Gaat het licht uit voor de laatste vuurtorenwachters?

Auteur Topic: Gaat het licht uit voor de laatste vuurtorenwachters?  (gelezen 10068 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 20 april 2010, 21:31:40
De voornaamste reden is bezuiniging op personeelskosten!

Kees  8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:20:18
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/1030382/2010/10/07/Gaat-het-licht-uit-voor-de-laatste-vuurtorenwachters.dhtml

Gaat het licht uit voor de laatste vuurtorenwachters?
Eileen Ros − 07/10/10, 08:32
De Noordertoren op Schiermonnikoog. © Julius Schrank/ de Volkskrant

TERSCHELLING - Ook de vuurtorenwachters van Terschelling en Schiermonnikoog moeten van hun toren af. Rijkswaterstaat bouwt een zeeverkeerscentrale op Terschelling, van waaruit de taken van de vuurtorenwachters worden overgenomen. Wadvaarders vrezen echter dat de veiligheid in gevaar komt.
Al in 2004 overwoog het ministerie van Verkeer en Waterstaat alle vuurtorens op de Waddeneilanden onbemand te laten. Na protest van de vijf burgemeesters van de eilanden werd toen besloten de zeeverkeersleiders op de Brandaris (Terschelling) en de Noordertoren (Schiermonnikoog) aan te houden.
 
Nieuwe verkeerscentrale
Toch zal een commissie begin 2011 onderzoeken of de nieuwe verkeerscentrale, in de zeevaartsschool Willem Barentsz op Terschelling-West, voldoende veiligheid biedt om ook de zeventien laatste vuurtorenwachters van de torens te halen.
 
Volgens het ministerie zijn de Brandaris en de Noordertoren dringend aan modernisering toe. Ook is een verhuizing noodzakelijk vanwege de veiligheid van de werkplekken. Zo zouden beide vuurtorens niet voldoen aan de arbo-eisen, zoals die over vluchtwegen.
 
Volop testen
Woordvoerder Paula Hoff van Rijkswaterstaat Noord-Nederland benadrukt dat voor de verhuizing volop wordt getest op veiligheid van de nieuwe zeeverkeerscentrale: 'Software van het nieuwe radarsysteem en camerabeelden zijn nog niet optimaal. Het beeld in de centrale moet vergelijkbaar zijn met wat je met het blote oog vanaf de toren kan zien. Pas dan kunnen we verhuizen.'
 
Toch vermoedt Hoff dat de verplaatsing van de zeeverkeersleiding geen extra problemen oplevert: 'De kustlijn in Noord-Holland heeft ook geen bemande vuurtorens meer. Dat leidde niet tot extra incidenten.'
 
Grondig wantrouwen
Maar garnalenvisser Bouwman, die tussen Schiermonnikoog en Ameland vaart en een aantal keer per dag contact heeft met de vuurtorenwachters, is er niet gerust op. Onder schippers heerst volgens de visser 'een grondig wantrouwen' jegens de nieuwe zeeverkeerscentrale op Terschelling.
 
'Het waddengebied is wispelturiger dan de Noordzeekust', zegt Bouwman. 'Wisselende zandbanken en snel dichtslibbende vaargeulen zijn hier aan de orde van de dag. Om dat te kunnen zien, heb je het uitzicht vanuit de toren en oude kennis nodig. Dat zit niet in een camerascherm of een radarsysteem aan wal.'
 
Witboek Menselijk Oog
De vereniging Wadvaarders heeft wadgebruikers opgeroepen incidenten te melden 'waarbij de waarneming door echte mensen op de vuurtorens van belang is geweest'. De vereniging stelt een zogenoemd 'Witboek Menselijk Oog' op.
 
'Mogelijk kan dat het tij nog keren', zegt bestuurslid Maarten Snel. Erg overtuigd klinkt hij niet: 'We vermoeden dat het boek de verhuizing niet in de weg zal staan. Rijkswaterstaat laat niet veel los over de ins en outs van het traject om apparatuur te meten. Ook mogen de vuurtorenwachters ons niet te woord staan. Dan is het moeilijk argumenten verzamelen.'
 
Onder wadvaarders heerst volgens Snel veel twijfel over de veiligheid van de nieuwe zeeverkeerscentrale, die zich het hele waddengebied moet gaan ontfermen. 'Een groot radarcentrum op land ziet kano's, surfers en andere kleine dingen in de branding sneller over het hoofd. Ook zullen oudere schepen zonder moderne gps-apparatuur minder hulp ontvangen wanneer volledig wordt vertrouwd op hypermoderne computersystemen.'
 
Sociale functie
Rijkswaterstaat zegt nog geen uitspraken te kunnen doen over dergelijke risico's. Eerst moet de nieuwe zeeverkeerscentrale worden getest, wordt nogmaals benadrukt.
 
Ook de CDA-burgemeester van Schiermonnikoog Bert Swart, die zich in 2004 sterk maakte voor behoud van de vuurtorenwachters, zegt te wachten op de resultaten van de nieuwe zeeverkeerscentrale. Hij heeft goede hoop: 'We gaan alleen overstag op het moment dat de nieuwe centrale net zo veilig blijkt als een bemande toren. Dat staat als een vuurtoren boven water.'

Niet gerust
Het stelt oud-vuurtorenwachter van Ameland en visser Dries van der Laan niet gerust. De testen gaan uitwijzen dat het allemaal net zo veilig is, vermoedt hij. 'Waar het om gaat', zegt hij met eilands accent, 'is de verdwijnende sociale functie van de wachter in de toren. Die geeft schippers een veilig gevoel; waakt over de zee, ziet het weer en water in een oogopslag veranderen en kleinere bootjes omslaan. Iemand voor een radarscherm ver van de zee ziet alleen een stipje wegvallen als het mis gaat.'
 
De vuurtorenwachters zelf zijn volgens Rijkswaterstaat 'wegens drukte op de torens' niet bereikbaar voor commentaar.


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #22 Gepost op: 14 oktober 2010, 22:41:03
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/1030382/2010/10/07/Gaat-het-licht-uit-voor-de-laatste-vuurtorenwachters.dhtml

De vuurtorenwachters zelf zijn volgens Rijkswaterstaat 'wegens drukte op de torens' niet bereikbaar voor commentaar.

RWS geeft in de laatste zin zelf het antwoord op de nut en noodzaak van de vuurtorenwachters....  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 18 oktober 2010, 18:18:29
Er was nog een item op de televisie (hart van 't nieuws over het verdwijnen van de vuurtorenwachters. Saillant detail daarbij was dat de omgeroepen berichten voor de scheepvaart te horen was met een mededeling dat vanwege een storing aan de radarinstallatie tot nader orde slechts beperkte begeleiding van de scheepvaart mogelijk was. De vuurtorenwachters zelf mochten de pers niet te woord staan, "die houden we uit de wind" aldus Rijkswaterstaat.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 21 december 2010, 17:13:09
Atsma behoudt verkeersleiders op Brandaris
Nieuwsbericht | 21-12-2010

De verkeersleiders blijven overdag op de Brandaris op Terschelling en op de vuurtoren van Schiermonnikoog, ook als in de toekomst de nieuwe Zeeverkeerscentrale Waddenzee in werking is. Deze extra toezegging doet staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu vandaag aan de Tweede Kamer. Atsma: “Naast de veiligheid van het scheepvaartverkeer, vind ik ook de veiligheid voor mens en natuur in het Waddengebied van belang. Het is juist het menselijk oog dat beter dan de camera een beginnende duinbrand, verboden kampvuren en surfers in de problemen waarneemt. Daarom wil ik het menselijk oog op de vuurtoren behouden.”

In de toekomst zal de begeleiding van het scheepvaartverkeer op de Waddenzee plaatsvinden vanuit de nieuwe Zeeverkeerscentrale op Terschelling. Hiervoor worden dan radar en camera-installaties geïnstalleerd op de bestaande vuurtorens en een aantal nieuwe locaties. Een onafhankelijke commissie van deskundigen beoordeelt vervolgens of deze nieuwe systemen voldoen aan de eisen voor veilige scheepvaartbegeleiding. Pas dan worden de taken van de bestaande verkeersposten overgenomen door de Zeeverkeerscentrale Waddenzee. Het menselijk oog blijft ook dan voor gemiddeld 12 uur per dag op de vuurtorens gehandhaafd.

In 2011 is duidelijk wanneer de zeeverkeerscentrale gereed is en in gebruik kan worden genomen.

Ook de zeeverkeerspost Ouddorp blijft met ingang van 1 januari 2011 overdag bemenst. ’s Nachts vindt de scheepvaartbegeleiding plaats vanaf het Schelde Coördinatie Centrum en de Verkeerspost Wemeldinge.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/nieuws/2010/12/21/atsma-behoudt-verkeersleiders-op-brandaris.html



De vraag is voor hoe lang de posten nog bemenst blijven... Is het niet binnen deze kabinetsperiode, dan zal er vast een ander kabinet zijn die er de kasschaaf overheen wil halen. Maar vooralsnog goed nieuws :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 24 december 2010, 15:53:57
Atsma behoudt verkeersleiders op Brandaris
Ook de zeeverkeerspost Ouddorp blijft met ingang van 1 januari 2011 overdag bemenst. ’s Nachts vindt de scheepvaartbegeleiding plaats vanaf het Schelde Coördinatie Centrum en de Verkeerspost Wemeldinge.

Openingstijden Zeeverkeerspost Ouddorp vanaf 22:00 uur 31 december 2010, dagelijks van 08:00 tot 20:00 uur. Tot 1 mei ook maandag en vrijdag van 00:00 tot 08:00 i.v.m. uitvarende en terugkerende beroepsvisseriji. Na deze datum zijn de technische aanpassingen gereed voor het incidenteel bedienen van radar en VHF vanaf Verkeerscentrale Vlissingen. Alle dringend verkeer buiten openingsuren vanaf 1 januari voorlopig alleen via KWC Den Helder.
Het ligt niet in de bedoeling dat er camera's worden geplaatst.

Kees  bnhycf


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 24 december 2010, 16:09:38
Kees  bnhycf

Is dat een tevreden Kees of een sceptische Kees? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 25 december 2010, 17:12:42
'wegens drukte op de toren' niet bereikbaar voor commentaar.  ;)


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #28 Gepost op: 25 december 2010, 21:46:58
De voornaamste reden is bezuiniging op personeelskosten!

Kees  8)

ik wil nog wel eens een kostenplaatje van dit camerasysteem (volledig dubbel uitgevoerd!) tov een vuurtorenwachter.
Ik weet wel wat goedkoper is.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 26 december 2010, 01:14:30
ik wil nog wel eens een kostenplaatje van dit camerasysteem (volledig dubbel uitgevoerd!) tov een vuurtorenwachter.
Ik weet wel wat goedkoper is.

We hebben hier een brug die een tijdje met behulp van camera's op afstand bediend werd. Dat was goedkoper, de bediening door de havenmeester van een kleine haven "De Brug" kostte 20.00 euro op jaarbasis.  De schade aan de schepen, het wegdek en door het niet meer dichtgaan en niet opengaan van de brug bedroeg in enkele maanden al een zelfde bedrag, daarbij kwamen nog de kosten voor het callcentrum, het onderhoud aan de installatie en de afschrijving. De brug wordt inmiddels weer met de hand bediend, naar ieders tevredenheid. Camera's/de mensen achter de monitors misten veel.