Wel of niet ontruimen van grootschalige evenementen bij naderend noodweer

Auteur Topic: Wel of niet ontruimen van grootschalige evenementen bij naderend noodweer  (gelezen 8322 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Peter71 link=msg=1354500 date=1433623644
Alleen wordt het niet echt duidelijk of er een evacuatie is geweest. In het geval van Pukkelpop zover ik weet niet. Wat het overzicht wel erg duidelijk maakt is dat dit zich zo ongeveer jaarlijks voor doet. Als het lijstje vanaf 2005 bekijkt vallen alleen de jaren 2007 en 2013 er buiten. In alle andere jaren heeft er wel een soort incident voor gedaan op een grootschalig evenement. Dus geeft het wel aan dat dit iets is waar serieus naar gekeken moet gaan worden.

En het lijkt me goed om dit eens op Europese schaal te onderzoeken, hoeveel doden/gewonden vallen er jaarlijks als gevolg van dit soort incidenten per 10 of 100 duizend festivalbezoekers? En is dat dan meer of minder dan bijvoorbeeld de normen die gehanteerd worden voor Externe Veiligheid? Ik ben wel nieuwsgierig of het bezoeken van een festival nu gevaarlijker is dan bijvoorbeeld vliegen.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Thor link=msg=1354657 date=1433745867
Het zal er hoogstwaarschijnlijk op uitdraaien dat men bij een groot evenement net zo lang blijft overleggen totdat de boel is "overgewaaid" of totdat er een grote calamiteit is opgetreden.
In het eerste geval zal het dus met een sisser aflopen en in de tweede situatie kunnen de hulpdiensten de boel, met hun, in eerste instantie beperkte mogelijkheden en middelen,dan gaan opknappen.

Wat dit fenomeen m.i. versterkt is dat (weers)voorspellingen niet "hard" genoeg zijn om genoeg urgentie te veroorzaken. Mijn ervaring is dat te vaak gewaarschuwd wordt voor extreem weer en dat dan achteraf enorm mee blijkt te vallen, waardoor de echte klappers niet meer (h)erkend worden


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: Markoio link=msg=1354679 date=1433756232
Wat dit fenomeen m.i. versterkt is dat (weers)voorspellingen niet "hard" genoeg zijn om genoeg urgentie te veroorzaken. Mijn ervaring is dat te vaak gewaarschuwd wordt voor extreem weer en dat dan achteraf enorm mee blijkt te vallen, waardoor de echte klappers niet meer (h)erkend worden

Hier geldt ook weer: het weer is onvoorspelbaar. Weermensen maken daarom ook verwachtingen; in feite een soort van kansenberekening. Een aantal jaren terug gaf de Duitse weerdienst een tornado alarm (een "watch") uit voor het gehele Nederlandse grensgebied aan Duitse zijde. Er gebeurde uiteindelijk helemaal niets. Noodweer heeft een trigger nodig om te ontstaan. In de zomer is dit vaak de temperatuur. Is het 30 graden i.p.v. de "benodigde" 31 graden om noodweer te laten ontstaan dan gebeurd er helemaal niets. Het is zeer riskant om met ons allen te gaan wachten tot het echt 31 graden wordt, dan ben je immers ruimschoots te laat.

Daarnaast is een verwachting maken voor een regio lastig. Als bijvoorbeeld een berekende lage druk 1 cm verschuift op een weerkaart dan hebben we het in praktijk over misschien wel 200 kilometer.

Het best zou zijn om een netwerk van getrainde vrijwilligers te hebben die actueel de weerssituatie rapporteren aan een centraal punt. Je ziet het in de VS ook veel, daar staan meteorologen in een nieuwsuitzending in contact met spotters.

In Nederland denken we vaak: "dat gebeurd alleen in de VS", vergeet niet dat er in 2013 meer dan 300 bevestigde tornadomeldingen in Europa zijn geweest. Ik vergeet nooit meer dat ik op vakantie was in de VS en daar op het nieuws 2 tornado's in Nederland zag.

Tornado's zijn in Nederland vrij zeldzaam. maximaal 10 per jaar schat ik (los van de waterhozen). Veel meer gevaar leveren de downbursts of microbursts op. Deze komen zeer frequent voor in Nederland. Windsnelheden kunnen extreem zijn (en bij vlagen ruim boven de 100 km/u uit komen). Bomen die goed in het blad zitten kunnen dan zomaar afknakken. Een nog groter gevaar is de bliksem.

Nog wat weetjes uit de VS: ruim 95% van de tornado's zijn zwakker dan EF3. De meeste slachtoffers vallen daar vanwege de rondvliegende puin van de tornado's.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Citaat van: Peter71 link=msg=1354539 date=1433666055
Inderdaad, Dancevalley een mooi voorbeeld. Daar liep ook alles vast, terwijl je daar makkelijker de mensen kwijt zou moeten kunnen omdat er meer wegen voorhanden zijn. Dus kom je al snel tot de conclusie dat ontruimen van een evenemententerrein geen zaligmakende oplossing is. En dat je dan wellicht alleen nog maar grotere problemen oproept.
Van Dance Valley is een uitgebreid rapport verschenen, waarin haarfijn naar voren komt waarom het daar zo is gelopen zoals het is gelopen. Uiteindelijk komt het neer op - zoals vaak - een combinatie van factoren, waarbij onvoldoende voorbereiding, onvoldoende inschatting van het weer, onvoorzien vluchtgedrag etc. heeft geleid tot de chaos die het is geworden.

Citaat van: Thor link=msg=1354657 date=1433745867
Het zal er hoogstwaarschijnlijk op uitdraaien dat men bij een groot evenement net zo lang blijft overleggen totdat de boel is "overgewaaid" of totdat er een grote calamiteit is opgetreden.
In het eerste geval zal het dus met een sisser aflopen en in de tweede situatie kunnen de hulpdiensten de boel, met hun, in eerste instantie beperkte mogelijkheden en middelen,dan gaan opknappen.
Nee, dat hoeft dus niet. Het is volledig afhankelijk van hoe je je evenement organiseert, welke voorzieningen en informatie je hebt en hoe je de samenwerking met de hulpdiensten kunt organiseren. Als je bij naderend noodweer (daaronder begrepen ook extreme hitte!) eerst op eigen houtje gaat zitten wachten totdat de regendruppels in je onderbroek staan en dan pas de hulpdiensten belt, dan heb je een heel ander scenario als wanneer je met politie, GHOR, brandweer en organisatie in dezelfde portacabin op het terrein zit. Want ik kan uit ervaring vertellen dat het dan een stuk makkelijker wordt om te overleggen en beslissingen te nemen. Helemaal als je ook vooraf je scenario's hebt voorbereid en je schema gewoon kunt aflopen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Nederlandse festivals trekken steeds meer bezoekers

Nederlandse festivals hebben vorig jaar opnieuw meer bezoekers getrokken. In 2014 waren er 801 festivals die gezamenlijk 22,7 miljoen mensen wisten te trekken, maakte de brancheorganisatie VVEM (Vereniging Van EvenementenMakers) dinsdag bekend. Een jaar eerder trokken 774 festivals in totaal 21,5 miljoen mensen.

http://nieuws.nl/algemeen/20150609/festivals-trekken-steeds-meer-bezoekers/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Wanneer zullen de verzekeraars zich gelet op deze aantallen gaan roeren mbt eisen te stellen aan,voorwaarden en de premies.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Citaat van: Thor link=msg=1355103 date=1433944084
Wanneer zullen de verzekeraars zich gelet op deze aantallen gaan roeren mbt eisen te stellen aan,voorwaarden en de premies.

Er zijn ook eisen vanuit de verzekeringswereld
Kijk maar eens op http://www.evenementenverzekering.nl.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Pinkpop gaat dit jaar wat "nieuws" doen: Pinkpop Control Centre: organisatie, hulpdiensten en overheid samen in 1 hok.

Zie: Pinkpop Control Centre
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Citaat
En dat is uniek in Nederland en België, want normaal gesproken zit de overheid nooit in dezelfde ruimte met de organisatoren. "Daar zit gewoon hiërarchie in", zegt Jansen.
De grootste onzin die er is. Dat gebeurt veel vaker, zelfs bij kleinere evenementen. Maar de organisatie ziet dat vaak niet zo zitten, want ja, "daar zit gewoon hiërarchie in" en de hulpdienst bepaalt "dus". Dat valt allemaal best wel mee, want als je lekker bij elkaar zit kun je ook wat overleggen. Want zoals Thor al opmerkte: zodra je de hulpdiensten moet bellen als er iets aan de hand is, dan is het inderdaad al te laat en als ze dan on scene komen dan nemen ze hun hiërarchie mee....  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1355144 date=1433953600
De grootste onzin die er is. Dat gebeurt veel vaker, zelfs bij kleinere evenementen. Maar de organisatie ziet dat vaak niet zo zitten, want ja, "daar zit gewoon hiërarchie in" en de hulpdienst bepaalt "dus". Dat valt allemaal best wel mee, want als je lekker bij elkaar zit kun je ook wat overleggen. Want zoals Thor al opmerkte: zodra je de hulpdiensten moet bellen als er iets aan de hand is, dan is het inderdaad al te laat en als ze dan on scene komen dan nemen ze hun hiërarchie mee....  >:D

Volledig mee eens! O0
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel