Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 241337 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #120 Gepost op: 11 mei 2012, 16:02:01
..

Ah, mijn fout. Ik moet vollediger zijn. De beperkte opleiding (en niet alle korpsen nemen die af) duurt iets van een jaar. De volledige opleiding tot surveillant duurt (ook in de nieuwe opzet) ongeveer 3 jaar. Voor de aanvullende opleiding (indien van toepassing) komt er dan nog minimaal een jaar bij.

Er zijn drie versies mogelijk.
1) 3 kernopgaven -> aspirant                                     opleidingsduur ongeveer een jaar
2) volledige nivo 2 opleiding -> surveillant                   opleidingsduur ongeveer drie jaar
3) volledige nivo 2 opleiding + aanvulling -> agent       opleidingsduur geschiktheid + ervaring + een jaar opleiding

En wel of niet volwaardig is een heikelpunt helaas. Er zijn collega's die helemaal niets van vrijwilligers snappen en er zijn collega's die helemaal voor zijn. Dat blijft, ongeacht de rang.
Digitaal onderzoek


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #121 Gepost op: 11 mei 2012, 16:07:39
Ah, mijn fout. Ik moet vollediger zijn. De beperkte opleiding (en niet alle korpsen nemen die af) duurt iets van een jaar. De volledige opleiding tot surveillant duurt (ook in de nieuwe opzet) ongeveer 3 jaar. Voor de aanvullende opleiding (indien van toepassing) komt er dan nog minimaal een jaar bij.

Er zijn drie versies mogelijk.
1) 3 kernopgaven -> aspirant                                     opleidingsduur ongeveer een jaar
2) volledige nivo 2 opleiding -> surveillant                   opleidingsduur ongeveer drie jaar
3) volledige nivo 2 opleiding + aanvulling -> agent       opleidingsduur geschiktheid + ervaring + een jaar opleiding

En wel of niet volwaardig is een heikelpunt helaas. Er zijn collega's die helemaal niets van vrijwilligers snappen en er zijn collega's die helemaal voor zijn. Dat blijft, ongeacht de rang.

Bedankt voor je antwoord. Ik begreep echter van de coördinator dat zij voor het blok werden gezet met de nieuwe opleiding en daar dus geeneens keus in hadden! Ik begreep echter ook dat de surveillant er helemaal uit gaat. Dus vandaar dat ik me nu weer zit te verbazen dat ze er wel voor opleiden ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #122 Gepost op: 11 mei 2012, 16:16:06
Er zijn twee 'soorten' nieuwe opleiding.

1) is de onderwijs vernieuwing van de politie academie. PO 2.0 zoals die heet. Dit staat voor modernisering van het onderwijs, aanpassen van systematieken ed. Heeft veel voeten in aarde, brengt veel ellende, maar hoort buiten dit topic. Dit is waar je coordinator het over heeft en geen keuze in heeft.
2) is de vernieuwing van de opleidingsmogelijkheden voor vrijwilligers. Meer onderscheid en mogelijkheid op het gebied van opleiding icm. inzet. Het idee achter deze laatste vernieuwing is om de vrijwilliger sneller op straat te krijgen en bezig met datgene waarvoor hij/zij opgeleid is.

De opleiding met 3 kernopgaven is daar een voorbeeld van. Als de vrijwilliger alleen wordt ingezet voor controles/evenementen, waarom moet hij/zij opgeleid worden met milieu of vermogensdelicten? Scheelt tijd, geld en plezier, immers de vrijwilliger is sneller de straat op.

De opleiding met kernopgaven N3 is daar het tegenovergestelde van. Er zijn een groot aantal vrijwilligers die 'meer' willen/kunnen en nu geremd worden door een gebrek aan opleiding en uitrusting. Door deze een extra stuk opleiding te geven kunnen ze breder ingezet worden.
Digitaal onderzoek


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #123 Gepost op: 11 mei 2012, 18:25:28
Bedankt voor je antwoord. Ik begreep echter van de coördinator dat zij voor het blok werden gezet met de nieuwe opleiding en daar dus geeneens keus in hadden! Ik begreep echter ook dat de surveillant er helemaal uit gaat. Dus vandaar dat ik me nu weer zit te verbazen dat ze er wel voor opleiden ;)

Zie het als een proef periode van beide kanten. Je wordt in de basis opgeleid voor 3 kernopgaves, dat zijn de taken die de vrijwilliger heet meest doet op dit moment en waarvoor ze ingezet worden. Dat kan nu binnen een jaar afgerond worden en daardoor kun je in feite volledig aan de slag met de "core competence" van vrijwilligers (vandaag de dag). Bevalt het van beide kanten goed, en wil je meer? Prima, dan kun je doorgaan met de rest van de opgaves van N2 en de rang van surveillant bereiken. Wil en kan je daarna nog meer? Houd er namelijk ook rekening mee als je meer wilt men ook meer van je verwacht (uren, inzet, kennis, etc.) dan kan je in overleg doorstromen naar N3.

Dus worden alle nieuwe VP'ers N3? Nee. Worden alle nieuwe VP'ers N2? Nee. Krijg je meer kansen om jezelf te ontwikkelen en door te groeien in het politievak? Ja!

Wordt er afbreuk gedaan aan de eisen van de rang? Nee, men moet geschikt zijn (keuring) en de benodigde opleidingen hebben gevolgd en bewezen competenties (BVH, uren, ervaring, etc.) om te kunnen en mogen doorstromen.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #124 Gepost op: 11 mei 2012, 18:28:41
A-A ben je dan 5 jaar kwijt volgens W&S.

AA gaat weer met nieuwe VP'ers werken? Moet niet gekker worden! Eindelijk het licht gezien zullen we maar zeggen dan...  ::)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #125 Gepost op: 11 mei 2012, 20:48:24
Senior GGP / Oost-Brabant


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #126 Gepost op: 11 mei 2012, 22:12:28
AA gaat weer met nieuwe VP'ers werken? Moet niet gekker worden! Eindelijk het licht gezien zullen we maar zeggen dan...  ::)

Die vijf jaar regeling wordt bij werving en selectie Amsterdam inderdaad verteld en is van toepassing op surveillanten in het korps. Eigenlijk slaat het nergens op dat er 5 jaar wordt vermeld want de een doet er 2 jaar over en de ander 10 jaar. Mensen houden zich namelijk behoorlijk vast in hun carriere aan wat ooit door werving en selectie verteld is. En nee Amsterdam-Amstelland heeft geen vacatures tot vrijwilliger.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #127 Gepost op: 12 mei 2012, 21:33:36
Ik ben een aantal weken als eerste groep in Nederland de nieuwe VP opleiding begonnen. Voor zover ik weet zijn wij na de opleiding gewoon surveillant. We kunnen echter niet ingezet worden voor zaken waar we niet voor opgeleid zijn, zoals service en arrestantenzorg. Wel krijgen we waarschijnlijk de mogelijkheid om bepaalde kernopgaves later op eigen initiatief te halen, maar de drempel om met een fulltime baan bij de VP te gaan ligt zo veel lager.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #128 Gepost op: 14 mei 2012, 10:46:43
Gevraagd aan Vrijwilliger bij de politie op Facebook!

Goede vraag! Het antwoord is echter wat makkelijker want de vrijwilliger bij de politie blijft het rang van Surveillant behouden!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #129 Gepost op: 23 oktober 2012, 19:53:12
Interessant om te horen. Nu weet ik niet alles over m'n korps maar voor zover ik weet blijf je bij ons op  niveau 2 (surveillant) en voer je dus ook alleen die taken uit. Twee vrijwilligers op één auto zal je echter niet aantreffen hier. Ik zal er eens over doorvragen op 't bureau ;)
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik geen juist beeld had m.b.t de inzet van vrijwilligers in mijn regio :). Ook hier rijden ze samen op de auto en krijgen meldingen cq. leunen aan.