Politie Vrijwilligers

Auteur Topic: Politie Vrijwilligers  (gelezen 239126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #40 Gepost op: 22 februari 2011, 01:20:13


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 23 maart 2011, 09:45:54
Politie Hollands Midden zoekt vrijwilligers

http://www.politie.nl/hollands-midden/nieuws/110322vrijwilligershm.asp

Een politie vrijwilliger: ‘Het werk is afwisselend, je krijgt een opleiding en je betekent iets voor je medemens.’

Hollands Midden , 22-03-2011 • Politie Hollands Midden is op zoek naar vrijwilligers die naast hun dagelijkse werk de politie willen ondersteunen. Hiermee draag je een steentje bij een aan de veiligheid en leefbaarheid in onze samenleving. Je krijgt een opleiding en dezelfde bevoegdheden als beroeps collega’s op straat. Dit najaar start Politie Hollands Midden een nieuwe opleidingsklas voor politievrijwilligers.

Politie Hollands Midden wil het huidige bestand van 130 vrijwilligers uitbreiden en ook inspelen op de uitstroom van senioren. Er is plaats voor 33 nieuwe krachten, die na een selectie een avondopleiding van ongeveer twee jaar gaan volgen om in hun vrije tijd politietaken uit te kunnen voeren. Het is niet zo dat je eerst de opleiding moet volgen voordat je aan de slag kan: het politieonderwijs werkt volgens een duaal stelsel. Dat betekent dat je deels les krijgt en deels in de praktijk aan het werk gaat. De vrijwillige agenten assisteren bij het dagelijkse politiewerk en ook bijvoorbeeld bij grote verkeerscontroles en de begeleiding van evenementen.

Over het werk
De politievrijwilliger heeft vooral een rol in contact met het publiek. De belangrijkste taak is toezicht houden. Hulpvaardigheid en aanwezigheid staan voorop. Een politievrijwilliger draagt geen vuurwapen. Wel een wapenstok en pepperspray. Per jaar werk je minimaal 240 uur, oftewel één werkdag per maand. Een gemiddelde vrijwilliger werkt ’s avonds of in het weekend.

Uit de praktijk
Annelies Griekspoor is al een aantal jaar vrijwilliger bij de politie en is erg enthousiast over het werk.
‘Het is veelzijdig, dynamisch. Je weet nooit als je aan een dienst begint wat er die dag gaat gebeuren.’ Een voorbeeld van het werk van Annelies is dat ze met een beroepscollega met allerlei zaken meeloopt en meewerkt aan het opstellen van een dossier voor een zaak.
Ze werkt binnen het team Katwijk. Hier heeft ze het voordeel dat ze zich kon aanmelden voor de strandpolitie en daarvoor ook haar korpsvaarbewijs heeft gehaald. Ze voelt zich als vrijwilliger helemaal geen buitenstaander maar gewoon een lid van het team. ,,Het gebeurt weleens dat een collega op een gegeven moment tegen mij zegt: “O ja, dat is waar ook. Jij bent een vrijwilliger.” Dat is leuk. Overigens, op straat ziet ook niemand dat ik een vrijwilliger ben.’

De voorlichtingavonden zijn op:
Dinsdag 12 april (Gouda, Nieuwe Gouwe Oostzijde 2.)
Maandag 18 april (Noordwijk, Duinweterting 101.)
Maandag 9 mei (Leiden, Langegracht 11.)
Maandag 30 mei (Alphen aan den Rijn, Kees Mustersstraat 2.)
Maandag 6 juni (Leiderdorp, Hoogmadeseweg 72.)
Voor alle bijeenkomsten geldt: van 20.00 uur tot 22.00 uur.

Meer informatie is te vinden op www.kombijdepolitie.nl of op www.politie.nl/hollands-midden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #42 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:57:45
Vind het opzich wel een leuk programma, al zitten er ook dingen tussen waarvan ik met afgrijzen naar kijk.
Eens :) Ik vind het opvallend hoeveel (kwaliteits)verschil er zit tussen de handhavers van bijvoorbeeld Alphen of die uit Hoorn. In aflevering 2 of 3: Een BOA tegen een dronken dakloze man: "Jij moet normaal doen!" (10x)... Laat ik het bij houden dat wij het niet zo geleerd krijgen ::)

Het eerste wat in mij opkomt: Ik ben zo blij dat ik NOOIT met het OV ga, zeker niet met die OV flop kaart.
Dit spreekt elkaar een beetje tegen. Hoe weet je dan dat hij zo flop is als je nooit met het OV gaat? Ik heb er totaal geen moeite mee. Je checkt in bij vertrek, je checkt uit bij aankomst. How hard can ik be?

Wat ik ook opvallend vond was dat vrijwillige agenten meldingen draaien en met de auto surveilleren...


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #43 Gepost op: 11 augustus 2011, 20:23:58

Wat ik ook opvallend vond was dat vrijwillige agenten meldingen draaien en met de auto surveilleren...

Wat is daar opvallend aan? Hier in de regio (Utrecht) krijgen ze zelfs BROA.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #44 Gepost op: 11 augustus 2011, 20:28:15
Wat is daar opvallend aan? Hier in de regio (Utrecht) krijgen ze zelfs BROA.
... en hier dus niet ;)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #45 Gepost op: 11 augustus 2011, 20:32:48
Wat ik ook opvallend vond was dat vrijwillige agenten meldingen draaien en met de auto surveilleren...

Bij ons op het wkt hebben we ook een vrijwillige hoofdagent. Deze heeft ook gewoon de BROA en de MOR. Draait noodhulp, begeleid studenten, rijd op de ULM. Dus doet eigenlijk alles wat de gewone HAP ook doet.

Vandaag tijdens de IBT-toetsdag had ik ook een vrijwillige HAP als IBT-instructeur. Die heeft de toetsen ook afgenomen.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #46 Gepost op: 11 augustus 2011, 21:33:41
Bij ons op het wkt hebben we ook een vrijwillige hoofdagent. Deze heeft ook gewoon de BROA en de MOR. Draait noodhulp, begeleid studenten, rijd op de ULM. Dus doet eigenlijk alles wat de gewone HAP ook doet.

Vandaag tijdens de IBT-toetsdag had ik ook een vrijwillige HAP als IBT-instructeur. Die heeft de toetsen ook afgenomen.
Interessant om te horen. Nu weet ik niet alles over m'n korps maar voor zover ik weet blijf je bij ons op  niveau 2 (surveillant) en voer je dus ook alleen die taken uit. Twee vrijwilligers op één auto zal je echter niet aantreffen hier. Ik zal er eens over doorvragen op 't bureau ;)


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #47 Gepost op: 11 augustus 2011, 21:41:45
Bij ons hebben we een aantal nivo 4 en zelfs een nivo 5. De huidige vrijwilligers worden opgeleid tot nivo 2. Er start eind dit jaar een proef met een opleiding naar nivo 3 voor een selecte groep die graag meer doet.

Ze zitten bij ons ook met z'n tweeen op de auto en rijden zelfstandig melding. Ook doen ze hun eigen controles, oa. kleine en grote alcohol/verkeers/milieu controles.
Digitaal onderzoek


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #48 Gepost op: 11 augustus 2011, 23:48:22
Interessant om te horen. Nu weet ik niet alles over m'n korps maar voor zover ik weet blijf je bij ons op  niveau 2 (surveillant) en voer je dus ook alleen die taken uit. Twee vrijwilligers op één auto zal je echter niet aantreffen hier. Ik zal er eens over doorvragen op 't bureau ;)

Eigenlijk alle vrijwilligers die nu hoofdagent zijn komen voort uit het oude stelsel. Daardoor zijn zij ook vuurwapendragend. Bij de herbeoordeling van de functie van vrijwilliger is deze ingedeeld op niveau 2. De oude vrijwilligers hebben echter hun status gehouden. Bij mij op het bureau zitten er bijvoorbeeld 3 als hoofdagent en 3 als surveillant. Enorm prettige collega's en ze zijn behoorlijk fanatiek (veel diensten draaien). Ze proberen het zo te delen dat er altijd een hoofdagent met surveillant op de auto zit maar dat lukt niet altijd. Maar deze mensen staan wel hun mannetje :).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #49 Gepost op: 13 augustus 2011, 23:17:50
In verband met de reacties omtrent het sbs 6 programma overtreders en de vrijwillige politie een en ander naar hier afgesplitst.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.