Ambulance helikopter RAV Fryslân

Auteur Topic: Ambulance helikopter RAV Fryslân  (gelezen 63916 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #60 Gepost op: 7 september 2015, 16:41:33
Citaat van: Oma link=msg=1370969 date=1441635799
Wat is er zo verschrikkelijk slap aan het verhaal? Het is toch geen traumaheli, ze moeten ambulancevervoer per helikopter verzorgen. Als patient niet stabiel is ga je niet vliegen met ambulancepersoneel maar roep je het dichtsbijzijnde MMT op zodat zij het vervoer kunnen verzorgen. Boven de waddenzee is het best lastig voor een MMT arts om even over te stappen vanuit zijn helikopter in de ambulancehelikopter.

Uiteraard is het geen traumaheli en zal de ambulancebemanning op indicatie om bijstand van het MMT vragen. Maar om nou als directeur je eerst op te hemelen over een landing op een grasveld bij de kliniek in Leuven en vervolgens te praten over een 'vliegende taxi van a naar b' en de 'ambulanceclub' schiet je m.i. de insteek van ambulancezorg zoals wij dat kennen voorbij.

Waar het om gaat is de toon in het gehele artikel, dit getuigd mijn inziens niet bepaald van een professionele opstelling zoals je dat zou mogen verwachten van een organisatie welke een rol wil spelen binnen de Nederlandse ambulancezorg.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 7 september 2015, 17:15:34
Citaat van: -Joost- link=msg=1370972 date=1441636893
Uiteraard is het geen traumaheli en zal de ambulancebemanning op indicatie om bijstand van het MMT vragen. Maar om nou als directeur je eerst op te hemelen over een landing op een grasveld bij de kliniek in Leuven en vervolgens te praten over een 'vliegende taxi van a naar b' en de 'ambulanceclub' schiet je m.i. de insteek van ambulancezorg zoals wij dat kennen voorbij.

Waar het om gaat is de toon in het gehele artikel, dit getuigd mijn inziens niet bepaald van een professionele opstelling zoals je dat zou mogen verwachten van een organisatie welke een rol wil spelen binnen de Nederlandse ambulancezorg.

Dan zal je ook wel problemen hebben met mijn toon omdat ik vervoer van stabiele patienten ook zie als soort liggend taxivervoer. Als je het per helikopter gaat doen is het inderdaad vliegende taxi. Die Belgen zien dat niet zo heel raar maar houden er iets te weinig rekening mee dat Nederlanders de beste ambulancezorg ter wereld hebben waardoor men een realistische kijk op ambulancevervoer snel zal opvatten als denigrerend.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #62 Gepost op: 17 januari 2016, 09:15:12
Al weer tijdje niks over gehoord maar heeft de overname van RAV Fryslan door UMCG Ambulancezorg gevolgen voor de type keuze heli, daar UMCG al een partner is van de duitse organisatie die ook de PH-FRL leverde.


HenriZomer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Reactie #63 Gepost op: 1 maart 2016, 01:35:05


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #64 Gepost op: 1 maart 2016, 09:24:47
Citaat van: HenriZomer link=msg=1409825 date=1456792505
De "nieuwe" aanbesteding loopt, en zal sluiten op 14-03-2016.

Bron: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/a4f75267b750c1fa4fc004d9be763b4f

In de aanbesteding staat het volgende stuk tekst;
Citaat
doel van de aanbesteding is het sluiten van een Overeenkomst voor het beschikbaar stellen, inzetten en onderhouden van een helikopterdienst op de vliegbasis Leeuwarden waardoor 24/7 VFR, IFR en NVIS onder HEMS-condities gevlogen kan en mag worden.
Wat betekenen VFR, IFR en NVIS?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #65 Gepost op: 1 maart 2016, 13:11:51
VFR: Visual Flight Rules
IFR: Instrument Flight Rules
Bij NVIS moet ik gokken op (bijna) geen zicht dus met beeldversterkers vliegen... (Edit: zie ook http://www.oxleygroup.com/nvis-aircraft-upgrades)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #66 Gepost op: 1 maart 2016, 13:12:47
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1409883 date=1456834311
VFR: Visual Flight Rules
IFR: Instrument Flight Rules
Bij NVIS moet ik gokken op (bijna) geen zicht dus met beeldversterkers vliegen...

Night Vision?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #67 Gepost op: 1 maart 2016, 13:17:48
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #68 Gepost op: 6 maart 2016, 00:35:53
Er staat HEMS conditie's....
Voor zover ik weet is dat de internationale benaming voor traumazorg per helicopter toch?
Dan hebben we het dus niet over taxi-vluchten en transportdienst per heli.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst