Ambulance helikopter RAV Fryslân

Auteur Topic: Ambulance helikopter RAV Fryslân  (gelezen 63449 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HenriZomer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Reactie #30 Gepost op: 22 juni 2015, 22:13:38
Citaat
Dit bericht verscheen 12 juni in de media, maar dat gebeurt wel vaker bij verliezers van aanbestedingen. Verder wordt er niet gesproken over de PH-FRL.

LC: 'ANWB kreeg vervoer Wadden ten onrechte' > http://www.lc.nl/friesland/anwb-kreeg-vervoer-wadden-ten-onrechte-18747503.html

op 24 juni doet de rechter uitspraak.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #31 Gepost op: 23 juni 2015, 15:30:05
Citaat van: HenriZomer link=msg=1357537 date=1435004018
op 24 juni doet de rechter uitspraak.

Een citaat uit het artikel op de site van de LC: "vervoer van patiënten van en naar de Waddeneilanden is ten onrechte toegekend aan de ANWB". Meer op de bronsite: http://www.lc.nl/friesland/ambulanceheli-ten-onrechte-bij-anwb-18781613.html


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #32 Gepost op: 23 juni 2015, 23:27:15
Dus ANWB zit nu met een nieuw aangeschafte heli (PH-FRL) waar ze eigenlijk niets aan hebben?

Onvoorstelbaar wat sommige bedrijven elkaar -niet- gunnen. En als de ANWB dan voldoende personeel heeft opgeleid, dan wordt de taak weer door ANWB overgenomen?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


HenriZomer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Reactie #33 Gepost op: 24 juni 2015, 00:19:59
nou.....de ANWB heeft inderdaad een "uitdaging" met de komst van de PH-FRL......
Door de uitspraak van de rechter moet RAV Fryslân nu met het Belgische Heliventure om tafel.

In zoverre: bij een aanbesteding kunnen partijen een "inschrijving" doen. Hierin vermelden zij tegen welke condities zij denken de opdracht zoals die aanbesteedt wordt te gaan uitvoeren. Uiteindelijk is het aan de opdrachtgevende partij (in dit geval RAV Fryslân) deze inschrijvingen te toetsen en daar komt op grond van argumenten een "winnaar" uit. De opdracht wordt dan in principe aan die partij gegund. In deze casus was de RAV Fryslân kennelijk van mening dat de ANWB deze aanbesteding had gewonnen en gunde de opdracht aan de ANWB die vervolgens de opdracht begon uit te voeren door de komst van de PH-FRL.

Heliventure heeft echter ontdekt dat de ANWB niet aan de eisen conform de aanbesteding kan voldoen aan de uitvoering van die aanbesteding en heeft dit met succes bij de rechter aangevochten. Volgens mij is het nu aan Heliventure om wél volgens de eisen uit de aanbesteding de opdracht uit te voeren.

In dat geval zal Heliventure gedurende in de aanbesteding genoemde termijn de helikopter gaan verzorgen en is het niet zo dat wanneer het personeel van RAV Fryslân geschoold is als navigator de ANWB het weer gaat overnemen. Door de uitspraak van de rechter is de gegunde opdracht aan de ANWB volgens mij ongeldig verklaart en komt de ANWB op grond van argumenten niet langer als "winnaar" uit de bus van deze aanbesteding maar is dit Heliventure.

Kortom: het zou zo maar kunnen dat de PH-FRL "over" is. Nu is die helikopter volgens mij technisch gezien niet heel erg afwijkend van een helikopter die de ANWB (MAA) inzet als trauma helikopter. Het grote verschil is de personele bezetting van de traumahelikopter t.o.v. de ambulance helikopter. Misschien dat er daarnaast qua inrichting wat afwijkingen zijn die relatief "eenvoudig" te veranderen zijn. Dus ANWB zou deze helikopter kunnen toevoegen aan de vloot van helikopters die als traumahelikopter vliegen. Alleen hebben ze dan naast de bestaande heli's weer 6 parate helikopters. De vraag is of ze dat willen omdat de 6e (PH-EMS) nog niet heel erg lang geleden verkocht is omdat een 6e helikopter niet rendabel zou zijn.

Ach....een andere optie: dan verkopen ze 'm gewoon weer......

Maar goed, ik ben benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.......


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #34 Gepost op: 24 juni 2015, 05:07:42
Citaat van: honderd link=msg=1357711 date=1435094835
Dus ANWB zit nu met een nieuw aangeschafte heli (PH-FRL) waar ze eigenlijk niets aan hebben?

Onvoorstelbaar wat sommige bedrijven elkaar -niet- gunnen. En als de ANWB dan voldoende personeel heeft opgeleid, dan wordt de taak weer door ANWB overgenomen?

Heeft niks met "gunnen"  te maken, zowel de ANWB als Heliventure zijn gewoon commerciële bedrijven die een boterham proberen te verdienen. We hebben in Nederland en Europa duidelijke regels over hoe een bedrijf via aanbestedingen zijn werk kan uitvoeren voor publieke taken, volgens die regels voldeed de ANWB niet en daarmee is het terecht dat de rechtbank heeft aangegeven dat de ANWB niet de winnaar van de aanbesteding kan zijn. Elkaar dingen gunnen doet er niet toe, de RAV heeft een eisenlijst opgesteld waar de aanbieders aan moeten voldoen, wie er het goedkoopste aan voldoet krijgt de opdracht. De ANWB voldeed niet, dus is het ook niet mogelijk dat ze de opdracht krijgen. Zodra ze er aan voldoen kunnen ze voor de volgende periode van aanbesteding weer mee doen.

Wellicht willen de Belgen de nieuwe heli wel van de ANWB huren.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #35 Gepost op: 24 juni 2015, 08:44:43
Citaat van: HenriZomer link=msg=1357719 date=1435097999
nou.....de ANWB heeft inderdaad een "uitdaging" met de komst van de PH-FRL......

Kortom: het zou zo maar kunnen dat de PH-FRL "over" is.
Ach....een andere optie: dan verkopen ze 'm gewoon weer......


Zal de ANWB de rekening niet gewoon bij RAV Fryslan neerleggen? Dat is immers de partij die, ten onrechte, het werk aan ANWB gegund heeft. Nu blijkt dat zij dat niet hadden mogen doen, lijkt het mij logisch dat de ANWB schadeloos gesteld wordt voor de reeds gedane investeringen.

Met andere woorden, het wordt een heel duur speeltje, die helikopter .....


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #36 Gepost op: 23 juli 2015, 12:22:42
De helikopter die patiënten van de Waddeneilanden naar het academische ziekenhuis (UMCG) in Groningen moet brengen, kan daar niet landen. De heli is te zwaar voor het dak van het ziekenhuis. Het Dagblad van het Noorden schrijft dat patiënten daarom naar Leeuwarden of vliegveld Eelde worden gevlogen en dan met de ambulance naar Groningen worden gebracht.


meer info:
http://nos.nl/artikel/2048461-waddenheli-te-zwaar-voor-dak-ziekenhuis-groniningen.html

Het gaat trouwens om de helicopter van defensie zie ik nu:

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/waddenheli-kan-niet-landen-op-umcg-12809303.html
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #37 Gepost op: 23 juli 2015, 13:02:16
Nog even terugkomend op die 'overbodige helikopter'. Misschien moet men toch maar eens werk gaan maken van die 5de Lifeliner. Gezien het aantal heftige incidenten de afgelopen maanden in de regio rondom Zwolle is het echt geen overbodige luxe meer.

www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #38 Gepost op: 23 juli 2015, 15:20:49
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1363424 date=1437649336
Nog even terugkomend op die 'overbodige helikopter'. Misschien moet men toch maar eens werk gaan maken van die 5de Lifeliner. Gezien het aantal heftige incidenten de afgelopen maanden in de regio rondom Zwolle is het echt geen overbodige luxe meer.



Zijstapje: UMCU is geen trauma centrum meer  volgens deze kaart?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #39 Gepost op: 23 juli 2015, 15:40:02
er staan veel trauma centra niet op dit kaartje, Tilburg, Maastricht, Leiden, den Haag