaan rijden voor de eerste inhaalmanoeuvre,
(b) De Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan zijn echter vrij de bepalingen van dit lid niet toe te passen op bestuurders van fietsen, bromfietsen, motorfietsen en voertuigen die geen motorvoertuigen zijn in de zin van dit Verdrag, of op bestuurders van motorvoertuigen waarvan het maximum toegestane massa meer is dan 3 500 kg, of waarvan de door de constructie bepaalde maximum snelheid 40 km (mijl) niet te boven gaat.

6. In die gevallen waarin de bepalingen van het vijfde lid, onder (a), van dit artikel van toepassing zijn, en waarin de verkeersdichtheid zodanig is dat voertuigen niet alleen de gehele breedte van de rijbaan beslaan die uitsluitend is bestemd voor het verkeer in de richting waarin zij zich voortbewegen, maar zich bovendien voortbewegen met een snelheid die wordt bepaald door het vóór hen rijdende voertuig in de file:
(a) wordt, onverminderd de bepalingen van het negende lid van dit artikel, het zich voortbewegen van de voertuigen in één file met een grotere snelheid dan die van de voertuigen in een andere, niet beschouwd als inhalen in de zin van dit artikel;
(b) mag een bestuurder die zich niet op de rijstrook bevindt die het dichtst is gelegen aan de zijde van de rijbaan overeenkomstig de rijrichting, alleen naar een andere rijstrook overgaan als voorbereiding om rechts of links af te slaan dan wel te parkeren; deze bepaling is echter niet van toepassing op het wisselen van rijstrook overeenkomstig de voorschriften van de nationale wetgeving die voortvloeien uit de toepassing van de bepalingen van het vijfde lid, onder (b), van dit artikel.

7. Wanneer het verkeer zich voortbeweegt in files zoals beschreven in het vijfde en het zesde lid van dit artikel is het bestuurders verboden, daar, waar de rijstroken op de rijbaan zijn aangegeven door strepen in de lengterichting, over deze strepen te rijden.


8. Onverminderd de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en onverminderd andere beperkingen die de Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan kunnen vaststellen met betrekking tot het inhalen op kruisingen en overwegen, is het de bestuurder van een voertuig verboden enig ander voertuig in te halen dan een tweewielige fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets zonder zijspanwagen:

(a) onmiddellijk voor of op een kruising die geen verkeersplein is, behalve:
(i) in het geval bedoeld in het eerste lid, onder (b), van dit artikel;
(ii) wanneer het verkeer op de weg waarop het inhalen plaatsvindt bij de kruising voorrang heeft;
(iii) wanneer het verkeer op de kruising wordt geregeld door een bevoegde ambtenaar of door verkeerslichten;

(b) onmiddellijk voor of op een overweg die niet is voorzien van bomen of halve bomen; het staat de Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan echter vrij het inhalen bij zo’n overweg toe te laten daar, waar het wegverkeer wordt geregeld door verkeerslichten met een positief teken dat voertuigen veroorlooft door te rijden.

9. Een voertuig mag niet een ander voertuig inhalen wanneer dit laatste een voetgangersoversteekplaats nadert die als zodanig op het wegdek van de rijbaan is aangeduid of door een verkeersteken op een bord is aangegeven, of wanneer laatstgenoemd voertuig vlak voor de oversteekplaats is gestopt, behalve met een zó geringe snelheid dat het onmiddellijk tot stilstand kan worden gebracht ingeval een voetganger zich op de oversteekplaats bevindt. Niets in dit lid mag zo worden uitgelegd dat dit de Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan zou beletten het inhalen binnen een voorgeschreven afstand van een voetgangersoversteekplaats te verbieden, of strengere voorschriften op te leggen aan een bestuurder van een voertuig die een ander voertuig wenst in te halen dat vlak voor zo’n oversteekplaats is gestopt.

10. Een bestuurder die merkt dat een achter hem rijdende bestuurder hem wenst in te halen dient zich zoveel mogelijk naar de kant van de rijbaan in zijn rijrichting te begeven en zijn snelheid niet te vermeerderen, behalve in het geval waarin is voorzien in artikel 16, eerste lid, onder b, van dit Verdrag. Indien, tengevolge van de smalheid, het profiel of de toestand van de rijbaan en mede gezien de dichtheid van het verkeer uit tegenovergestelde richting, een langzaam of omvangrijk voertuig of een voertuig dat een bepaalde maximum snelheid in acht moet nemen, niet op gemakkelijke en veilige wijze kan worden ingehaald, dan dient de bestuurder van zo’n voertuig zijn snelheid te verminderen en, indien nodig, zo snel en zo veel mogelijk uit te wijken naar de kant, ten einde achter hem rijdende voertuigen in staat te stellen hem in te halen.

11.
(a) De Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan kunnen, op rijbanen voor verkeer in één richting, en op rijbanen voor verkeer in beide richtingen, met ten minste twee rijstroken binnen de bebouwde kom, en ten minste drie rijstroken buiten de bebouwde kom, welke rijstroken uitsluitend zijn bestemd voor verkeer in dezelfde richting en door strepen in de lengterichting als zodanig zijn aangeduid:
(i) voertuigen op één rijstrook toestaan voertuigen op een andere rijstrook in te halen aan de kant overeenkomstig de rijrichting; en
(ii) de bepalingen van artikel 10, derde lid, van dit Verdrag niet toepasselijk verklaren;
mits er voldoende voorzieningen zijn getroffen die het onmogelijk maken van de ene rijstrook op de andere over te gaan.
(b) In het geval waarnaar wordt verwezen in dit lid, onder (a), onder voorbehoud van de bepalingen van het negende lid van dit artikel, dient de wijze waarop wordt gereden niet te worden opgevat als inhalen in de zin van dit Verdrag.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #47 Gepost op: 6 juni 2015, 05:45:08
5.
(a) Op rijbanen met ten minste twee rijstroken die uitsluitend zijn bedoeld voor het verkeer in de richting die de bestuurder volgt, mag een bestuurder, indien hij gedwongen zou zijn opnieuw in te halen onmiddellijk of kort nadat hij zou zijn teruggekeerd naar de plaats als voorgeschreven door artikel 10, derde lid, van dit Verdrag, ten einde opnieuw in te halen, en mits hij zich er van heeft overtuigd dat hij zulks kan doen zonder bestuurders van achter hem aankomende snellere voertuigen op noemenswaardige wijze te hinderen, op de rijstrook blijven waarop hij is gaan rijden voor de eerste inhaalmanoeuvre,
(b) De Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan zijn echter vrij de bepalingen van dit lid niet toe te passen op bestuurders van fietsen, bromfietsen, motorfietsen en voertuigen die geen motorvoertuigen zijn in de zin van dit Verdrag, of op bestuurders van motorvoertuigen waarvan het maximum toegestane massa meer is dan 3 500 kg, of waarvan de door de constructie bepaalde maximum snelheid 40 km (mijl) niet te boven gaat.


Lid 5 stelt dus dat je links mag blijven rijden indien je daarna opnieuw wil gaan inhalen. Nu krijg je dus de vraag: Hoelang duurt 'kort nadat hij zou zijn terugkeert etc. Zal er dus op uit drtaaien dat dit een keer voor een rechter moet komen voor een uitspraak.
Ik weet dat er in Duitsland een vrachtwagenchaufffeur door de rechter is veroordeeld voor éen te lang durende inhaal manoeuvre' die (uit mijn blote hoofd) iets van 43 seconden duurde.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #48 Gepost op: 6 juni 2015, 12:15:10
Haal dan ook het stukje na de komma aan; mits hij zich er van heeft overtuigd dat hij zulks kan doen zonder bestuurders van achter hem aankomende snellere voertuigen op noemenswaardige wijze te hinderen.
Kort nadat is dus niet honderden meters links blijven rijden omdat je ooit weer een vrachtwagen in gaat halen. Het kan best zijn dat je even naar rechts duikt om een sneller voertuig in te laten halen en je daarna weer verplaatst. Het kan ook zijn dat de benodigde ruimte en het snelheidsverschil het "kort nadat" maken. Iedere situatie is anders.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #49 Gepost op: 6 juni 2015, 16:15:58
Citaat van: Bert65 link=msg=1353732 date=1433274151
Waarom rijd je niet gewoon rechts zoals het hoort?

omdat je vaak niet meer naar links komt als je netjes rechts houdt. Onderlinge afstand is vaak te kort en men geeft elkaar zelden de ruimte. Overigens heb ik vaak dezelfde auto voor me, kilometers achter elkaar. Soms op wat kortere afstand, soms wat verder weg. Voordeel is dat ik in deze situatie niet vaak hoef te remmen en nog minder vaak hard remmen. Dat laatste is vaak de oorzaak van spookfiles.

In theorie niet maar in praktijk wel.

Als ik de maximale snelheid rijdt, kan ik niemand hinderen die achterop komt. De hinder word ervaren doordat die persoon harder wil als toegestaan


Dit gedrag lijkt wat weg te hebben van het schoolmeestergedrag.

Mijn collega VR zegt ook altijd dat wij de verkeersdeelnemer moeten opvoeden. Overigens een rol die wel bij me past  ^-^

Grappig; ik rijd daar ook zeer regelmatig en ik verbaas mij er steeds weer over dat het merendeel van de mensen graag aansluit in een rij stilstaande voertuigen. Ik ga meteen na Knooppunt Watergraafsmeer op de meest rechts gelegen rijstrook rijden. Deze staat amper stil en ik kan zonder problemen doorrijden. Rechts heb ik namelijk geen last van mensen die moeten ritsen en niet verder kunnen kijken dan het logo op de grill. By the way; ik mag doorrijden over de pijlen tot het verdrijvingsvlak.


Je mag idd doorrijden tot het verdrijvingsvlak, het moet niet. Dat plekje waar jij netjes kunt invoegen is niet perse helemaal daar. Er is 300 meter (eigenlijk meer) de tijd om in te voegen, gebruik dat ook.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV