Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 239115 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #50 Gepost op: 14 augustus 2011, 00:08:08
Eigenlijk alle vrijwilligers die nu hoofdagent zijn komen voort uit het oude stelsel. Daardoor zijn zij ook vuurwapendragend. Bij de herbeoordeling van de functie van vrijwilliger is deze ingedeeld op niveau 2. De oude vrijwilligers hebben echter hun status gehouden. Bij mij op het bureau zitten er bijvoorbeeld 3 als hoofdagent en 3 als surveillant. Enorm prettige collega's en ze zijn behoorlijk fanatiek (veel diensten draaien). Ze proberen het zo te delen dat er altijd een hoofdagent met surveillant op de auto zit maar dat lukt niet altijd. Maar deze mensen staan wel hun mannetje :).

Klopt, wat ik echter wel af en toe verwarrend vind is dat de vrijwillige collega's niet altijd dezelfde kennis hebben en dat de rest van de collega's dat (aan de rang bijv.) niet kan zien.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #51 Gepost op: 14 augustus 2011, 00:13:11
Klopt, wat ik echter wel af en toe verwarrend vind is dat de vrijwillige collega's niet altijd dezelfde kennis hebben en dat de rest van de collega's dat (aan de rang bijv.) niet kan zien.

Om daar dan een heeeeel klein zijstapje op te maken. Voorheen was men van dag 1 tot de laatste dag van de opleiding aspirant met 1 streep. Vast personeel kon dus niet zien of je net 1 dag op straat had gelopen, of dat je al dik twee jaar ervaring had en de week daarop hoofdagent zou worden.

Bij ons is er ongeveer twee jaar geleden besloten om mensen gedurende de opleiding extra strepen te geven. Als voorbeeldje: de collega's die voor hoofdagent leren (4 jaar) kregen na twee jaar twee strepen, na drie jaar drie strepen en uiteindelijk bij het diploma de vierde streep. Dat schept een stuk meer duidelijkheid in het beeld naar de collega's en ik heb dit als prettig ervaren. Misschien is het een idee om ook vrijwilligers een bepaalde rang toe te dichten welke los staat van de huidige rangen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #52 Gepost op: 14 augustus 2011, 00:52:39
Om daar dan een heeeeel klein zijstapje op te maken. Voorheen was men van dag 1 tot de laatste dag van de opleiding aspirant met 1 streep. Vast personeel kon dus niet zien of je net 1 dag op straat had gelopen, of dat je al dik twee jaar ervaring had en de week daarop hoofdagent zou worden.

Bij ons is er ongeveer twee jaar geleden besloten om mensen gedurende de opleiding extra strepen te geven. Als voorbeeldje: de collega's die voor hoofdagent leren (4 jaar) kregen na twee jaar twee strepen, na drie jaar drie strepen en uiteindelijk bij het diploma de vierde streep. Dat schept een stuk meer duidelijkheid in het beeld naar de collega's en ik heb dit als prettig ervaren. Misschien is het een idee om ook vrijwilligers een bepaalde rang toe te dichten welke los staat van de huidige rangen.

Het ''Amsterdamse'' ''streep-gedrag'' is ook onderwerp van landelijke gesprekstof, mogelijk dat dit landelijk ingevoerd gaat worden. Ik ben er op zich geen tegenstander van. Een ''aparte'' rang voor surveillant, daar ben ik geen voorstander van, alleen al omdat de burger hier negatief gebruik van zou kunnen gaan maken ..
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #53 Gepost op: 14 augustus 2011, 10:06:19
Om daar dan een heeeeel klein zijstapje op te maken. Voorheen was men van dag 1 tot de laatste dag van de opleiding aspirant met 1 streep. Vast personeel kon dus niet zien of je net 1 dag op straat had gelopen, of dat je al dik twee jaar ervaring had en de week daarop hoofdagent zou worden.

Bij ons is er ongeveer twee jaar geleden besloten om mensen gedurende de opleiding extra strepen te geven. Als voorbeeldje: de collega's die voor hoofdagent leren (4 jaar) kregen na twee jaar twee strepen, na drie jaar drie strepen en uiteindelijk bij het diploma de vierde streep. Dat schept een stuk meer duidelijkheid in het beeld naar de collega's en ik heb dit als prettig ervaren. Misschien is het een idee om ook vrijwilligers een bepaalde rang toe te dichten welke los staat van de huidige rangen.

Die strepen krijgt men alleen als men bepaalde vakken/modules/examens heeft gehaald. Anders blijf je gewoon met 1 of 2 streepjes rondlopen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #54 Gepost op: 14 augustus 2011, 10:45:58
Die strepen krijgt men alleen als men bepaalde vakken/modules/examens heeft gehaald. Anders blijf je gewoon met 1 of 2 streepjes rondlopen.
Inderdaad, bedankt voor de aanvulling.  :)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #55 Gepost op: 14 augustus 2011, 11:57:28
Dat onderwerp heeft een tijdje terug in het bondsblad van de NPB gestaan. Het is juist de bedoeling dat ieder korps op die manier met de rangen van aspirant werkt, alleen AA is de enige tot nu toe die het ook daadwerkelijk heeft ingevoerd.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #56 Gepost op: 17 augustus 2011, 13:12:51
Ik ga als 20 jarige student in (waarschijnlijk) november beginnen bij de VP van Brabant Zuid-Oost. Erg interessant om te lezen dus. Wa tik wel weet is dat de funcite van vrijwilliger per regio erg verschilt. Er zijn regio's waar helemaal geen vrijwilligers worden ingezet, regio's waar ze alleen helpen bij grootschalige controles en evenementen en regio's waar ze inderdaad met een beroeps of met z'n 2e meldingen kunnen rijden.

De meldingen in overtreders waren simpele meldingen die via 8844 binnenkomen. Mij is verteld dat vrijwilligers gewoon meldingen mogen rijden, zolang het geen PRIO1 betreft. Rijopleiding zit ook niet 'standaard' in het pakket. Wel vreemd om te zien dat ze door collega's ingehaald moeten worden naar een melding. Sommige korpsen geven wel een BROA training, maar volgensmij is dit alleen deel 1 en mogen ze dus wel met ontheffing rijden, maar geen OGS gebruiken. Correct me if I'm wrong!

Ik hoor graag van jullie wat voor soort diensten de VP in jullie korps draaien en wat jullie vinden van de vrijwillige collega's. Ben heel erg geïnteresseerd en zou uiteindelijk graag diensten draaien met bijvoorbeeld een wijkteam.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #57 Gepost op: 17 augustus 2011, 15:31:13
In Brabant-Noord (gaat volgend jaar samen met BZO in Oost-Brabant) zijn de vrijwilligers ingedeeld bij de districten/teams. Zij worden veel ingezet bij evenementen en speciale gelegenheden, maar voor zover ik weet kunnen de actievelingen zich ook 'inschrijven' voor reguliere diensten. Voor een groot deel bepaalt men dus het eigen rooster.
Senior GGP / Oost-Brabant


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #58 Gepost op: 17 augustus 2011, 17:20:51
Toevallig vandaag met een coach uit district IJmond gesproken, korps Kennemerland, en hij vertelde mij dat er in IJmuiden 2 vrijwilligers werken beiden in de rang van hoofdagent die volledig noodhulp mogen draaien. Echter is hun 'vaste' werk op de meldkamer (ze dragen dan een vlammetje) en doen ze het operationele er vrijwillig bij (dan met hoofdagent rang). Verder zei hij dat er vrijwilligers binnen ons korps worden ingezet voor met name alcoholcontroles. Zelf heb ik geen ervaring met vrijwilligers.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #59 Gepost op: 17 augustus 2011, 18:22:04
Toevallig vandaag met een coach uit district IJmond gesproken, korps Kennemerland, en hij vertelde mij dat er in IJmuiden 2 vrijwilligers werken beiden in de rang van hoofdagent die volledig noodhulp mogen draaien. Echter is hun 'vaste' werk op de meldkamer (ze dragen dan een vlammetje) en doen ze het operationele er vrijwillig bij (dan met hoofdagent rang).

Apart dat het rangonderscheidingsteken veranderd naar gelang de taken die ze uitvoeren.
Als vrijwilliger ben je algemeen opsporingsambtenaar/ambtenaar van politie met bijbehorende rang en ROT, net als de 'normale' medewerkers, en geen BOA (met vlammetje).

Maar goed, mooi dat deze vrijwilligers de mogelijkheid krijgen om werkzaamheden uit te voeren die ze leuk vinden!
Senior GGP / Oost-Brabant