Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 239881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #150 Gepost op: 24 oktober 2012, 12:36:26
Daarnaast schijnt men ook te willen gaan kijken naar "neven functies / specialiteiten" voor vrijwilligers, denk aan bikers (zoals nu al in Woerden schijnt te gebeuren?).
vwp opleiding zou in bepaalde gevallen ook weer mogelijk moeten gaan worden...

Wettelijk gezien is dit al een mogelijkheid, mits het bevoegd gezag (driehoek) ermee instemt en de vrijwilliger beschikt over de benodigde opleiding/ervaring. Dit is beschreven in het 'Besluit taken vrijwillige ambtenaren van politie'. In dat geval kan de surveillant ook worden aangesteld in een hogere rang, waardoor een vuwa tot de uitrusting behoort.
Bewapening van surveillanten is ook mogelijk. Bij een aantal specifiek omschreven taken is het toegestaan vanuit de bewapeningsregeling, daarbuiten is toestemming nodig van de minister.

Theoretisch is het dus allemaal mogelijk, ik twijfel echter wel aan de stelligheid van Kaasje dat er zo veel vrijwilligers vuurwapendragend zijn en dat het zo makkelijk zou zijn om vuwa-dragend te worden. Bij de vrijwilliger 'oude stijl' zie je het nog regelmatig, maar bij de 'nieuwe stijl' zou het toch zeer beperkt moeten zijn.
Senior GGP / Oost-Brabant


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #151 Gepost op: 24 oktober 2012, 12:41:51
Theoretisch is het dus allemaal mogelijk, ik twijfel echter wel aan de stelligheid van Kaasje dat er zo veel vrijwilligers vuurwapendragend zijn en dat het zo makkelijk zou zijn om vuwa-dragend te worden. Bij de vrijwilliger 'oude stijl' zie je het nog regelmatig, maar bij de 'nieuwe stijl' zou het toch zeer beperkt moeten zijn.

Ik weet ook niet of het nieuwe stijl nog steeds zo gaat zijn. Oude stijl is het bij ons in de regio wel redelijk gebruikelijk (bij getoonde inzet, na geloof ik 5 jaar)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #152 Gepost op: 24 oktober 2012, 12:44:49
Ik weet ook niet of het nieuwe stijl nog steeds zo gaat zijn. Oude stijl is het bij ons in de regio wel redelijk gebruikelijk (bij getoonde inzet, na geloof ik 5 jaar)

 O0
Ben erg benieuwd wat de NP gaat brengen voor de vrijwilligers. Veel regio's zullen er in ieder geval op vooruit (moeten) gaan!
Senior GGP / Oost-Brabant


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #153 Gepost op: 24 oktober 2012, 12:47:43
Vrijwilligers worden niet vw dragend opgeleid, end of story. Dat dit vroeger bij de reserve politie wel zo was is een ander verhaal.

Er zijn heel wat agenten/hoofdagenten/brigadiers bij de vrijwillige politie. Dit zijn allemaal mensen die al jaren vrijwilliger, en vroeger dus reserve's waren.
Zo kom ik in een team van 2 hoofdagenten en een brigadier. Zij zitten al 25 jaar in het vak, zijn vw dragend en draaien dus ook alle diensten gewoon mee. De vrijwilligers van nu krijgen de rang van surveillant en zijn niet vw dragend. In de verkorte opleiding zitten de modules publiek domein, verkeer en toezicht evenementen. Het is de bedoeling dat men hierna kan kiezen om bijgeschoold te worden. Wanneer men graag balie-dienst wilt draaien kan men hiervoor opgeleid worden, maar dit is men in eerste instantie dus niet.
Vrijwilligers worden vooral ingezet bij surveillances, evenementen, controles, oprollen hennep, etc. Overal waar extra handjes nodig zijn, maar geen vw nodig is.

Het verschil zit hem dus ook in de opleiding. De vrijwilligers bij Overtreders komen niet uit het 'reserve tijdperk' en zijn gewoon tot surveillant opgeleid. Dus niet vw dragend en geen BROA opleiding. Dit is ook de reden dat ze zonder OGS rijden. Er is dus een duidelijk verschil tussen vrijwilligers die pas enkele jaren vrijwilliger zijn, en vrijwilligers van de oude reserve politie stempel.

Wat kaasje aangeeft over vw dragend na enkele jaren en broa opleiding is niet correct ;) Dit zijn dus allemaal vrijwilligers uit de reserve politie tijd.
Hopelijk maakt dit het een stuk duidelijker ;)


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #154 Gepost op: 24 oktober 2012, 12:52:16
Vrijwilligers worden niet vw dragend opgeleid, end of story. Dat dit vroeger bij de reserve politie wel zo was is een ander verhaal.

Er zijn heel wat agenten/hoofdagenten/brigadiers bij de vrijwillige politie. Dit zijn allemaal mensen die al jaren vrijwilliger, en vroeger dus reserve's waren.
Zo kom ik in een team van 2 hoofdagenten en een brigadier. Zij zitten al 25 jaar in het vak, zijn vw dragend en draaien dus ook alle diensten gewoon mee. De vrijwilligers van nu krijgen de rang van surveillant en zijn niet vw dragend. In de verkorte opleiding zitten de modules publiek domein, verkeer en toezicht evenementen. Het is de bedoeling dat men hierna kan kiezen om bijgeschoold te worden. Wanneer men graag balie-dienst wilt draaien kan men hiervoor opgeleid worden, maar dit is men in eerste instantie dus niet.
Vrijwilligers worden vooral ingezet bij surveillances, evenementen, controles, oprollen hennep, etc. Overal waar extra handjes nodig zijn, maar geen vw nodig is.

Het verschil zit hem dus ook in de opleiding. De vrijwilligers bij Overtreders komen niet uit het 'reserve tijdperk' en zijn gewoon tot surveillant opgeleid. Dus niet vw dragend en geen BROA opleiding. Dit is ook de reden dat ze zonder OGS rijden. Er is dus een duidelijk verschil tussen vrijwilligers die pas enkele jaren vrijwilliger zijn, en vrijwilligers van de oude reserve politie stempel.

Wat kaasje aangeeft over vw dragend na enkele jaren en broa opleiding is niet correct ;) Dit zijn dus allemaal vrijwilligers uit de reserve politie tijd.
Hopelijk maakt dit het een stuk duidelijker ;)
Ik zeg niet dat je verhaal niet klopt, maar wat ik echter begrepen heb van de coordinator van "mijn" regio is dat het (vuwa, broa etc) in de toekomst wel weer mogelijk gaat zijn... mits er aan de voorwaarden etc voldoen kan worden.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #155 Gepost op: 24 oktober 2012, 12:53:42
Vrijwilligers worden niet vw dragend opgeleid, end of story. Dat dit vroeger bij de reserve politie wel zo was is een ander verhaal.

Er zijn heel wat agenten/hoofdagenten/brigadiers bij de vrijwillige politie. Dit zijn allemaal mensen die al jaren vrijwilliger, en vroeger dus reserve's waren.
Zo kom ik in een team van 2 hoofdagenten en een brigadier. Zij zitten al 25 jaar in het vak, zijn vw dragend en draaien dus ook alle diensten gewoon mee. De vrijwilligers van nu krijgen de rang van surveillant en zijn niet vw dragend. In de verkorte opleiding zitten de modules publiek domein, verkeer en toezicht evenementen. Het is de bedoeling dat men hierna kan kiezen om bijgeschoold te worden. Wanneer men graag balie-dienst wilt draaien kan men hiervoor opgeleid worden, maar dit is men in eerste instantie dus niet.
Vrijwilligers worden vooral ingezet bij surveillances, evenementen, controles, oprollen hennep, etc. Overal waar extra handjes nodig zijn, maar geen vw nodig is.

Het verschil zit hem dus ook in de opleiding. De vrijwilligers bij Overtreders komen niet uit het 'reserve tijdperk' en zijn gewoon tot surveillant opgeleid. Dus niet vw dragend en geen BROA opleiding. Dit is ook de reden dat ze zonder OGS rijden. Er is dus een duidelijk verschil tussen vrijwilligers die pas enkele jaren vrijwilliger zijn, en vrijwilligers van de oude reserve politie stempel.

Wat kaasje aangeeft over vw dragend na enkele jaren en broa opleiding is niet correct ;) Dit zijn dus allemaal vrijwilligers uit de reserve politie tijd.
Hopelijk maakt dit het een stuk duidelijker ;)

Misschien moet je dit even communiceren aan mijn collega VP"ers die binnenkort toch echt een vuurwapen krijgen of al hebben (en echt niet 25 jaar in dienst zijn!).

Qua BROA, misschien moet je dit even communiceren met de PA want hij staat toch echt in mijn lessenpakket.

Misschien moet je niet vergeten dat er een hoop, echt een hele hoop, verschil is tussen de verschillende regio's. Sinds de nieuwe opleiding is het allemaal wat verscherpt, maar naar wat ik heb begrepen wordt na de NP de inzetbaarheid van de VP'er aanzienlijk vergroot.

Dus ik weet niet welk verhaaltje afgelopen is, die van mij in iedergeval niet na mijn opleiding!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #156 Gepost op: 24 oktober 2012, 12:57:43
Onzin. Dat dit binnen JOUW korps wellicht niet het geval is, is wat anders. Dit is de reden dat er met de nieuwe opleiding een landelijke lijn getrokken (en dus ook beleid) gaat worden.

Zoals boven aangehaald zijn er legio korpsen waar er, uiteraard na gebleken geschiktheid en inzet, men aanvullende opleidingen kan volgen om vervolgens al dan niet bevorderd te worden naar hogere rangen. Voorbeelden hiervan zijn: HM, Limburg Z, Utrecht, RR.

Nogmaals, de nieuwe opleiding omvat : 3 Modules op niveau 2: Publiek Domein, Evenementen en Verkeer. Je wordt surveillant met een beperkt taken pakket. Dit houdt in dat je alleen binnen deze werkgebieden mag optreden.

Wil en kun je meer? Prima, dan is er de mogelijkheid tot het volgen van de rest van de modules om volledig surveillant te worden. Wil en kun je nog meer ? Prima, dan kan er de mogelijkheid gecreeerd worden om modules uit Niveau 3 gevolgd te worden.

Hoe gebeurt het op dit moment? De korpsen die doorstromen toestaan, verzorgen de vervolgopleidingen zelf, in combinatie met externe partijen (POCN bijv.) of maatwerk via de academie. En zoals aangegeven, biedt het huidige rangenbelsuit de mogelijkheid om OOK vp'ers te bevorderen naar hogere rangen. Dit zal in de toekomst ook zo blijven.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #157 Gepost op: 24 oktober 2012, 13:01:38
Onzin. Dat dit binnen JOUW korps wellicht niet het geval is, is wat anders. Dit is de reden dat er met de nieuwe opleiding een landelijke lijn getrokken (en dus ook beleid) gaat worden.

Zoals boven aangehaald zijn er legio korpsen waar er, uiteraard na gebleken geschiktheid en inzet, men aanvullende opleidingen kan volgen om vervolgens al dan niet bevorderd te worden naar hogere rangen. Voorbeelden hiervan zijn: HM, Limburg Z, Utrecht, RR.

Nogmaals, de nieuwe opleiding omvat : 3 Modules op niveau 2: Publiek Domein, Evenementen en Verkeer. Je wordt surveillant met een beperkt taken pakket. Dit houdt in dat je alleen binnen deze werkgebieden mag optreden.

Wil en kun je meer? Prima, dan is er de mogelijkheid tot het volgen van de rest van de modules om volledig surveillant te worden. Wil en kun je nog meer ? Prima, dan kan er de mogelijkheid gecreeerd worden om modules uit Niveau 3 gevolgd te worden.

Hoe gebeurt het op dit moment? De korpsen die doorstromen toestaan, verzorgen de vervolgopleidingen zelf, in combinatie met externe partijen (POCN bijv.) of maatwerk via de academie. En zoals aangegeven, biedt het huidige rangenbelsuit de mogelijkheid om OOK vp'ers te bevorderen naar hogere rangen. Dit zal in de toekomst ook zo blijven.
Los van de exacte inhoud, dat is toch wat ik zeg? Dus ik snap niet waar jou "End of story' zit?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #158 Gepost op: 24 oktober 2012, 13:04:38
Hoe en wat er in A-A gebeurd weet ik echt niet.

Ik weet wel dat er in A-A 19 vrijwillige hoofdagenten rondlopen. 2 ken ik er. De een zit gewoon aan een wkt. Draait daar gewoon mee in de NH of stapt op de ULM. De tweede zit bij Team Hoofdwegen en rijd gewoon op de zware motor rond. Hij staat ook op de wachtlijst voor de HRT, zodat hij in de Volvo's en GOS kan rijden.

De vrijwillige hoofdagenten vallen binnen A-A onder DEO, maar zitten gewoon vast op een wijkteam.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #159 Gepost op: 24 oktober 2012, 13:05:30
@kaasje: Lessenpakket? Ik weet niet waar je op doelt, maar las dat je het op BB hebt zien staan. Als ik BB moet geloven krijg ik schietoefeningen en uitpraatprocedures. (cq alles staat op BB).

Laat ik dat wat terughoudender zijn en zeggen dat mijn informatie in ieder geval geldt voor de drie korpsen in Brabant.