Snelheid brandweer moet omhoog

Auteur Topic: Snelheid brandweer moet omhoog  (gelezen 10260 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 23 mei 2015, 09:48:09
Snelheid brandweer moet omhoog'

BARNEVELD Brandweer Gelderland Midden start een onderzoek naar de mogelijkheden om de opkomstsnelheid van de brandweer bij binnenbranden in de gemeente Barneveld te verbeteren. ,,Er is momenteel geen sprake van een ongeoorloofd veiligheidsrisico, maar de snelheid moet wel omhoog kunnen."




guest12562

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2015, 10:05:59
Citaat uit het stukje:

De brandweer heeft te maken met normtijden voor 5, 6, 8 en 10 minuten, al naar gelang de aard van de locatie. ,,Binnen vijf of zes minuten ter plaatse zijn is sowieso niet reëel", zegt Schimmel. ,,Regionaal is momenteel het voorstel die norm bij te stellen naar acht minuten."

In Barneveld komt zo'n melding volgens Schimmel weinig voor. Dat laatste is ook terug te zien in de binnenbrandmeldingen van vorig jaar: 2 meldingen binnen de vijfminutennorm, 75 meldingen binnen de achtminutennorm en 41 meldingen binnen de tienminutennorm.
,,Het is een kwestie van minutenwerk. Zou de norm voor alle branden gesteld zijn op 12 minuten, dan waren we in circa 95 procent van de uitrukken op tijd geweest."


Binnen vijf of zes minuten ter plaatsen zijn is niet reëel? Dat is apart, want volgens mij is die norm niet voor niets bepaald en nu kan men het niet halen en dan is het opeens niet reëel?

Men heeft het over 35% op tijd komen, de rest is men dus te laat, maar we moeten ons niet te veel op percentages focussen staat er ook in het stuk, maar als de norm 12 minuten had geweest dan hadden we 95% binnen de tijd geweest, que?

Ik snap de problemen wel bij de vrijwillige posten, maar dat doet niets af aan de normen die zijn gesteld, volgens mij moet je je daar aan houden of de veiligheidsregio moet eerlijk zijn en gewoon aangeven dat men niet op tijd kan zijn enkel in 1 op de drie gevallen!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2015, 21:35:27
Ik heb het artikel zelf niet gelezen want het is inmiddels enkel nog voor abbonees beschikbaar.

In Barneveld-Dorp is het sowieso niet reeel om op tijd te zijn omdat de gemeente de kazerne gewoon totaal verkeerd geplaatst heeft. De brandweer heeft daar voor die tijd al steen en been over geklaagd, maar het centrum moest er van de gemeente komen. Dat kostte erg veel vrijwilligers die ineens veel te ver woonde, en iedereen moet gewoon een stuk langer rijden. Het laatste jaar gaat het wel weer beter en is de brandweer eigenlijk altijd wel binnen 6 minuten de kazerne uit.

Het wordt gewoon tijd dat de 2de post in Barneveld er EINDELIJK komt. Dat is inmiddels al zolang beloofd, afgesproken en bekeken. Zolang men dat uit blijft stellen zal de opkomsttijd in Barneveld-dorp nooit goed worden. Voorlopig kan blusgroep Voorthuizen in bijna heel Barneveld gelijk terplaatse zijn met de blusgroep Barneveld-Dorp.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2015, 22:26:55
Als ik het zo lees komt die tweede post gewoon niet.
EXTRA POST Het toevoegen van extra brandweerposten om zo de opkomsttijd te verbeteren, is niet aan de orde, meldt Schimmel. ,,In de afgelopen regionalisering van de brandweer is een uitgangspunt geweest dat het aantal posten stabiel blijft: er worden geen posten gesloten, maar er komen er ook geen bij." Eerder is wel eens geopperd in Barneveld-Zuid een brandweerpost te realiseren.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2015, 22:35:40
Citaat van: Peter71 link=msg=1352074 date=1432412815
Als ik het zo lees komt die tweede post gewoon niet.

Ja, dat is raar. Vanuit de regio wordt er Nee gezegd. De gemeenteraad heeft hier echter nog geen maand terug nog over vergaderd. Daar is de 2de post wel degelijk als noodzakelijk benoemd. Dus het is wel degelijk aan de orde, maar blijkbaar niet bij de veiligheidsregio.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2015, 22:41:17
Een gemeenteraad kan wel veel willen, maar dat gaat gewoon inhouden dat ze stevig de geldbuidel zullen moeten gaan trekken. En dan ook hard mee moet gaan werken om die tweede post tot stand te krijgen. Wat dat betreft is hetzelfde liedje als een tweede TS op een post willen houden. kan wel, maar dat gaat een gemeente wel geld kosten. En in geval van een tweede post erg veel geld.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2015, 22:49:30
De tweede post is bedoeld als soort 'voorpost'. Het idee is een kazerne in de buitenring van het centrum. (De grond achter het schaffelaartheater was daarvoor al vrij gemaakt.) De 2de TS zou dan daar geplaatst worden. Er zouden wat nieuwe vrijwilligers nodig zijn, maar de grondslag is dat de vrijwilligers uit die hoek van het dorp daar de uitruk zouden verzorgen en evt. gewoon beschikbaar blijven voor uitruk op Barneveld-Dorp.

De 2de TS zou in Barneveld blijven alleen mag niet uitrukken omdat deze ook als wisselauto zou moeten dienen. De auto mag ook  niet uitrukken als deze gewoon in Barneveld staat en niet gewisseld is. Waarom is iedereen een raadsel. Die auto wordt nogal vaak ingezet namelijk.

Het gestelde alternatief is kazernering van de kazerne Barneveld-Dorp. Dit zou het probleem ook verhelpen.

Men wil het aantal kazernes stabiel houden. Dat kan dus ook betekenen dat er in Barneveld een post bij komt en er een andere post weg moet. Ik heb wel een paar suggesties.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2015, 22:55:02
Als een post zijn 2e TS of ander ander materiaal kwijt raakt, dan gaan de kosten natuurlijk wel omlaag voor die gemeente  ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2015, 22:56:41
Citaat van: pompbediende link=msg=1352078 date=1432414502
Als een post zijn 2e TS of ander ander materiaal kwijt raakt, dan gaan de kosten natuurlijk wel omlaag voor die gemeente  ^-^

De kosten gaan niet omhoog als de 2de TS gewoon op de kazerne blijft staan en het aantal vrijwilligers gelijk blijft. Er komt niks bij, er gaat niks af. Het enige verschil is dat er voortaan 1 TS binnen blijft staan te rotten terwijl die op straat hard nodig is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2015, 08:41:02
Hedentendage kunnen de verrichtingen van de brandweer min of meer online (ook via het nodige beeldmateriaal van snelle en bekwame fotograven etc.) worden gevolgd. Wel een verschil met de verslaggeving in het verleden ook vwb het inzicht in de werkelijke aanrijdtijden etc.