Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 239144 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #130 Gepost op: 23 oktober 2012, 21:53:16
't Zijn net echte dienders.  ;) En ze nemen een boel werk uithanden. Blij dat je beeld bij gesteld is. Als het goed is, gaan we de komende jaren nog veel horen van vrijwilligers.
Digitaal onderzoek


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #131 Gepost op: 23 oktober 2012, 22:06:04
In Overtreders zag je ook een vrijwilligers duo uit Alphen aan den Rijn dat samen reed in een surveillance bus. Reden ook o.a. naar aanrijdingen (materieel) en een brand maar hadden geen vrijstelling om met OGS te rijden. De vrouw van dat bewuste duo was overigens afgelopen zondag te zien in Unit Luchtvaartpolitie als centralist.

Op dit forum stonden overigens een tijdje terug ook een tweetal filmpjes speciaal met vrijwilligers in de "spotlight". Deze reden trouwens wel met OGS naar aanrijdingen en eentje droeg er zelfs een vuurwapen en werkte gewoon als vrijwillig hoofdagent met 4 strepen. Dit omdat deze dan van de "oude stempel" was en in die tijd vrijwilligers nog vuurwapendragend waren.

edit: wat dat laatste betreft, even 2 pagina's terug klikken dus  998765
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #132 Gepost op: 23 oktober 2012, 22:31:40
In Overtreders zag je ook een vrijwilligers duo uit Alphen aan den Rijn dat samen reed in een surveillance bus. Reden ook o.a. naar aanrijdingen (materieel) en een brand maar hadden geen vrijstelling om met OGS te rijden. De vrouw van dat bewuste duo was overigens afgelopen zondag te zien in Unit Luchtvaartpolitie als centralist.

Op dit forum stonden overigens een tijdje terug ook een tweetal filmpjes speciaal met vrijwilligers in de "spotlight". Deze reden trouwens wel met OGS naar aanrijdingen en eentje droeg er zelfs een vuurwapen en werkte gewoon als vrijwillig hoofdagent met 4 strepen. Dit omdat deze dan van de "oude stempel" was en in die tijd vrijwilligers nog vuurwapendragend waren.

edit: wat dat laatste betreft, even 2 pagina's terug klikken dus  998765

Toevallig vandaag voor het eerst in mijn PA-BB kunnen komen, hieruit heb ik geleerd dat ik als VP'er ook BROA ga krijgen dus OGS is geen probleem. Bij mij in het discrict zijn er er van de 7 VP'ers 2 agent en 2 in hun laatste fase van de agent opleiding. Alle 4 zijn ze v.w. dragend.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #133 Gepost op: 23 oktober 2012, 23:13:31
@kaasje (of iemand anders die het weet)
Kun je na/tijdens je VP opleiding ook een 'cursus/bijscholing' volgen om bijv. vw dragend te worden? (evt. i.c.m. vrijwillige agenten opleiding? )
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #134 Gepost op: 23 oktober 2012, 23:45:07
@kaasje (of iemand anders die het weet)
Kun je na/tijdens je VP opleiding ook een 'cursus/bijscholing' volgen om bijv. vw dragend te worden? (evt. i.c.m. vrijwillige agenten opleiding? )
ja, of het nog na 1 januari kan: onbekend, gehuchten van wel. Tot nu toe is er Niv 2 (surveillant) en Niv 2 plus (Surveillant VW)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #135 Gepost op: 24 oktober 2012, 00:43:33
ja, of het nog na 1 januari kan: onbekend, gehuchten van wel. Tot nu toe is er Niv 2 (surveillant) en Niv 2 plus (Surveillant VW)

Al dient te worden opgemerkt dat surveillanten in principe niet vuurwapendragend zijn  (en vrijwilligers dus ook niet). De bewapeningsregeling politie voorziet slechts in enkele gevallen in bewapening met een vuurwapen voor surveillanten. Ik vraag me af hoeveel vrijwilligers die de laatste jaren zijn ingestroomd een vuurwapen dragen. Kan me niet voorstellen dat dit er veel zijn, en met het verkorten van de opleiding wordt het alleen maar onwaarschijnlijker.
Senior GGP / Oost-Brabant


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #136 Gepost op: 24 oktober 2012, 07:07:43
't Zijn net echte dienders.  ;) En ze nemen een boel werk uithanden. Blij dat je beeld bij gesteld is. Als het goed is, gaan we de komende jaren nog veel horen van vrijwilligers.
Oh maar daar twijfelde ik niet aan hoor! Ik had alleen echter alleen vrijwilligers als extra handjes gezien op controles en evenementen, maar nog niet op de surveillance. Ik had (en heb) gewoon nog niet alles gezien ;)


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #137 Gepost op: 24 oktober 2012, 07:47:40
Al dient te worden opgemerkt dat surveillanten in principe niet vuurwapendragend zijn  (en vrijwilligers dus ook niet). De bewapeningsregeling politie voorziet slechts in enkele gevallen in bewapening met een vuurwapen voor surveillanten. Ik vraag me af hoeveel vrijwilligers die de laatste jaren zijn ingestroomd een vuurwapen dragen. Kan me niet voorstellen dat dit er veel zijn, en met het verkorten van de opleiding wordt het alleen maar onwaarschijnlijker.

Ik denk dat de vrijwillige politie helemaal niet meer word uitgerust met een vuurwapen, volgensmij gebeurde dit al heel zelden.
Nu we overstappen naar een nationale politie, word de opleidingsduur van een Vrijwillige politieman/vrouw naar 1 jaar verkort i.p.v. 1.5 jaar zoals dat voorheen was.. een mevrouw van w&f mij heeft verteld dat het ingekort gaat worden naar 3 maanden... (weet niet als dat ook klopt) dus ik denk dat het dragen van een vuurwapen voor nieuwe vrijwillgers dan helemaal geen optie meer is.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #138 Gepost op: 24 oktober 2012, 08:40:04
Het leuke dat ik nog een andere variant heb gehoord... ;)
is
Wat ik namelijk heb begrepen is dat men in de toekomst juist nog meer en breder gebruik wil gaan maken van vrijwilligers. Kan dat met een opleiding van 1 of 1,5 jaar?
Nee, en dat realiseert men zich ook. Men wil echter wel de ruimte gaan geven om na de basis opleiding van 1 / 1,5 jaar extra modules te kunnen leren en dus je inzet mogelijkheden te verbreden.

Daarnaast schijnt men ook te willen gaan kijken naar "neven functies / specialiteiten" voor vrijwilligers, denk aan bikers (zoals nu al in Woerden schijnt te gebeuren?).
vwp opleiding zou in bepaalde gevallen ook weer mogelijk moeten gaan worden...

Een hoop mooie ideeën en plannen, uitvoering laat nog even op zich wachten.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #139 Gepost op: 24 oktober 2012, 08:52:38
Dat zou voor veel vrijwillgers een erg leuke add-on zijn.. hoop dat het doorgevoerd word