Wel of niet ontruimen van grootschalige evenementen bij naderend noodweer

Auteur Topic: Wel of niet ontruimen van grootschalige evenementen bij naderend noodweer  (gelezen 8317 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik denk niet dat je vast kan zeggen of je wel of juist niet moet ontruimen bij een evenement. Het is afhankelijk van heel wat factoren:
- soort evenement
- hoeveel bezoekers
- evacuatie locaties
- Terrein zelf gebouwd (en dus bekend hoe veilig), of dat je gebruik maakt van bestaande omgeving.
- bereikbaarheid

Dit zijn er een paar die me zo ff vlug binnenvallen, er zijn er vast en zeker nog meer die een rol spelen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Waarom zou er moeten worden ontruimd?:

-de weersvoorspellingen
-een heel zware regenbui,terrein komt blank te staan
-een bommelding
-een grote vechtpartij
-een grote calamiteit bijv. instorten podium etc. met de nodige slachtoffers
-instorten grote tent etc.
-een brand in de tent etc.




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Alleen wordt het niet echt duidelijk of er een evacuatie is geweest. In het geval van Pukkelpop zover ik weet niet. Wat het overzicht wel erg duidelijk maakt is dat dit zich zo ongeveer jaarlijks voor doet. Als het lijstje vanaf 2005 bekijkt vallen alleen de jaren 2007 en 2013 er buiten. In alle andere jaren heeft er wel een soort incident voor gedaan op een grootschalig evenement. Dus geeft het wel aan dat dit iets is waar serieus naar gekeken moet gaan worden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
In de vergunning zal heel concreet en eenduidig moeten worden aangegeven wanneer moet worden ontruimd (criteria), door wie, onder wiens verantwoordelijkheid,binnen welke termijn,met welke middelen en wie zorg draagt voor het vervoer en de eventuele opvang,waar en tegen welke kosten etc.
En dat zal de organisatie van het (grote)evenement moeten zijn.
Dan blijft er voor de vergunningverlener over de controle of alles wel volgens wat in de vergunning staat wordt uitgevoerd en op welke tijdstippen.

Het is niet erg aannemelijk dat de organisatie dit alles zal accepteren. en de vergunningverlener dit alles in de vergunning zal opnemen.
Tenslotte zal de vergunningverlener het evement meestal maar al te graag binnen willen halen.
Blijft over dat vwb evenmenten van enkele tienduizenden deelnemers alles op het laatste moment zal moeten worden georganiseerd en er wordt geaccepteerd dat er onder de tienduizenden deelnemers de nodige slachtoffers kunnen vallen.
Tenzij er ergens in Nederland een lokatie wordt gevonden waar als het noodzakelijk zou worden tienduizenden deelnemers "afdoende veilig" te accommoderen, c.q. voor het geval van ontruiming de deelnemers binnen redelijke tijd benen kunnen maken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik vraag me af of een ontruiming zaligmakend zal zijn, en nog belangrijker zal het op tijd werken. Een festival als Lowlands bv kent een bezoekersaantal van 55.000 mensen het gehele weekeinde. Het festival wordt in de open Flevopolder gehouden, 55.000 mensen berg je niet zomaar even op. De normale reguliere aankomst van de bezoekers en het vertrekt op maandag kenmerkt zich al door een lange file op de dijk. je gaat een snelle ontruiming niet redden.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Zoiets vergelijkbaars hebben we toch jaren geleden gehad met DanceValley in Spaarnwoude. Het werd op eens zulk slecht weer dat mensen alle kanten op gingen "vluchten". De politie heeft op een gegeven moment ME bussen ingezet om bezoekers van de rijksweg A9 af te halen. Er was geen capaciteit direct voorhanden om het probleem op te lossen.

MEn is tot diep in de nacht bezig geweest om de bezoekers overal vandaan te halen.

Dit probleem kan je ook nooit voor zijn met zulke bezoekers aantallen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Inderdaad, Dancevalley een mooi voorbeeld. Daar liep ook alles vast, terwijl je daar makkelijker de mensen kwijt zou moeten kunnen omdat er meer wegen voorhanden zijn. Dus kom je al snel tot de conclusie dat ontruimen van een evenemententerrein geen zaligmakende oplossing is. En dat je dan wellicht alleen nog maar grotere problemen oproept.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het zal er hoogstwaarschijnlijk op uitdraaien dat men bij een groot evenement net zo lang blijft overleggen totdat de boel is "overgewaaid" of totdat er een grote calamiteit is opgetreden.
In het eerste geval zal het dus met een sisser aflopen en in de tweede situatie kunnen de hulpdiensten de boel, met hun, in eerste instantie beperkte mogelijkheden en middelen,dan gaan opknappen.