UItrukvergoeding Automatisch Alarm

Auteur Topic: UItrukvergoeding Automatisch Alarm  (gelezen 5471 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Smitfire

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2005, 01:55:42
Dat zouden meer mensen moeten doen; dan hou je de ECHT gemotiveerde vrijwilligers over.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2005, 07:45:20
Citaat van: Jeroen! Ze krijgen hier een symbolisch bedrag van +/- é100 per jaar, maar dit geven ze af aan goede doelen. [quote

Sterker nog, we krijgen helemaal niks. We moeten zelfs de personeelsvereniging betalen. De gemeente stort voor ons een bedrag in de personeelspot en daar gaan we van uit.
Wij worden vergoed in consumpties. Na een oefenavond worden de uitrukken geteld en voor elke uitruk krijgen wij een consumptie, voor de oefenavond twee.
heb je vier uitrukken, dan krijgen wij 6 consumpties gratis.
geen uitrukken gehad die week dan maar twee consumpties en de rest moet je zelf betalen.


firemanr

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2005, 17:32:50
Dat zouden meer mensen moeten doen; dan hou je de ECHT gemotiveerde vrijwilligers over.

Als ze dan eens niks meer verzinnen om de " vrijwilligers"  te laten doen..... ::) ::)

Daarbij zijn "vrijwilliger" en "hobby"  2 woorden die niet meer van deze tijd zijn, maar eerder "parttimer" en "parttimewerk", klinkt beter. En wordt dus dientengevolge betaald! ;)


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #23 Gepost op: 31 augustus 2005, 20:12:14
wij krijgen ook nooit wat hoor  zelfs de cosumpties bij de oefenavond moet je zelf betalen  



alleen na een uitruk  (echte geen autom) is er cosumptie(s) op kosten van de gemeente


Blommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Hulpverlener zowel vrijwillig als beroepsmatig
Reactie #24 Gepost op: 31 augustus 2005, 20:36:00
Is er nu echt niemand die mij kan helpen of het landelijk geregeld is. Dan bedoel ik dus het wel of niet uitbetalen van een automaat wat afgepiept wordt door de ac terwijl je al onderweg cq in de kazerne bent!! Over de rest wij betalen zelf onze consumpties (tegen een schappelijke prijs) waarna we van de winst personeelsuitjes kunnen doen. Ook na een uitruk zijn de consumpties voor ons zelf waar we totaal geen problemen mee hebben. Het enige is dat we van het een op andere moment moeten afstappen van de vergoeding bij afpiepen.


firemanr

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 31 augustus 2005, 21:09:20
Is er nu echt niemand die mij kan helpen of het landelijk geregeld is. Dan bedoel ik dus het wel of niet uitbetalen van een automaat wat afgepiept wordt door de ac terwijl je al onderweg cq in de kazerne bent!! Over de rest wij betalen zelf onze consumpties (tegen een schappelijke prijs) waarna we van de winst personeelsuitjes kunnen doen. Ook na een uitruk zijn de consumpties voor ons zelf waar we totaal geen problemen mee hebben. Het enige is dat we van het een op andere moment moeten afstappen van de vergoeding bij afpiepen.

Zo aan de commentaren te lezen is het dus overal anders geregeld:

De een krijgt een heel uur uitbetaald, de ander een half uur en de derde groep krijgt niks.....


Rene112

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 31 augustus 2005, 21:40:37
Klopt!  Blommie : Het is nergens landelijk geregeld, dus daar kunnen jullie (helaas) niet naar verwijzen.

Wel bestaat er een model vergoedingsregeling van de VNG waarin de uurtarieven staan die voor bijv. uitrukken, oefenen, opleiden etc. worden uitbetaald.

Er zijn blijkbaar (nog steeds) gemeenten/korpsen die hier geen gebruik van maken. Op zich klinkt dat heel positief gezien vanuit de hobby/vrijwilligheid gedachte.
Maar als je de laatste 10 jaar de ontwikkelingen goed volgt t.a.v. opleiden/oefenen en alle andere verplichtingen die op ALLE brandweermensen afkomen, vraag ik mij af of het verstandig is om niet mee te gaan naar een normale wijze van belonen...

(maar dat is misschien een apart onderwerp waard...)

Terug naar de uitbetaling : in het model van het VNG staat niet op welke wijze het aantal uit te betalen uren wordt berekend. Daarvoor moeten dus binnen de organisatie aparte afspraken gemaakt worden. Ik ken afspraken waarbij altijd een volledig uur wordt uitbetaald (ongeacht of er ook daadwerkelijk wordt uitgerukt) en afspraken waarbij in kwartieren wordt afgerond..... alles is in principe mogelijk.

Maar ik vraag mij wel af of het mogelijk is om bij een opkomstplicht (die alle vrijwilligers in principe hebben) en een vastgestelde vergoedingsregeling, niet uit te betalen bij een ingetrokken alarmering..... de consequenties voor de motivatie en het opkomstpercentage bij automaatjes lijken mij duidelijk :-\

Ik heb ooit (12 jaar geleden) in Heemskerk een systeem geprobeerd in te voeren met pasjes en een kaartlezer waarbij er zelfs in minuten werd geregistreerd. Het was zelfs noodzakelijk om voor het uitrukken je pasje aan te melden bij de kaartlezer, anders was je niet verzekerd ;)

Natuurlijk was dit een 1-april grap waaraan weken voorbereiding en "officiële" brieven vooraf gingen.  ;D ;)
De grap was geslaagd en discussies in het korps waren heerlijk  ;) ;D

groeten,
René de Caluwé


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #27 Gepost op: 31 augustus 2005, 23:08:03
Ik sluit mij helemaal bij het verhaal van René de Caluwé. Je kan het vandaag de dag niet meer tegen gaan dergelijke vergoedingen. Het brandweerpersoneel moet tegenwoordig aan zoveel eisen voldoen, dat het vrijwillig is, maar absoluut niet meer vrijblijvend.

Ik denk dat je het als korps dergelijke ontwikkelingen niet meer uit de weg moet gaan. Ook al wordt de brandweerzorg daardoor duurder, maar dan merkt de burger dat ook in de vorm van kwaliteit. Omdat er goede effectieve inzetten worden gedaan, en dat deze maximaal de burger assisteerd op alle vlakken. Zeker voor de kleinere gemeenten werkt dit natuurlijk zwaar in verhouding met de relatief weinige uitrukken die men per jaar heeft. Daarom wordt denk ik veel gekozen voor dergelijke vergoedingen. Hoe groter het korps in verhoudingen met het aantal uitrukken, des te nuttiger lijkt het kapitaal besteedt voor het gemeente bestuur.

 :-\ Het kan natuurlijk ook zijn dat de gemeente bewust het verwachtingspatroon laag wil houden. Mocht het korps niet 100% procent functioneren dat  men een slag om de arm houdt om zich als bestuur in te dekken. Ik hoop niet dat dit het geval is. :-\  >:(

Om even terug te komen op de vraag. In ons korps wordt per half uur uitbetaald volgens het VNG tarief. Ook als een alarmering wordt ingetrokken en je komt op de kazerne dan wordt deze gewoon een 0,5 uur gerekend.
Brandwacht 1e klas + WVD


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #28 Gepost op: 1 september 2005, 11:33:37
Is er nu echt niemand die mij kan helpen of het landelijk geregeld is. Dan bedoel ik dus het wel of niet uitbetalen van een automaat wat afgepiept wordt door de ac terwijl je al onderweg cq in de kazerne bent!! Over de rest wij betalen zelf onze consumpties (tegen een schappelijke prijs) waarna we van de winst personeelsuitjes kunnen doen. Ook na een uitruk zijn de consumpties voor ons zelf waar we totaal geen problemen mee hebben. Het enige is dat we van het een op andere moment moeten afstappen van de vergoeding bij afpiepen.

Vraag het bij de Regionale Brandweer van jou veiligheidsregio, en je weet het  ;)


Blommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Hulpverlener zowel vrijwillig als beroepsmatig
Reactie #29 Gepost op: 1 september 2005, 17:50:13
Klopt!  Blommie : Het is nergens landelijk geregeld, dus daar kunnen jullie (helaas) niet naar verwijzen.

Ik sluit mij helemaal bij het verhaal van René de Caluwé. Je kan het vandaag de dag niet meer tegen gaan dergelijke vergoedingen. Het brandweerpersoneel moet tegenwoordig aan zoveel eisen voldoen, dat het vrijwillig is, maar absoluut niet meer vrijblijvend.

Bedankt voor bovenstaande. Hieruit blijkt dus dat er wettelijk niks is geregeld. Terwijl dit wel als argument is gebruikt. Nu zullen we bovenstaande als tegengas gaan gebruiken, want wij vinden dat we best recht hebben op de (desnoods gedeelte) vergoeding.