Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 241349 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1110 Gepost op: 18 augustus 2016, 12:54:16
Citaat van: Meneer link=msg=1443158 date=1471508834
Wat betekent dit in de praktijk? Waren er verschillen dan?

Voor het gros van de vuurwapendragende vrijwilligers was er in de praktijk weinig verschil, omdat de minister al in een tussenoplossing had voorzien. Als je de regelgeving verder uitploos dan kwam je erachter dat de regels voor politievrijwilligers net iets anders waren dan voor beroeps. De 150 vrijwilligers die in 2014 de doorstroomopleiding hebben gevolgd zullen zich vast nog herinneren dat ze tijdens stagediensten hun vuurwapen mochten dragen en tijdens normale diensten niet. Er was namelijk discussie over de rechtmatigheid van de bewapening tijdens die diensten. Dit concept-AMvB is voorgesteld om deze en een aantal andere specifieke onduidelijkheden op te lossen.

Citaat van: kaasje link=msg=1443162 date=1471509369
Ik heb even de notie van toelichting erbij gepakt. Het enige wat er echt staat voor de vrijwilligers is dat de oude situatie (waarvan een agent of hoger een vuwa heeft) van voor de nieuwe politiewet is gelijk getrokken voor de huidige situatie. Na ingang van de nieuwe politiewet moesten ineens een hoop vp agenten hun wapen inleveren. Vervolgens moest de korpschef alsnog toestemming geven voor het vuurwapen.

Daarnaast mag de samenstelling van de pepper worden aangepast naar deels "synthetische" pepper" die effectiever zou zijn.

Ik hoopte even te lezen dat de bewapening van surveillanten eindelijk ook gelijk werd getrokken, maar dat staat er uiteraard niet.

Je kunt de surveillanten op papier wel bewapenen met pistool, maar alsnog mogen ze er dan pas over beschikken nadat ze zijn opgeleid. Dus je houdt voor vrijwilligers hetzelfde probleem. Er zullen betere en meer initiele en doorontwikkelingsopleidingen moeten komen.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1111 Gepost op: 18 augustus 2016, 12:57:55
Citaat van: Bravo link=msg=1443176 date=1471517656
Voor het gros van de vuurwapendragende vrijwilligers was er in de praktijk weinig verschil, omdat de minister al in een tussenoplossing had voorzien. Als je de regelgeving verder uitploos dan kwam je erachter dat de regels voor politievrijwilligers net iets anders waren dan voor beroeps. De 150 vrijwilligers die in 2014 de doorstroomopleiding hebben gevolgd zullen zich vast nog herinneren dat ze tijdens stagediensten hun vuurwapen mochten dragen en tijdens normale diensten niet. Er was namelijk discussie over de rechtmatigheid van de bewapening tijdens die diensten. Dit concept-AMvB is voorgesteld om deze en een aantal andere specifieke onduidelijkheden op te lossen.

Je kunt de surveillanten op papier wel bewapenen met pistool, maar alsnog mogen ze er dan pas over beschikken nadat ze zijn opgeleid. Dus je houdt voor vrijwilligers hetzelfde probleem. Er zullen betere en meer initiele en doorontwikkelingsopleidingen moeten komen.
Er staat op papier ook dat het mag, de eenheden willen het ook, het geld is ervoor beschikbaar alleen de politieacademie heeft andere prioriteiten...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1112 Gepost op: 18 augustus 2016, 14:27:13
Citaat van: kaasje link=msg=1443179 date=1471517875
Er staat op papier ook dat het mag, de eenheden willen het ook, het geld is ervoor beschikbaar alleen de politieacademie heeft andere prioriteiten...

Het discussieert een stuk makkelijker als we definities even netjes gescheiden houden. Iemand die in de gebiedsgebonden politiezorg zit en de rang van surveillant draagt is niet bewapend met het pistool en de politie heeft ook geen plannen om dat te veranderen. Wel kan iemand in de rang van surveillant bevorderd worden naar een functie waar de rang van agent of hoger aan verbonden is, of in opleiding zijn daartoe. In dat geval is diegene bewapend met het pistool. Als hij aan de RTGP-eisen heeft voldaan, dan mag hij er ook daadwerkelijk over beschikken.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1113 Gepost op: 18 augustus 2016, 14:40:58
Citaat van: Bravo link=msg=1443194 date=1471523233
Het discussieert een stuk makkelijker als we definities even netjes gescheiden houden. Iemand die in de gebiedsgebonden politiezorg zit en de rang van surveillant draagt is niet bewapend met het pistool en de politie heeft ook geen plannen om dat te veranderen. Wel kan iemand in de rang van surveillant bevorderd worden naar een functie waar de rang van agent of hoger aan verbonden is, of in opleiding zijn daartoe. In dat geval is diegene bewapend met het pistool. Als hij aan de RTGP-eisen heeft voldaan, dan mag hij er ook daadwerkelijk over beschikken.
Akkoord, ik heb het over het vervolgtraject N2-->N3. Deze wordt tegengehouden door de academie.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #1114 Gepost op: 18 augustus 2016, 22:33:30
Citaat van: kaasje link=msg=1443197 date=1471524058
Akkoord, ik heb het over het vervolgtraject N2-->N3. Deze wordt tegengehouden door de academie.

Zoals in de nota van toelichting kunt lezen gaat het hier over (doorstroom) agenten en niet over surveillanten/vrijwilligers, dit was ook de inzet van de lopv zoals je kunt lezen waar veel surveillanten en vrijwilligers niet blij van worden. De bekende dode mus..........belangenvereniging...?? :-\ :-\

Door de Landelijke Organisatie van Politie Vrijwilligers is verzocht om het vorenstaande aan te passen. Met
de wijziging van artikel 1, onderdeel a, en het vervallen van artikel 7 wordt
bewerkstelligd dat de bewapening van de vrijwillige ambtenaar van politie die is
aangesteld voor de uitvoering van de politietaak met een rang hoger dan die van
surveillant van politie wordt gelijkgetrokken met die van de (beroeps)ambtenaar van
politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak met een rang hoger dan
die van surveillant van politie.


solidshag

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #1115 Gepost op: 13 september 2016, 11:25:27
Bericht gekregen van de coördinator Politie Vrijwilligers:

Op dit moment zijn ze in het land n.a.v. taken en werkzaamheden aan het kijken welke opleiding er dan nodig is. Zo ook het doorgroeien. Dus alle eerdere activiteiten m.b.t. doorstroom zijn komen te vervallen. Niemand kan op dit moment instromen of doorstromen. Hier komt dus als het goed is landelijk beleid voor. Echter is men dit in werkgroepen nog aan het uitzoeken. Ik zal je proberen op de hoogte te houden. “onze” insteek als vertegenwoordigers van de vrijwilligers, is het verbreden van doorstroom en taken…. Echter vraag ik me af of “onze landelijke bazen” dit ook ondersteunen.

Mijn gevoel zegt dat het voorlopig niet gaat gebeuren, of heeft één van jullie andere info omtrent doorleren als vrijwilliger?
Sollicitatie VP Noord Holland


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #1116 Gepost op: 13 september 2016, 12:32:55
Citaat van: solidshag link=msg=1446964 date=1473758727
Bericht gekregen van de coördinator Politie Vrijwilligers:

...... Echter vraag ik me af of “onze landelijke bazen” dit ook ondersteunen.

Mijn gevoel zegt dat het voorlopig niet gaat gebeuren, of heeft één van jullie andere info omtrent doorleren als vrijwilliger?

De "landelijke bazen" ondersteunen de ontwikkelingen wel degelijk. Ze vormen zelf een belangrijk onderdeel bij het gehele proces, voor wat betreft de ontwikkeling van nieuw vrijwilligersbeleid. Bovendien is er een belang, anders zou het niet tot ontwikkeling zijn gekomen...

Of álle "landelijke bazen" eensgezind en in gelijke mate de doorstroom van niv 2 --> niv 3 en hoger ondersteunen, dat weet ik natuurlijk ook niet.
Maar dat er, middels diverse werkgroepen, voorstellen komen voor nieuw beleid (óók inzake Taken en Opleidingen) is zeker.
Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt.
Ben wel benieuwd in welke vorm een en ander wordt gegoten, trouwens!
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #1117 Gepost op: 13 september 2016, 16:17:07
Het is soms lastig dat het niveau (en de wensen) zoveel verschillen. De een werkt bij de jaarlijkse carnavalsoptocht en helpt bij een alcoholcontrole, de ander draait zo'n beetje alle meldingen die zonder vuurwapen gedraaid kunnen worden.

Wanneer er geen goede doorstroming zal komen óf wanneer de vrijwilligers als dranghek neergezet gaan worden zullen er een hoop mensen vertrekken. Ik hoop dus dat het landelijke beleid hierop aangepast wordt.


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #1118 Gepost op: 13 september 2016, 16:53:43
Citaat van: Meneer link=msg=1447000 date=1473776227
Het is soms lastig dat het niveau (en de wensen) zoveel verschillen. De een werkt bij de jaarlijkse carnavalsoptocht en helpt bij een alcoholcontrole, de ander draait zo'n beetje alle meldingen die zonder vuurwapen gedraaid kunnen worden.

Wanneer er geen goede doorstroming zal komen óf wanneer de vrijwilligers als dranghek neergezet gaan worden zullen er een hoop mensen vertrekken. Ik hoop dus dat het landelijke beleid hierop aangepast wordt.

Men is er inmiddels ook wel van doordrongen dat de "uitgeklede" niveau 2 opleidingen (cursussen, zo je wilt) met 3 en 5 kernopgaven een misstap zijn geweest.
De collega's die deze verkorte opleiding hebben gevolgd, lopen thans tegen allerlei (inzet)problematiek aan.
Erg jammer allemaal, want verreweg de meesten zijn fanatiek en goed in hun werk.
Er moeten idd redelijke alternatieven en doorstroommogelijkheden komen, anders verliezen we goede dienders!
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Chazia

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #1119 Gepost op: 13 september 2016, 23:54:18
Citaat van: schuimer link=msg=1447005 date=1473778423
Men is er inmiddels ook wel van doordrongen dat de "uitgeklede" niveau 2 opleidingen (cursussen, zo je wilt) met 3 en 5 kernopgaven een misstap zijn geweest.
De collega's die deze verkorte opleiding hebben gevolgd, lopen thans tegen allerlei (inzet)problematiek aan.
Erg jammer allemaal, want verreweg de meesten zijn fanatiek en goed in hun werk.
Er moeten idd redelijke alternatieven en doorstroommogelijkheden komen, anders verliezen we goede dienders!

Klopt, op mijn bureau zijn al paar vrijwilligers gestopt de afgelopen jaren. Voornamelijk de hoog opgeleiden.
eat or be eaten