Snel Interventie Voertuig (SIV) Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro S-tronic

Auteur Topic: Snel Interventie Voertuig (SIV) Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro S-tronic  (gelezen 256750 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Bij brandend dimlicht geen KK beschikbaar. Lichtschakelaar moet op 0 staan en er moet een knopje worden ingedrukt...

Ik vind het in ieder geval bijzonder. Men ontwikkelt een voertuig die 250 km per uur moet kunnen rijden.
De lichtbalk is half vol, knipperend grootlicht werkt (te) omslachtig (en dus niet i.c.m dimlicht) en secundaire verlichtingsset is minimaal.
Ik wil niet teveel terugvallen in eerdere discussiepunten hieromtrent maar ik vind de afweging voor de verlichting achterin de balk dan helemaal bijzonder...

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Bij brandend dimlicht geen KK beschikbaar. Lichtschakelaar moet op 0 staan en er moet een knopje worden ingedrukt...

Ik vind het in ieder geval bijzonder. Men ontwikkelt een voertuig die 250 km per uur moet kunnen rijden.
De lichtbalk is half vol, knipperend grootlicht werkt (te) omslachtig (en dus niet i.c.m dimlicht) en secundaire verlichtingsset is minimaal.
Ik wil niet teveel terugvallen in eerdere discussiepunten hieromtrent maar ik vind de afweging voor de verlichting achterin de balk dan helemaal bijzonder...

Dat is wel heel omslachtig allemaal om maar niet te zeggen gebruiksonvriendelijk.

Er is in de balk nog wel ruimte voor knipperend wit licht zoals het MMT van het umcg heeft. Had een alternatief kunnen zijn voor de koplampen.


tdmjohnny

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Had het niet over de "rijkunsten" van deze chauffeur en/of knipperende koplampen maar over het geluidsniveau van de geluidssignalen.. 98uiye


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Had het niet over de "rijkunsten" van deze chauffeur en/of knipperende koplampen maar over het geluidsniveau van de geluidssignalen.. 98uiye

En dat is ook teleurstellend. ;) In ons enthousiasme pakken we er zo een paar zaken extra bij.

Voor duidelijk en onderscheidend geluid verwijs ik naar ambulance 02-111 en 02-112.


AVLS142

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
bloedmooie bak qua uitstraling, maar dat is puur esthetisch. belichting fel en duidelijk maar vergeleken met vergelijkbare voertuigen elders des werelds niet hoogstaand. wat mij opvalt is dat we nooit meer gebruik (durven?) maken van korte stroboscoopflitsers in koplampen/lichtbalk. tevens zie ik vaak de meest goedkope zichtbaarheidsprogramma's geinstalleerd, terwijl zo'n balk van nature een scala aan bijzondere en indrukwekkende lichtpatronen kan genereren. sirene verschrikkelijk. schrille en slecht hoorbare invulling. tevens qua uitstraling en imponerend vermogen m.i. slecht contrasterend met de rest van het voertuig. overigens is dit het geval bij zeer veel hulpveleningsvoertuigen sinds de 'nieuwe tweetoon flauwekul'. maargoed, dat wij hier liever zelf wielen uitvinden in NL is opzich niks nieuws natuurlijk.



cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
bloedmooie bak qua uitstraling, maar dat is puur esthetisch. belichting fel en duidelijk maar vergeleken met vergelijkbare voertuigen elders des werelds niet hoogstaand. wat mij opvalt is dat we nooit meer gebruik (durven?) maken van korte stroboscoopflitsers in koplampen/lichtbalk. tevens zie ik vaak de meest goedkope zichtbaarheidsprogramma's geinstalleerd, terwijl zo'n balk van nature een scala aan bijzondere en indrukwekkende lichtpatronen kan genereren. sirene verschrikkelijk. schrille en slecht hoorbare invulling. tevens qua uitstraling en imponerend vermogen m.i. slecht contrasterend met de rest van het voertuig. overigens is dit het geval bij zeer veel hulpveleningsvoertuigen sinds de 'nieuwe tweetoon flauwekul'. maargoed, dat wij hier liever zelf wielen uitvinden in NL is opzich niks nieuws natuurlijk.

Het leuke is wel dat ze er in de USA steeds meer overstappen op de signalering zoals in de EU. Blijkbaar zijn ze er achter gekomen dat niet alles zo gek nog niet is. Zo is splitfail een veelgebruikte term geworden en zijn ze er ook achter dat rood en blauw samen paars wordt. Een links/rechts flitspatroon valt veel meer op dan alles door elkaar mede gezien door de aan/uit tijd van alles.

Ik denk dat je met deze opzet zoals ze er nu op zitten al flink vooruit bent gegaan met de standaard van een vorige. Naast de flitsers in de grill ook wat op de intersections. Een balk ipv een pitje op het dak. De blauwe combibeacon bevatte slechts 24 blauwe leds. Tel ze maar eens op wat er nu in de balk zit verwerkt.

Over de sirene kan ik zo uit een filmpje niet beoordelen. Dat moet je horen als je er naast staat en meten met getalletjes...

Na het introduceren van de regelgeving voor signaal verlichting zijn we er goed op vooruit gegaan. Vergelijk de laatste generatie Touran maar eens met een standaard auto 20 jaar geleden ;)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Tsja, als je het vergelijkt met een donkerblauwe Rijkspolitie GSA of KSA zijn we er inderdaat wel wat op vooruitgegaan.....


AVLS142

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78

Over de sirene kan ik zo uit een filmpje niet beoordelen. Dat moet je horen als je er naast staat en meten met getalletjes...


Mee eens. Wat sterkte betreft kun je met frequentie, amplitude, volume,decibels etc pas uitspraken doen. Maar het geluid an sich vind ik gewoon niet zo imponerend. Een sirene moet naast een hoop herrie (meetbaar) ook een soort 'aan de kant hier kom ik' effect teweegbrengen. Maw, de toonsoort en het geluidseffect vind ik nogal miezerig. Besef mij overigens dat dit erg subjectief is.


AVLS142

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Een links/rechts flitspatroon valt veel meer op dan alles door elkaar mede gezien door de aan/uit tijd van alles.


mee eens! maar zie geregeld (met name brandweer en ambu) balken waarbij alles in één keer ontlaadt (inclusief frontflitsers...) dit schrijvende vraag ik mij af of hier uberhaupt iemand naar kijkt..


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
mee eens! maar zie geregeld (met name brandweer en ambu) balken waarbij alles in één keer ontlaadt (inclusief frontflitsers...) dit schrijvende vraag ik mij af of hier uberhaupt iemand naar kijkt..

Het nadeel van zowel links als rechts in de balk synchroon te laten flitsen is voor mij dat je een blauwe flits ziet, je zoekt waar hij vandaan komt maar dan is het licht al weer weg... Links/Rechts in een goed patroon blijft voor mij nog steeds het meest opvallende.

Nou moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat een paar witte flitsers in de balk (of dual color wit) bij sommige merken het erg goed doen. De Federal Signal Valor heeft een mooi patroon. Links/rechts wisselt gewoon af in blauw met tussendoor een zeer korte witte flits. Dat maakt de attentiewaarde een stuk hoger...

Na wat zoeken het juiste filmpje gevonden.
=7