Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 239142 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #20 Gepost op: 12 mei 2009, 21:27:47
Zo heeft elke regio zijn eigen eisen, in andere regio´s bestaan surveillanten niet meer (zijn allemaal door gegaan voor niv. 3 en worden niet meer aangenomen).
Krom eigelijk he? In Amsterdam is dit weer precies andersom...


112Duiven

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 12 mei 2009, 22:28:15
Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden. Maar eerst wil ik je er op wijzen dat de opleiding per regio verschillend is. Zoals ik het nu vertel gaat het in de regio Utrecht.

Het eerste kwartiel -waarin je zaken zal krijgen als recht en algemene bevoegdheden- is ongeveer twee avonden in de week. Eén avond waarin je les hebt en één avond waarin je geweldsbeheersing krijgt. Dit laatste heb je nodig om met je geweldsmiddelen de straat op te gaan. Dit zal zich beperken tot transportboeien, korte wapenstok en pepperspray. Na afronding van het eerste kwartiel wordt je beedigd en mag je de straat op. De praktijkstage zal een aantal dagen zijn verspreidt over ongeveer drie maanden. Met als afsluiting jouw eerste examen (publiek domein). Hierna zul je weer lessen gaan volgen in andere module's (verkeer, publiekservice enz.). Na het eerste kwartiel zul je één avond in de week gaan volgen.

In de regio Utrecht was er een mogelijkheid tot zelfstudie en veel mensen gingen de opleiding versnelt door. Dan hebben ze dus een diploma nog voor de vier jaren om zijn. Dat ligt vooral aan jezelf en de uren die je vrij kan maken naast je werk en priveleven.

Voor de juiste uitleg over jouw regio kun je het beste contact opnemen met een contactpersoon van de vrijwillige politie. Deze zal je het één en ander beter kunnen uitleggen. Succes.
nu heb ik al een aardig idee idd
mijn interesse zou uitgaan naar Gelderland-Midden.
die mogelijkheid tot zelfstudie, hoe moet ik dat zien?
moet wel even goed kijken of het te combineren is met me huidige baan.
Hier werk ik 36 uur in de vroege dienst of dag dienst en af en toe late dienst.
wel heb ik een jaarrooster zodat ik precies weet waneer ik zou kunnen en waneer niet


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2009, 04:06:13
die mogelijkheid tot zelfstudie, hoe moet ik dat zien?
Zelf de boeken induiken en lekker doorwerken op je stage's. Je bent in principe vrij om op elk moment de examens aan te vragen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2009, 04:07:14
In amsterdam worden vrijwilligers niet meer opgeleid om bewapening te krijgen, ze zullen dus ondersteunend zijn bij bijvoorbeeld administratie. Ook een uniform wordt niet meer uigereikt tenzij er publieksfuncties worden beoefend zoals balimedewerker. Dit is wat ik begrepen heb.

Ben je niet in de war met voluntairs? Een politievrijwilliger is namelijk na diplomering een surveillant. Daar hoort standaard een uniform en bewapening bij. Anders zouden ze de stage's niet eens mogen lopen.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2009, 18:23:03
Ja klopt, maar politievrijwilliger kan je dus niet (meer) worden in amsterdam dan kom je uit bij voluntair.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #25 Gepost op: 13 juni 2009, 14:24:55
Politievrijwilligers willen stroomstootwapen
Geplaatst door de Redactie van Blik op 112 op zaterdag 13 juni 2009 13:29
Amsterdam - Belgische politievrijwilligers willen een wapen om zich beter te kunnen verdedigen. Daarbij wordt gedacht aan een stroomstootwapen. De agenten mogen, net als politievrijwilligers in Nederland, geen vuurwapen dragen.

Omdat een crimineel géén verschil ziet tussen een hulpagent en een beroepsagent, pleit de Vaste Commissie van de Lokale Politie (VCLP) nu voor een alternatief. Een taser of ander stroomstootwapen staat bovenaan het lijstje. Maar dan moet de wapenwet worden aangepast.

Reactie Landelijke Organisatie Politie Vrijwilligers
In Nederland blijkt uit navraag bij de Landelijke Organisatie Politie Vrijwilligers op dit moment nog geen behoefte te zijn voor extra bewapening van politievrijwilligers. “De vrijwilliger is nu goed uitgerust voor de taakstelling op dit moment”, aldus secretaris Bert Hilde Boukema. Wel pleit de zegsvrouw voor een dienstwapen wanneer politiesurveillanten naar agenten promoveren. De plannen hiervoor zijn in de maak, al moet het nog komen tot een besluitvorming.

Op dit moment beschikt in Nederland alleen arrestatieteams over een taserwapen. De vrijwilligerpolitie is standaard uitgerust met paperspray, handboeien en een wapenstok.

http://www.blikop112.nl/bericht/6562/politievrijwilligers_willen_stroomstootwapen.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 11 juli 2009, 13:10:36
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4378467/__Aantal_politievrijwilligers_flink_teruggelopen__.html?p=17,1

za 11 jul 2009, 10:47 | lees voor
Aantal politievrijwilligers flink teruggelopen

RIJSWIJK -  Het aantal politievrijwilligers in Nederland is de afgelopen 25 jaar aanzienlijk teruggelopen. De korpsen moeten het nu doen met in totaal 1700 vrijwilligers in het land, terwijl dat er 25 jaar geleden nog zesduizend waren.

Dat bevestigt Marjan van Hanrat van de Raad van Hoofdcommissarissen naar aanleiding van berichtgeving daarover in GPD-kranten. De zogeheten expertgroep politievrijwilligers is met de minister in overleg om te kijken hoe deze daling kan worden gestopt. Gedacht wordt aan een verkorte opleiding. De politie zou graag vijfduizend vrijwilligers hebben, aldus de expertgroep.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #27 Gepost op: 11 juli 2009, 21:10:42
tsja inderdaad. Voorstel voor de nieuwe opleiding ligt nu al bij de RvHc. Ziet er goed uit dat voorstel, ben benieuwd hoe snel er schot in komt met de vernieuwde opleiding.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 12 juli 2009, 12:53:15
Ik heb een, persoonlijk, gevoel dat vrijwilligers bij de politie niet voor vol worden aangezien. Als je naar de brandweer kijkt krijgen de vrijwilligers dezelfde klussen als beroeps en hebben ze dezelfde opleiding. Als ik over politie vrijwilligers lees dan worden die voornamelijk ingezet voor de wat saaiere klussen (afzettingen?) en als het echt spannend (interessant?) wordt moeten ze een stapje achteruit doen.

Zou de terug loop daar niet mee te maken hebben dat ze gezien worden als 2e rangs agenten?  ???


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #29 Gepost op: 12 juli 2009, 13:05:45

Zou de terug loop daar niet mee te maken hebben dat ze gezien worden als 2e rangs agenten?  ???


De ervaring die ik met de vrijwilligers heb is eigenlijk alleen maar positief, wij hebben ook nog vuurwapendragende vrijwilligers, die de ''tweede'' auto rijden (in combinatie met een vaste medewerker) of als projectauto met twee vrijwilligers. Tevens worden ze ingezet bij evenementen voor allerhande zaken. Afzettingen worden bij ons meestal gedaan door verkeersregelaars.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !