Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 239147 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #60 Gepost op: 17 augustus 2011, 19:34:47
Denk dat je het zo moet zien: bij werkzaamheden op de meldkamer werken ze volgens hun contract en bijbehorende rang (vlammetje) en tijdens hun vrijwillige taken vallen ze onder een ander contract waar inmiddels de 4 strepen aan gekoppeld zijn... Vind het persoonlijk niet zo belangrijk.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #61 Gepost op: 17 augustus 2011, 22:12:41
Denk dat je het zo moet zien: bij werkzaamheden op de meldkamer werken ze volgens hun contract en bijbehorende rang (vlammetje) en tijdens hun vrijwillige taken vallen ze onder een ander contract waar inmiddels de 4 strepen aan gekoppeld zijn... Vind het persoonlijk niet zo belangrijk.

Het zijn inderdaad details, maar wel opvallend.
Vindt het iig mooi dat vrijwilligers ook op deze minder voor de hand liggende plekken kunnen werken!  O0
Senior GGP / Oost-Brabant


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #62 Gepost op: 18 augustus 2011, 12:23:33
Ik ben werkzaam als VP'er binnen regio Utrecht.

Gelukkig zit ik in een district en wijkteam waarbij er voor de VP een hoop mogelijk is. Dit is niet zonder slag of stoot gegaan. We hebben een hoop zelf moeten regelen, moeten leuren bij het MT en ik moet zeggen ook een hoop geluk gehad met de support van wijkchefs en actieve groepchefs.

Ik werk ongeveer 70/20/10: 70% wijk, 20% district, 10% regionaal. Districtelijke inzetten zijn bij mij vaak evenementen en alcoholcontroles, regionaal zijn over het algemeen grootschalige evenementen en/of officiele gelegenheden.

Mijn wijkdiensten zijn altijd reguliere diensten. Wij draaien op de weekendnachten met een extra koppel vrijwilligers mee op de reguliere bezetting. Dit koppel rijdt prio2 meldingen, horeca gerelateerde meldingen, doet wijkzaken en rijdt mee met prio 1 meldingen. Afhankelijk van de positie van het voertuig kan het wel eens gebeuren dat je als eerste ter plaatse bent bij een prio 1 melding. We rijden niet op meldingen waarbij op voorhand wapens betrokken zijn, doen geen inbraakmeldingen, maar verder eigenlijk alles wel.

Tevens hebben we het geluk gehad dat door een speciaal initiatief geld bij elkaar gesprokkeld is en er 4 VP'ers een bikeopleiding hebben gevolgd (inc. moi). Dit houdt in dat we nu vaak de weekendnachten op de bike in het centrum draaien, een bijzonder effectieve manier van surveilleren! Ook krijgen we een BROA opleidingen, dit heeft er mee te maken dat vrjiwilligers anders niet meer in dienstwagens mogen rijden. Dit wilde men nu ook niet gelijk, dus daarom is de opleiding in het leven geroepen. Dit geldt overigens OOK voor alle surveillanten in Utrecht. De opleiding is een beperkte BROA opleiding.

We zijn nu met z'n allen hard bezig om meer differentiatie aan te brengen in de opleiding voor de VP'ers. Er zijn namelijk mensen die dolgraag aan de slag willen als bijv. FO assistent of alleen als baliemedewerker, of misschien wel als assistent financiele recherche, of assistent HoVJ.


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #63 Gepost op: 8 september 2011, 15:46:54
Citaat
Opstelten: aantal politievrijwilligers fors omhoog


Het aantal vrijwilligers bij de politie moet fors omhoog. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wil dat in 2015 het aantal vrijwilligers 10 procent bedraagt ten opzichte van de operationele sterkte van 49.500 fte. Dat zei minister Opstelten vandaag bij de opening van het academisch jaar 2011-2012 van de Politieacademie in Apeldoorn. Op dit moment zijn er nog ruim 1.400 executieve vrijwilligers plus zo’n 900 volontairs bij de politie. Dat is iets meer dan 4,5 procent ten opzichte van de sterkte. Het aantal vrijwilligers komt bovenop de operationele sterkte van 49.500 fte.

Het aantal vrijwilligers bij de politie is de afgelopen jaren gedaald. Volgens minister Opstelten zijn vrijwilligers bij de politie belangrijk voor de betrokkenheid van burgers bij de veiligheid op straat. Bovendien brengen zij een andere, frisse blik en ervaring mee waar de politie haar voordeel mee kan doen. Om meer vrijwilligers te vinden en te binden wil Opstelten samen met de Politieacademie kijken naar de duur van de opleiding voor politievrijwilligers. Verder wil Opstelten het werk van vrijwilliger interessanter maken door een bredere inzet binnen de politie.

Bij de politie zijn twee typen vrijwilligers: vrijwillige ambtenaren van politie en volontairs.

Vrijwillige ambtenaren van politie verrichten een breed scala aan werkzaamheden, zoals verkeerscontroles, het voorkomen van kleine criminaliteit, toezicht houden bij evenementen, handhaving van milieubepalingen en wijksurveillance. Volontairs zijn mensen die in hun vrije tijd administratieve, technische, huishoudelijke werkzaamheden verrichten voor de politie. Gemiddeld is de politievrijwilliger zo’n 250 uur per jaar met zijn taak bezig.

Bron: Rijksoverheid

Is hier al meer duidelijkheid over? Ik ben net beginnend PV sollicitant en dit lijkt me erg goed nieuws.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #64 Gepost op: 9 september 2011, 01:30:58
Is hier al meer duidelijkheid over? Ik ben net beginnend PV sollicitant en dit lijkt me erg goed nieuws.

In hoeverre dit werkelijk goed nieuws is voor de BV Nederland en de beroepspolitie vraag ik mij ten zeerste af. Gezien de bezuinigingsdrang ben ik bang dat dit op termijn ten koste zal gaan van het aantal beroepskrachten.

Daarnaast ben ik van mening dat de vrijwillige ambtenaren van politie ook een volledige opleiding en bevoegdheid zouden moeten krijgen, incl. het dragen van wapen en het rijden met OGS. Alle vrijwilligers die niet de straat op komen of die alleen 'buiten komen' in directe combinatie met beroepskrachten (bijv. met grote verkeers- of alcoholcontroles) zouden dan als volontairs kunnen worden ingedeeld. In het huidige systeem wordt het voor de burger onoverzichtelijk wie wat nu wel en niet kan/mag. Het is dan m.i. duidelijker om ook als vrijwilliger ofwel volledig opgeleidt en bevoegd te zijn, ofwel ingedeeld te worden onder de Stadswachten. Dus maar 2 groepen : een politie-agent is volledig bevoegd en kan mij als burger met alles bijstaan en handhaaft de wet, een stadswacht heeft beperkte bevoegdheid en controleert voornamelijk de leefbaarheid van wijk/stad/district.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #65 Gepost op: 9 september 2011, 07:46:23
In hoeverre dit werkelijk goed nieuws is voor de BV Nederland en de beroepspolitie vraag ik mij ten zeerste af. Gezien de bezuinigingsdrang ben ik bang dat dit op termijn ten koste zal gaan van het aantal beroepskrachten.

Daarnaast ben ik van mening dat de vrijwillige ambtenaren van politie ook een volledige opleiding en bevoegdheid zouden moeten krijgen, incl. het dragen van wapen en het rijden met OGS. Alle vrijwilligers die niet de straat op komen of die alleen 'buiten komen' in directe combinatie met beroepskrachten (bijv. met grote verkeers- of alcoholcontroles) zouden dan als volontairs kunnen worden ingedeeld. In het huidige systeem wordt het voor de burger onoverzichtelijk wie wat nu wel en niet kan/mag. Het is dan m.i. duidelijker om ook als vrijwilliger ofwel volledig opgeleidt en bevoegd te zijn, ofwel ingedeeld te worden onder de Stadswachten. Dus maar 2 groepen : een politie-agent is volledig bevoegd en kan mij als burger met alles bijstaan en handhaaft de wet, een stadswacht heeft beperkte bevoegdheid en controleert voornamelijk de leefbaarheid van wijk/stad/district.

Ik ben het voor de volledig opgeleide vrijwillers totaal niet mee eens, want dat is absoluut eigen ramen ingooien. V.w.b de duidelijkheid voor de burger, die kan een appel niet eens van een peer onderscheiden. Als ze parkeercontroleurs zien roepen ze ook "politie".


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #66 Gepost op: 9 september 2011, 19:57:11
In hoeverre dit werkelijk goed nieuws is voor de BV Nederland en de beroepspolitie vraag ik mij ten zeerste af. Gezien de bezuinigingsdrang ben ik bang dat dit op termijn ten koste zal gaan van het aantal beroepskrachten.
tsja, da's een discussie die al eerder gevoerd is. Zelfs de bonden zijn het er mee eens dat vrijwilligers geen verdringen mogen zijn voor regulier.

Daarnaast ben ik van mening dat de vrijwillige ambtenaren van politie ook een volledige opleiding en bevoegdheid zouden moeten krijgen, incl. het dragen van wapen en het rijden met OGS. Alle vrijwilligers die niet de straat op komen of die alleen 'buiten komen' in directe combinatie met beroepskrachten (bijv. met grote verkeers- of alcoholcontroles) zouden dan als volontairs kunnen worden ingedeeld. In het huidige systeem wordt het voor de burger onoverzichtelijk wie wat nu wel en niet kan/mag. Het is dan m.i. duidelijker om ook als vrijwilliger ofwel volledig opgeleidt en bevoegd te zijn, ofwel ingedeeld te worden onder de Stadswachten. Dus maar 2 groepen : een politie-agent is volledig bevoegd en kan mij als burger met alles bijstaan en handhaaft de wet, een stadswacht heeft beperkte bevoegdheid en controleert voornamelijk de leefbaarheid van wijk/stad/district.

Voorwat betreft de opleiding en de bevoegdheid. Vrijwilligers worden op dit moment opgeleid tot surveillant van politie. Ze zijn dan ook algemeen opsporings ambtenaar. Ze zijn dan ook bewapend als surveillant, dwz. met transportboeien, wapenstok en pepperspray. Afhankelijk van de regio krijgen ze de BROA/PVRT+, zodat ze ook met OGS mogen (en kunnen) rijden.

De beperking voor vrijwilligers zit in twee punten 1) het gebrek aan het vuurwapen. Er zijn regios (en dat worden er eerder meer dan minder) die een aantal vrijwilligers opleid tot agent van politie, met bij behorende bewapening.

2) het gebrek aan beschikbare tijd. Het is niet altijd (voor iedere vrijwilliger) mogelijk om te anticiperen op de acties in het werk. Het aanhouden van een winkeldief een uur voor het eind van de dienst kennen we allemaal. Er moet vervolgens binnen de tijd een dossier opgemaakt worden. Niet alle vrijwilligers kunnen de tijd daarvoor vrij maken. Deze zullen daarom de casus overdragen aan een reguliere collega. Toch zijn er ook een hoop vrijwilligers die zelf hun dossiers maken.
Digitaal onderzoek


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #67 Gepost op: 9 september 2011, 22:01:27
Ik ben het voor de volledig opgeleide vrijwillers totaal niet mee eens, want dat is absoluut eigen ramen ingooien. V.w.b de duidelijkheid voor de burger, die kan een appel niet eens van een peer onderscheiden. Als ze parkeercontroleurs zien roepen ze ook "politie".
Ik ben er ook geen voorstander van, Primair vind ik ook gewoon dat de overheid voldoende middelen beschikbaar moet houden voor een adequaat beroepspolitie-apparaat (dan bijv. maar geen politietrainingen in Afghanistan maar dat geld hier inzetten). Maar als je het dan toch al doet, doe het dan goed, dus ofwel alle bevoegdheden, ofwel indelen bij Stadswachten voor ondersteunende taken. Nu is het vaak van alles net niks. Om een wat zwart/witte vergelijking te trekken, het is nu net of je iemand een EHBO-opleiding geeft en dan als pleeg op de ambu laat rijden. Weliswaar beter dan helemaal niets, maar toch niet echt de bedoeling.

En ik bedoel dit op geen enkele wijze neerbuigend naar de vrijwilligers, want ik vind het klasse dat deze zich voor de maatschappij willen inzetten  O0
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #68 Gepost op: 9 september 2011, 22:14:46
Heb je wel eens met een vrijwilliger gewerkt? Ik nodig je van harte een dienst uit om mee te draaien. Ik weet zeker dat ik je nog wat kan bijbrengen.

Zoals gezegd, de vrijwilligers op straat hebben de volledige opleiding tot surveillant gehad. Dus inc. IBT, aangiftes opnemen, publieksservice, arrestantenzorg, etc. Als je zo stellig bent, dan ben je het dus in feite niet eens met de rang surveillant. Maar dat is een andere discussie (wat ik overigens met je eens ben, maargoed).

En om alles even in perspectief te zetten, de minister heeft het huidige opleidingsbudget van 3mln verhoogd naar 12mln. Op een totale politie begroting van 5 miljard. We praten dus 24/100ste deel van de begroting..... ::)


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #69 Gepost op: 10 september 2011, 00:22:45
En om alles even in perspectief te zetten, de minister heeft het huidige opleidingsbudget van 3mln verhoogd naar 12mln. Op een totale politie begroting van 5 miljard. We praten dus 24/100ste deel van de begroting..... ::)

Je bedoelt 0,0024% van de begroting. En daarmee wil hij 10 % van de huidige sterkte (dus 4.950 vrijwilligers). Nu zijn dat 1.400 executieve vrijwilligers, dus dan moeten er nog 3550 vrijwilligers bij. Even snel gerekent bij 12 miljoen budget, dan is het een gemiddeld budget van 3380,- per vrijwilliger, waarvoor de gehele opleiding bekostigd moet worden........ :-X

Blijf ik bij mijn mening dat hij te veel wil voor te weinig geld, ofwel (zoals gewoonlijk) voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Ik wil ook absoluut niet beweren dat vrijwilligers niet goed zouden zijn in de uitvoering van hun taken, mocht die indruk zijn ontstaan, dan sorry daarvoor. Wat ik zeg is dat als je het doet, doe het dan helemaal of doe het niet. Indien een vrijwilliger alle taken goed kan uitvoeren en ook op straat gaat, laat hem/haar dan ook functioneren als een volledig agent(e) en verstrek dan ook een wapen (met de bijbehorende training) ter zelfbehoud (het aantal incidenten waarbij een wapen moet worden getrokken stijgt tenslotte niet voor niets). En zorg dat vrijwilligers altijd 'boventallig' blijven, dus buiten de normale sterkte om.  98uiye
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl