Kazerneren bevelvoerders op een andere post tbv de uitruk

Auteur Topic: Kazerneren bevelvoerders op een andere post tbv de uitruk  (gelezen 8269 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Kleine kazernes krijgen hulp van beroepsbrandweer
Leeuwarden - De Friese brandweer gaat komende zomer beroepskrachten stationeren op kleinere brandweerkazernes, om te voorkomen dat kleinere ploegen onderbezet raken en dus niet kunnen uitrukken. Met deze maatregel moet het tekort aan bevelvoerders tijdens de vakantieweken worden opgelost.
Dat zei provinciaal brandweercommandant Hans Blokker gisteren tijdens de commissievergadering van de Veiligheidsregio Fryslân. De Friese brandweer kampt, zoals bekend, met een tekort aan bevelvoerders en chauffeurs van brandweerwagens. Vooral tijdens de zomerweken levert dat problemen op bij sommige ploegen, als brandweermensen met vakantie gaan.




guest12562

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2015, 18:52:38
Dit zijn geen onbekende taferelen, in meer plaatsen in Nederland gebeurt dit al.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2015, 22:16:23
Ik neem dat dit op kantoorpersoneel gaat en niet 24-uurs dienstpersoneel?


guest12562

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2015, 06:55:36
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1354493 date=1433621783
Ik neem dat dit op kantoorpersoneel gaat en niet 24-uurs dienstpersoneel?

Ook 24 uurs personeel, maar ik weet niet of dit in Friesland ook het geval is, dat kan ik niet opmaken uit het stuk.

Daarnaast mocht het gaan om kantoorpersoneel dan zul je ook in werkplekken moeten voorzien lijkt me, want anders blijft er ergens anders weer wat liggen. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of je dit in stand kunt houden, want iedereen gaat er wel een paar weken tussenuit.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2015, 15:22:12
Dus er gaat iemand uit de 24-uurs dienst de hele dag op een kazerne zitten wachten op een uitruk?! Nu heeft elk lid van de 24-uurs dienst wel wat administratie of zelfs kantoorwerk te doen maar toch niet de hele dag. Daarnaast moet zo'n persoon uitgeroosterd worden op zijn/haar kazerne wat weer opgevangen moet worden door collega's. Dit lijkt mij een erg dure oplossing.

Ik vermoed/denk en hoop dat het op kantoorpersoneel gaat. Inderdaad moet je dan in werkplekken voorzien. Maar ik vermoed dat op elke kazerne, net als in Hollands Midden, wel voorzien is van minimaal 1 werkplek voor ploegchef o.i.d.

Zelf werk ik ook af en toe op een vrijwillige post en kan ik mijn kantoorwerk daar ook doen.

Citaat van: Breathe link=msg=1354522 date=1433652936
Ook 24 uurs personeel, maar ik weet niet of dit in Friesland ook het geval is, dat kan ik niet opmaken uit het stuk.

Daarnaast mocht het gaan om kantoorpersoneel dan zul je ook in werkplekken moeten voorzien lijkt me, want anders blijft er ergens anders weer wat liggen. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of je dit in stand kunt houden, want iedereen gaat er wel een paar weken tussenuit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2015, 15:28:34
Dat is bij ons op de post niet anders. Daar zijn werkplekken ingericht,en als er een dag geen eigen bevelvoerder beschikbaar is. Zoals bijvoorbeeld in de vakanties, dan kan er iemand die bijvoorbeeld op de afdeling preventie of opleiden oefenen werkt en daarnaast bv bevelvoerder is. Die dan bij ons op de post zijn werk doen, en eventueel de uitruk verzorgen als zijnde bevelvoerder.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2015, 08:17:32
Hoe zit het met het op elkaar ingespeeld zijn binnen een ploeg, teamgesst etc. ? Neem aan dat men even de gelegenheid krijgt om samen met de vervangende bevelvoerder te oefenen.


guest12562

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2015, 09:03:03
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1354568 date=1433683332
Dus er gaat iemand uit de 24-uurs dienst de hele dag op een kazerne zitten wachten op een uitruk?! Nu heeft elk lid van de 24-uurs dienst wel wat administratie of zelfs kantoorwerk te doen maar toch niet de hele dag. Daarnaast moet zo'n persoon uitgeroosterd worden op zijn/haar kazerne wat weer opgevangen moet worden door collega's. Dit lijkt mij een erg dure oplossing.

Ik vermoed/denk en hoop dat het op kantoorpersoneel gaat. Inderdaad moet je dan in werkplekken voorzien. Maar ik vermoed dat op elke kazerne, net als in Hollands Midden, wel voorzien is van minimaal 1 werkplek voor ploegchef o.i.d.

Zelf werk ik ook af en toe op een vrijwillige post en kan ik mijn kantoorwerk daar ook doen.

Dat er 24 uurs personeel zit gebeurt ook, maar in mindere mate en als de nood hoog is en inderdaad dan zit hij echt letterlijk te wachten. Niet efficiënt, maar anders kan de TS er niet uit. En is een dure oplossing, maar zo hoog is de nood dus soms.
Dat jij als kantoorpersoneel daar gaat zitten zal ook jou in je werkzaamheden storen, maar in mindere mate, aan de andere kant kun je soms geen kant op, dus afspraken buiten de deur worden lastig. 1 werkplek is dus in de meeste gevallen niet voldoende.

Citaat van: Thor link=msg=1354652 date=1433744252
Hoe zit het met het op elkaar ingespeeld zijn binnen een ploeg, teamgesst etc. ? Neem aan dat men even de gelegenheid krijgt om samen met de vervangende bevelvoerder te oefenen.

Niet, dat is al langer losgelaten, niet meetbaar aantoonbaar, lastig!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8 Gepost op: 8 juni 2015, 09:19:52
@ Niet, dat is al langer losgelaten, niet meetbaar aantoonbaar, lastig!

Als er een ongeval,slachtoffer(s) is onder de leiding van de vervangende bevelvoerder,welke zal de reactie van o.a. de arbeidsinspectie zijn?

Neem aan dat er de nodige geschriften zijn vwb o.a. het oefenen onder leiding van een bevelvoerder en de arbeidsinspectie zal deze geschriften ongetwijfeld tegenkomen bij een onderzoek.


guest12562

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 juni 2015, 09:37:33
Citaat van: Thor link=msg=1354664 date=1433747992
@ Niet, dat is al langer losgelaten, niet meetbaar aantoonbaar, lastig!

Als er een ongeval,slachtoffer(s) is onder de leiding van de vervangende bevelvoerder,welke zal de reactie van o.a. de arbeidsinspectie zijn?

Neem aan dat er de nodige geschriften zijn vwb o.a. het oefenen onder leiding van een bevelvoerder en de arbeidsinspectie zal deze geschriften ongetwijfeld tegenkomen bij een onderzoek.

Goeie vraag ik weet het niet, maar er staat ook niet bij dat ik het niet met je eens bent, alleen denkt men in het management daar anders over.
Onderbouw het maar eens met feiten en cijfers, want waarom kan het niet, of is het alleen gevoel? Om maar even wat kreten te noemen.