Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 239753 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #70 Gepost op: 10 september 2011, 01:08:01
En om alles even in perspectief te zetten, de minister heeft het huidige opleidingsbudget van 3mln verhoogd naar 12mln.

Gelukkig heb ik afgelopen dinsdag 6 Sept het wekelijkse vragenuurtje gezien en heb ik Opstelten er wat over horen zeggen.
Het is niet verhoogd in de zin van per direkt naar 12 miljoen maar het gaat oplopen van 3 miljoen naar 12 miljoen.

Het hele verhaal hier omtrent kan je vinden via http://debatgemist.tweedekamer.nl/Player/?mid=757&sid=6-9-2011 14:23:37

Kamerlid A.H. Kuiken ( PVDA ) heeft als spreker 5 vragen gesteld over de vrijwillige politie aan Opstelten die als spreker 6 reageerd.

Misschien dat iemand die 2 stukken kan opnemen en plaatsen op Youtube zodat het bewaard blijft.
Je weet maar nooit waar het goed voor is tenslotte.
Verder vind ik Opstelten nogal denigrerend doen over de vrijwillige politie want wat zegt hij in de tweede kamer.
Citaat
Het is iets totaal anders dan de gewone professionel politie.

Hiermee diskwalificeert hij zich nog al en dan druk ik mij zacht uit.

Citaat uit de toespraak van Opstelten bij de Opening Politieacademisch jaar. Betreft alinea 13 t/m 16.
Citaat
Dan een punt waar ik ook heel erg aan hecht: de nieuwe Politieorganisatie waar we met z’n allen nu hard aan werken
moet ook weer aantrekkelijker worden voor vrijwilligers.
De laatste jaren is het aandeel vrijwilligers bij de politie sterk teruggelopen.
Op dit moment zijn er nog ruim 1.400 executieve vrijwilligers over, plus zo’n 900 volontairs die de politie op allerlei
andere vlakken bijstaan – iets meer dan 4,5 procent ten opzichte van de operationele sterkte. Dat is te weinig.

Vrijwilligheid bij de politie, betrokkenheid van burgers bij de veiligheid op straat - dat alles is belangrijk én waardevol.
Niet omdat vrijwilligers “goedkope krachten” zijn, maar omdat het om enthousiaste mensen gaat, die een andere,
frisse blik en ervaring meebrengen.
Daar kan de politie haar voordeel mee doen en zo dóórgroeien naar een nòg beter en professioneler opererende organisatie.

Onlangs nog heb ik dat van dichtbij kunnen ervaren, op werkbezoek bij de vrijwillige politie in Woerden.
Ik zag daar een zeer enthousiaste club vrijwilligers, die samen met de beroepskrachten op een goede manier bezig waren
het uitgaansleven in Woerden veilig en prettig te houden. Let wel: in hun vrije tijd - en dat bijna voor niks!
Ik heb daar grote bewondering en waardering voor. Toen ik met die vrijwillige agenten sprak, vertelden ze mij hun visie.
Hoe kun je vrijwilligers vinden én binden? Daar hadden ze uitgesproken ideeën over:

- de opleiding moet niet te lang duren en goed toegesneden zijn op de taakuitvoering

- er moet zicht zijn op interessant werk

- en je moet je kunnen ontwikkelen in het politievak.

U begrijpt, dat zijn dan ook precies de thema’s die ik nu samen met de politieorganisatie en de Politieacademie aan het uitwerken ben,
om de vrijwilligheid bij de politie te moderniseren.
Ik wil op dat terrein flinke stappen zetten: in 2015 moet het aantal vrijwilligers 10 procent bedragen ten opzichte van de
operationele sterkte van de politie! Nieuwe vrijwilligers komen dus bovenop de huidige operationele sterkte van 49.500.

Volledige toespraak is te lezen op http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/documenten-en-publicaties/toespraken/2011/09/05/opening-politieacademisch-jaar.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #71 Gepost op: 10 september 2011, 01:14:14
Verder hoorde ik afgelopen dag op het nieuws dat Hoofdcommissaris Welten van Amsterdam - Amstelland de
18 vrijwilligers van politie genoeg vind en dat er niet meer bij komen wat hem betreft.
Het voordeel is dat Welten binnenkort vertrekt en dat zijn opvolger er anders over denkt c.q. zich wel aan Opstelten zal houden.
Kan hier alleen geen persbericht over vinden helaas maar ik hoorde het wel op de radio afgelopen dag.

Het is tenslotte ook niet de 1e keer dat Welten zich niet aan Den Haag wilt houden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #72 Gepost op: 10 september 2011, 10:49:55

Misschien dat iemand die 2 stukken kan opnemen en plaatsen op Youtube zodat het bewaard blijft.
Je weet maar nooit waar het goed voor is tenslotte.
Verder vind ik Opstelten nogal denigrerend doen over de vrijwillige politie want wat zegt hij in de tweede kamer.
Hiermee diskwalificeert hij zich nog al en dan druk ik mij zacht uit.

Citaat uit de toespraak van Opstelten bij de Opening Politieacademisch jaar. Betreft alinea 13 t/m 16.
Volledige toespraak is te lezen op http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/documenten-en-publicaties/toespraken/2011/09/05/opening-politieacademisch-jaar.html

3x raden met wie Opstelten oa. heeft gesproken tijdens zijn werkbezoek  ::) Op de achtergrond zijn er een hoop mensen bezig om de plannen uit te werken en alles vorm te geven. Kan er niet al te veel over kwijt, maar ik kan wel zeggen dat Opstelten een bijzonder constructieve man is en tenminste doet wat hij zegt. En de uitspraak dat de VP totaal iets anders is, bedoeld hij niet denigrerend maar in een positieve manier.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #73 Gepost op: 10 september 2011, 10:52:46
Verder hoorde ik afgelopen dag op het nieuws dat Hoofdcommissaris Welten van Amsterdam - Amstelland de
18 vrijwilligers van politie genoeg vind en dat er niet meer bij komen wat hem betreft.
Het voordeel is dat Welten binnenkort vertrekt en dat zijn opvolger er anders over denkt c.q. zich wel aan Opstelten zal houden.
Kan hier alleen geen persbericht over vinden helaas maar ik hoorde het wel op de radio afgelopen dag.

Het is tenslotte ook niet de 1e keer dat Welten zich niet aan Den Haag wilt houden.

Welten heeft altijd het motto gehad: politiewerk is geen vrijwilligerswerk. Dat is de reden voor een doodbloed constructie in A'dam.

Blijf het dan toch grappig vinden dat AA zich wel massaal richt op volontairs met BOA status, die o.a. ondersteunen met intake. In mijn ogen is dat gewoon politiewerk, maarja dat ben ik ;)


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #74 Gepost op: 10 september 2011, 11:00:30

Ik wil ook absoluut niet beweren dat vrijwilligers niet goed zouden zijn in de uitvoering van hun taken, mocht die indruk zijn ontstaan, dan sorry daarvoor. Wat ik zeg is dat als je het doet, doe het dan helemaal of doe het niet. Indien een vrijwilliger alle taken goed kan uitvoeren en ook op straat gaat, laat hem/haar dan ook functioneren als een volledig agent(e) en verstrek dan ook een wapen (met de bijbehorende training) ter zelfbehoud (het aantal incidenten waarbij een wapen moet worden getrokken stijgt tenslotte niet voor niets). En zorg dat vrijwilligers altijd 'boventallig' blijven, dus buiten de normale sterkte om.  98uiye

vrijwilligers zijn nu altijd al ''boventallig". Als ik kijk naar mijn wijkteam, dan worden wij nooit meegenomen in de sterkte op een avond. Wij staan wel op de dienstlijst, maar wij zullen nooit "in plaats van" diensten draaien. Dus als er vanwege ziekte oid een koppel reguliere dienders uitvalt, dan zal altijd gezocht worden naar vervanging van dat koppel.

En over jouw stelling met volledige inzet en bewapening: je bent het dus niet eens met de Rang surveillant. Er zijn immers ook beroeps surveillanten die onbewapend op straat lopen en exact dezelfde taken uitvoeren.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #75 Gepost op: 10 september 2011, 13:41:28
3x raden met wie Opstelten oa. heeft gesproken tijdens zijn werkbezoek  ::) Op de achtergrond zijn er een hoop mensen bezig om de plannen uit te werken en alles vorm te geven.
Kan er niet al te veel over kwijt, maar ik kan wel zeggen dat Opstelten een bijzonder constructieve man is en tenminste doet wat hij zegt.
En de uitspraak dat de VP totaal iets anders is, bedoeld hij niet denigrerend maar in een positieve manier.

Goed om te lezen dat je een goed gesprek heb gehad en dat men nu bezig is om alles vorm te geven.
Ik zal ook nooit zeggen dat ik in Opstelten geen vertrouwen heb maar vond de uitspraak wel denigrerend overkomen en
dat vind ik jammer. Maar ik zal positief blijven.
Opstelten vind ik vele malen beter op deze plek dan dat PVDA mens wat voor hem er zat.
Zij heeft voor mijn gevoel heel veel kapot gemaakt wat Opstelten nu allemaal moet gaan repareren.
Hij was in Rotterdam al een burgemeester van niet lullen maar poetsen en doorpakken waar het kan dus dat gaat hem
hier ook wel lukken hoop ik.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #76 Gepost op: 11 september 2011, 11:37:47
Ik ben al heel wat wijzer geworden door deze reactie's. Heeft dit totaalplaatje nog enig invloed op mijn sollicitatie? Als ik Opstelten zo hoor worden (wellicht) de opleidingen voor de functie Politie vrijwilliger gehalveerd. Alleen is me niet duidelijk wanneer dit nou precies (ongeveer) ingaat. Zeker goed om te lezen dat men nu bezig is om alles een vorm te geven. Ik ben echt ontzettend benieuwd  :)


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #77 Gepost op: 11 september 2011, 11:59:57
Ik ben al heel wat wijzer geworden door deze reactie's. Heeft dit totaalplaatje nog enig invloed op mijn sollicitatie? Als ik Opstelten zo hoor worden (wellicht) de opleidingen voor de functie Politie vrijwilliger gehalveerd. Alleen is me niet duidelijk wanneer dit nou precies (ongeveer) ingaat. Zeker goed om te lezen dat men nu bezig is om alles een vorm te geven. Ik ben echt ontzettend benieuwd  :)

De opleiding wordt niet echt gehalveerd, maar meer geïntensiveerd. Dus aan eisen wordt niks ingeboekt, maar het zal nu wel sneller gaan, en dat is een groot voordeel! Want ik moet eerlijk zeggen ik, het theoretische stuk van de opleiding is niet echt heel moeilijk en een aantal modules (service & intake, evenementen, arrestantenzorg, bijv.) kan echt veel sneller en slimmer.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #78 Gepost op: 12 september 2011, 19:54:28


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #79 Gepost op: 13 september 2011, 14:08:16
De opleiding wordt niet echt gehalveerd, maar meer geïntensiveerd. Dus aan eisen wordt niks ingeboekt, maar het zal nu wel sneller gaan, en dat is een groot voordeel! Want ik moet eerlijk zeggen ik, het theoretische stuk van de opleiding is niet echt heel moeilijk en een aantal modules (service & intake, evenementen, arrestantenzorg, bijv.) kan echt veel sneller en slimmer.

Bedankt Patrick & Mike.

We praten nu al wel een stap verder, ik ben net beginnend sollicitant en ik wacht nu dus op de uitnodiging voor de eerste (waarschijnlijk gezamenlijke) test. Opzich weet ik hoe dit een beetje werkt aangezien ik in het verleden eerder heb gesolliciteerd naar een beroeps functie. Alleen was ik nog iets te jong en had ik gebrek aan levenservaring.

Nu ik fulltime bij m'n broer in het bedrijf werk, wil ik toch ontzettend graag bij de politie werken. Dus vandaar de functie "Vrijwilliger". En lijkt me dit ideaal om te combineren met m'n huidige baan.

Het enigste waar ik (verwacht) moeite mee te krijgen is de sporttest. Aangezien ik best een groot postuur heb, en redelijk groot ben 1.89 en circa 90/95 kilo ben verwacht ik hier wel wat moeite mee te krijgen.

Volgens mij hanteert de politie dezelfde eisen aan de sporttest als de beroeps-functies, klopt dit helemaal?
En is deze sporttest echt te doen?

Alvast bedankt!