Ambulance helikopter RAV Fryslân

Auteur Topic: Ambulance helikopter RAV Fryslân  (gelezen 21651 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #120 Gepost op: 30 november 2016, 19:30:22
Citaat van: oma link=msg=1463971 date=1480530347
Wie vliegt er dan op offshore (booreilanden, enz) in Noordzee en/of Waddenzee (als daar booreilanden mogen staan van Greenpeace)

Bij een medische noodsituatie is dat volgens mij de kustwacht die het uitbesteed hebben aan een particuliere partij.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #121 Gepost op: 30 november 2016, 19:31:12
Citaat van: oma link=msg=1463971 date=1480530347
Wie vliegt er dan op offshore (booreilanden, enz) in Noordzee en/of Waddenzee (als daar booreilanden mogen staan van Greenpeace)

De commerciële partij NHV die met 2 helikopters (Den Helder & Rotterdam) de nautische SAR taken uitvoert in opdracht van de Nederlandse Kustwacht. Zij hebben de afgelopen periode tevens het patiëntenvervoer vanaf de waddeneilanden waargenomen tot dat de RAV helikopter operationeel was. Hoe de militaire SAR taak geregeld is durf ik niet te zeggen, het is wel feit dat het 303 squadron van de Klu niet meer bestaat en de NH90 vanaf de Kooy (nog) geen operationele SAR capaciteit heeft.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #122 Gepost op: 30 november 2016, 19:34:23
Citaat van: Johan Beck link=msg=1463973 date=1480530563
CHC Helicopters vanaf De Kooy met een AugustaWestland AW139.

CHC helikopters is één van de partijen die commerciële vluchten uitvoert naar offshore installaties, zij hebben geen operationele rol binnen de kustwacht. Het kan zo zijn dat een medevac wordt uitgevoerd door een commerciële partij, dat is afhankelijk van de urgentie en wordt bepaald door de betrokken medische professionals.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #123 Gepost op: 3 december 2016, 12:09:13
Citaat van: Panigale link=msg=1463953 date=1480526155
Het MMT Noord-Nederland heeft geen basis gehad op vliegbasis Leeuwarden (anders dan voor bij tanken), het MMT kwam voorheen altijd vanaf het UMCG dak, onlangs zijn ze verhuis naar vliegveld Eelde. Onderhoud voor de MMT heli's wordt overigens centraal geregeld. Daarom is er ook een 5e MMT heli.

Het is zoals HJ94 hierboven ook schrijft, de SAR heli heeft op VB Leeuwarden gestaan, incl, het onderhoud. Maar goed, SAR is geen MMT....

Het dagelijks klein onderhoud werd gedaan op vliegbasis Leeuwarden omdat daar net als bij het tanken geaard moet worden. Het aarden kan en kon niet op het dak van het UMCG daarom werd er geregeld naar Leeuwarden gevlogen. Voor het groot onderhoud waarvoor een helikopter uit elkaar gehaald wordt gebeurd centraal in Duitsland, maar het klein onderhoud door de bemanning zelf.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 38,133
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #124 Gepost op: 4 december 2016, 23:21:45
Samen sterk in de hulpverlening!


stefanpostema

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #125 Gepost op: 17 december 2016, 10:35:16
Citaat van: superfly link=msg=1463935 date=1480516081
Is dit een nieuw complex of zijn bestaande faceliteiten gebruikt ivm kosten?

de waddenhelikopter staat in het oude pand van de Sar, hier zijn een aantal ruimtes gemaakt (kantoorruimte en slaapkamers) voor de bemanningsleden. De reserve heli (PH-HOW) staat als het goed is hier ook maar die gaat mogelijk richting lelystad.

Citaat van: RemRoof link=msg=1463974 date=1480530622
Bij een medische noodsituatie is dat volgens mij de kustwacht die het uitbesteed hebben aan een particuliere partij.

klopt, NHV helikopters heeft de Civiele sar taken op zich genomen, dit betekend dus dat als er een schip in nood is hun gealarmeerd worden. ik weet overigens niet zeker of hun ook de militaire tak ondersteunen omdat die inmiddels de NH90 hebben gekregen.

en om het nog maar verwarrender te maken:

Vroeger:

- G-JSAR (Bristow helicopters) sar taken vanaf De Kooy -> na zijn crash vervangen door de MU (Mike Uniform van Bristow helicopters)
- Ab412 (NL Luchtmacht) sar taken en patientenvervoer vanaf Leeuwarden
- Lynx (NL Luchtmacht) sar taken vanaf de kooy
- PH-MMT (ANWB MAA) traumateam vervoer op de eilanden en boven vaste land.

Nu:
- NHV (noordzee helikopters vlaanderen) sar taken vanaf de maasvlakte en de Kooy met de dauphin helicopters. Tot minimaal feb/maart 2017 ook patientenvervoer in de nacht. Tevens bedienen hun ook de booreilanden
- PH-OOP (ANWB MAA) patientenvervoer vanaf de eilanden en mogelijk ook vanaf vaste land.
- PH-MMT (ANWB MAA) traumateam vervoer op de eilanden en boven vaste land.
- NH90 (NL Luchtmacht) kan ook SAR taken aan, of ze dit op dit moment doen is mij niet geheel bekend.
Citaat van: enrico1972 link=msg=1463938 date=1480516321
Klopt inderdaad Oma  O0 O0

De enige overeenkomst die er is tussen de ambulancehelikopter en MMT is dat ze kunnen vliegen maar verder houdt het ook echt op.

klopt, een aantal mede journalisten stelde ook de vraag tijdens de bijeenkomst "vervangt deze heli de lifeliner?"  Nee, de lifeliner is speciaal voor het vervoer van het mobiel medisch team, het kan dus voorkomen (zoals een paar weken geleden al gebeurde) dat er voor 1 inzet, 2 heli's op het eiland waren. (1x Lifeliner en 1x Ambulance heli)

de ANWB MAA wil overigens misschien ILS installaties plaatsen op de eilanden zodat ze ook op instrumenten kunnen vliegen. Deze heli kan dat namelijk in tegenstelling tot de lifeliners.

Wat ik overigens veel hoor is dat ze de PH-OOP of HOW ook gaan inzetten als v.v. van de lifeliner als die weg zijn voor onderhoud o.i.d. Dit is niet het geval. De ANWB-MAA heeft een reserve heli op lelystad staan. (EC135). Deze heli is namelijk een stuk groter dan de lifeliner

(klein detail, de wadden heli heeft hoist voorbereidingspunten, dus als ze willen kunnen ze er zo een hoist op zetten)

Citaat van: Dierentuinen link=msg=1464439 date=1480763353
Het dagelijks klein onderhoud werd gedaan op vliegbasis Leeuwarden omdat daar net als bij het tanken geaard moet worden. Het aarden kan en kon niet op het dak van het UMCG daarom werd er geregeld naar Leeuwarden gevlogen. Voor het groot onderhoud waarvoor een helikopter uit elkaar gehaald wordt gebeurd centraal in Duitsland, maar het klein onderhoud door de bemanning zelf.

Dit heb ik nog nooit gehoord, bij mijn weten vindt al het (klein) onderhoud van de toestellen van ANWB-MAA plaats op lelystad. Mogelijk dat ze wel eens gebruik hebben gemaakt van de X-servicing op Leeuwarden. Voor het grote onderhoud gaan ze inderdaad richting Bonn.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,420
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #126 Gepost op: 3 maart 2018, 11:29:13
In hoeverre zijn vluchten van de ambulance helikopter naar de eilanden eigenlijk planbaar?

Heeft de helikopter ook onderscheid in A1, A2 en B vluchten?

De eilanden hebben eigen ambulances, wanneer het nodig is kan er een MMT ingevlogen worden voor specialistische hulp. In A1 gevallen is er dus op de eilanden in principe net zo snel een ambulance en eventueel een MMT als op het vaste land. De ambulance helikopter heeft dan primair een vervoerstaak. Kan dat dan met A2?