Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 239711 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 12 juli 2009, 21:50:38
De ervaring die ik met de vrijwilligers heb is eigenlijk alleen maar positief, wij hebben ook nog vuurwapendragende vrijwilligers, die de ''tweede'' auto rijden (in combinatie met een vaste medewerker) of als projectauto met twee vrijwilligers. Tevens worden ze ingezet bij evenementen voor allerhande zaken. Afzettingen worden bij ons meestal gedaan door verkeersregelaars.

Maar is dat de algemene trend dat vrijwilligers met het vuurwapen worden opgeleid? Als je dat niet doet beperk je volgens mij de inzet mogelijkheden al enorm.


Ijs_Duivel

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 13 juli 2009, 04:57:03
Maar is dat de algemene trend dat vrijwilligers met het vuurwapen worden opgeleid? Als je dat niet doet beperk je volgens mij de inzet mogelijkheden al enorm.

Meeste VP'ers zijn zeg maar surveillanten, een enkeling wordt nu ook opgeleid met VuWa.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #32 Gepost op: 13 juli 2009, 09:52:02
In een nieuw voorstel kan een vrijwilliger in overleg met het korps zelf enkele niv 3 taken erbij pakken en de daarbij behorende vuurwapen opleiding ook. Vrijwilligers worden niet gezien als 2e rangs agenten maar er zit vaak gewoon een beperking aan hun inzet. Bij evenement met dreigende escalatie moeten vrijwilligers omwille van hun beperkte opleiding gewoon naar achter geschoven worden als het mis gaat en dat is lastig te coordineren. Dan hou je vanzelf de wat saaiere taken over. Nu kunnen ze zelf kiezen om evenementen met dreigende escalatie in hun opleidingspakket te nemen en zijn zo voor het korps weer een stukje beter inzetbaar.

De nieuwe opleiding komt in modules waardoor een VP-er zelf zijn traject kan kiezen ism het korps. Daardoor is het onoverzichtelijker waarvoor een VP-er ingezet kan worden (de een kan iets wel, de ander niet) maar het maakt de VP beter inzetbaar.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #33 Gepost op: 13 juli 2009, 11:12:15
Maar is dat de algemene trend dat vrijwilligers met het vuurwapen worden opgeleid? Als je dat niet doet beperk je volgens mij de inzet mogelijkheden al enorm.

Dan krijg je het zelfde als surveillant .... En dat is ook (als extra aanvulling) niet verkeerd!
Ben toch van mening dat in tijden van onderbezetting elk steentje bijdraagt, of dat nou is met vrijwilliger achter de balie of vrijwilligers op straat ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #34 Gepost op: 13 juli 2009, 15:08:54
Ligt natuurlijk allemaal een beetje aan je korps en aan je district waar je ingedeeld bent, maar ik voel me zeker geen 2e rangs agent.

Wellicht vanwege m'n leeftijd (meeste vrijwilligers zijn toch al wat ouder) maar meer vanwege mijn inzet en houding heb ik het idee. Ondanks dat ik niv2 opgeleid ben, rij ik eigenlijk altijd als 2e/3e auto in't district. Gewoon in een reguliere surveillance auto. Vaak met een vuwa collega maar ook zeer geregeld met een mede surveillant. De diversiteit van klussen die wij meekrijgen hetzij in de wijkzorg hetzij als opvang van de noodhulp is zeer groot.

Ook voor grote evenementen worden we gewoon ingepland in de reguliere koppels. Ook is openbare orde bespreekbaar. Maar nogmaals dit hangt natuurlijk echt af van je korps en zelfs het district waarin je zit.

Met de nieuwe opleiding zie ik het aantal mogelijkheden tot inzet van vrijwilligers wel veel diverser worden voor de korpsen.


Politiefan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
Reactie #35 Gepost op: 14 juli 2009, 12:13:30
'Pistool voor politievrijwilliger'

Uitgegeven: 14 juli 2009 08:08
Laatst gewijzigd: 14 juli 2009 10:16

AMSTERDAM - Vrijwillige politiemensen moeten weer een vuurwapen krijgen. Dit voorstel doet de expertgroep politievrijwilligers aan minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) en de politievakbonden, meldt het AD dinsdag.
 
Door het werk van politievrijwilligers gevarieerder te maken, moet het tekort aan vrijwillige krachten worden teruggedrongen.

Sinds de reorganisatie van de politie in 1993 kunnen nieuwe politievrijwilligers alleen nog worden opgeleid tot het tweede niveau van surveillant.

Ze mogen geen dienstpistool dragen en daarom alleen minder risicovol werk doen, zoals verkeers- en alcoholcontroles en toezicht op straat.


Ingekort

De expertgroep adviseert voor vrijwilligers weer een opleiding te beginnen tot het derde niveau van volwaardig politieagent, zodat ze ook een vuurwapen kunnen dragen. De opleiding tot surveillant moet worden ingekort, waarna een versneld traject volgt tot agent.

Wie een dienstpistool krijgt, moet wel eerst slagen voor een psychologische test en een examen schietvaardigheid.

http://www.nu.nl/algemeen/2041313/pistool-voor-politievrijwilliger.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 16 juli 2009, 00:30:07
http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2009/07/politiebond-wil-geen-vuurwapen-voor-vrijwilligers.122079.lynkx

Politiebond wil geen vuurwapen voor vrijwilligers
De Nederlandse Politiebond ziet niets in het voorstel van de expertgroep politievrijwilligers, die vrijwillige politieagenten weer een vuurwapen...

15.07.09 • 5 reacties
De Nederlandse Politiebond ziet niets in het voorstel van de expertgroep politievrijwilligers, die vrijwillige politieagenten weer een vuurwapen wil geven.

Gevarieerder
Door het werk gevarieerder te maken hoopt de expertgroep het tekort aan vrijwillige agenten terug te kunnen dringen. Momenteel zijn er 1700 vrijwillige agenten, tegen zesduizend 25 jaar geleden.

 

Geen moer
‘Wij kennen het voorstel alleen uit de krant’, zegt bondssecretaris Frans van der Heiden van de Nederlandse Politiebond. Volgens hem is het een poging het tekort aan blauw op straat te ‘verdoezelen door de inzet van vrijwilligers. Die kosten namelijk geen moer’. Een vrijwillige agent krijgt als hij wordt ingezet 6,26 euro bruto per uur en een onkostenvergoeding van 150 euro per jaar.

 

Politiesurveillant
De vrijwillige politie werd vlak na de Tweede Wereldoorlog opgericht. Sinds de grote politie reorganisatie van 1993 hebben vrijwillige agenten geen dienstpistool meer. Vrijwilligers worden opgeleid tot politiesurveillant en alleen ingezet op een lager niveau, bijvoorbeeld bij verkeers- en alcoholcontroles. Van der Heiden: ‘Het is de bedoeling van de expertgroep politievrijwilligers om de vrijwilligers, die een opleiding van een jaar hebben, via een versneld traject op te leiden tot agent. Maar de opleiding tot volwaardig politieagent duurt niet voor niks vier jaar.’

 

Mening
Het voorstel van de expertgroep gaat eerst naar minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken. Daarna zijn de politiebonden aan de beurt om er hun mening over te geven.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #37 Gepost op: 21 februari 2011, 19:15:17
Inmiddels zijn we al een stap verder. De nieuwe kadernotitie is goedgekeurd door het ministerie. Op dit moment werkt de expertgroep de voorstellen uit en deze zullen hierna ingevoerd worden binnen de Nederlandse Politie.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 21 februari 2011, 21:07:07
Politievrijwilliger draait volwaardig mee

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/8190042/Politievrijwilliger-draait-volwaardig-mee.ece
door Angelique Rondhuis. maandag 21 februari 2011 | 07:00
 
Wat het leukste is? Van der Klij denkt na. "Prinsjesdag in Den Haag is bijzonder. Een verkeerscontrole, een alcoholcontrole, de gewone dienst, evenementen.'' Om dan zelf te concluderen: "Eigenlijk vind ik alles leuk.'' Vandaag staat hij op het Raadhuisplein.

Een andere taak dan dat hij anders gemiddeld een dag in de week uitvoert: hij werft vrijwilligers die ook bij de politie willen werken. Want die kan de politie Noord- en Oost Gelderland (NOG) goed gebruiken.

In andere delen van het land maken korpsen veelvuldig gebruik van vrijwilligers. NOG tot nu toe maar mondjesmaat. Het heeft er mee te maken dat de regio moest krimpen van de landelijke overheid, maar ook met speerpunten, geeft woordvoerder Niels Nijman aan. Nu is de blik weer naar buiten gericht. NOG vindt het belangrijk burgers binnen de organisatie te halen, die met een verfrissende blik naar het politie-apparaat kijken.

Juist doordat de vrijwilligers hun eigen 'gewone' werk hebben, kijken ze anders tegen de gang van zaken binnen de politie aan.

Van der Klij solliciteerde in 2004 nadat hij door bekenden gewezen was op de mogelijkheid. Daarna volgde hij een driejarige deeltijd-opleiding die betaald wordt door de politie. "Ik wist niet eens dat de politie met vrijwilligers werkte'', zegt de basisschoolleraar nu.

Hij zou niet meer anders willen, en vindt de combinatie tussen enerzijds zijn baan als groep 7-leraar op de Koningin Wilhelminaschool en anderzijds zijn hobby als politiesurveillant perfect. "Alleen als ik ouders tegen kom bij een controle doe ik meestal een stapje achteruit'', lacht hij. "Dat soort dingen kun je beter niet mengen. Dan neemt een collega het even over.'' Maar de meeste kinderen vinden het maar wat spannend dat hun meester in zijn vrije tijd bij de politie zit. "Ik houd het meestal gescheiden. Maar laatst kwam wel een jongetje naar me toe die graag bij de politie wil en vroeg me wat hij daarvoor moest doen. Dat is leuk.''

Van der Klij is gemiddeld een dag per week aan het werk voor de politie. Hij draait in alles mee en is opgeleid surveillant. De vrijwilligers doen niet onder voor de beroepskrachten. "Ik voel me ook niet anders en word ook niet anders behandeld'', vindt de vrijwilliger. "Ik draai gewoon mee.''

Acht keer per jaar hebben de vrijwilligers bovendien een trainingsavond, om hun kennis up to date te houden. "Al met al kost het best veel tijd'', weet Van der Klij. "Maar welke hobby doet dat niet. Ik zie het echt als hobby, ik krijg er veel energie van. Zoals Prinsjesdag in Den Haag bijvoorbeeld. Dat was heel mooi om mee te maken. Ik heb in Den Haag gewoond en dan is het toch speciaal.''

Geheel bij de politie gaan werken is niet aan de orde. "Ik zou ook niet meer kunnen wennen aan de nachtdiensten en ik vind mijn reguliere werk bovendien te leuk. Maar het heeft er altijd al wel in gezeten, het politiewerk: toen ik een keuze moest maken welk vak ik wilde gaan uitoefenen, stond de politie ook al hoog op het lijstje.''
Samen sterk in de hulpverlening!


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #39 Gepost op: 22 februari 2011, 01:13:02
Politie Woerden krijgt biketeam met vrijwilligers

http://www.woerden.nl/default/home/nieuws2/VersterkingbiketeampolitieWoerden/id_16743948
http://www.securitymanagement.nl/?m=news&f=detail&id=43927
http://0348online.nl/2010/11/12/vrijwillige-politie-op-de-fiets/

Op initiatief van de heer B. Rif kan de politie Woerden over enige tijd rekenen op ondersteuning van vrijwilligers die ingezet kunnen worden als bikers.
De heer B. Rif heeft als Securitymanager van het jaar een cheque van € 5.000,- gekregen om een project op te zetten waarbij gemeente, politie en burgers samen de veiligheid in de wijk vergroten.

Zijn voorstel gaat over de inzet van vrijwillige politie, in de vorm van een ‘bike-team’. Doel hiervan is het verhogen van de zichtbare aanwezigheid van politie in met name winkel- en horecagebieden tijdens koopavonden.
Om het project goed uit voeren is in totaal € 8.620,- aan eenmalige investeringskosten nodig. De cheque van € 5.000,- wordt hiervoor ingezet. Het bedrag wordt aangevuld door de gemeente en woningbouwvereniging SWW. De kosten voor opleiding en vergoeding komen voor rekening van de politie.