Kazerneren bevelvoerders op een andere post tbv de uitruk

Auteur Topic: Kazerneren bevelvoerders op een andere post tbv de uitruk  (gelezen 8270 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2015, 21:14:30
Ik weet dat het nog gebeurt 'in den lande'; een ervaren HBT als bevelvoerder op de TS laten uitrukken, maar de opleiding en verantwoordelijkheden van een HBT zijn er simpelweg niet naar om als bevelvoerder uit te rukken. Als er iets mis gaat heb je echt een enorm probleem; ook in het BVr staat gewoon dat een basiseenheid uit een bevelvoerder, chauffeur/voertuigbediener en 4 manschappen bestaat.

Dat er best meer specialismen (C/B) per post mogen zijn, daar ben ik het helemaal mee eens. Het is in deze tijd niet realistisch meer om met drie bevelvoerders 24/7 de bezetting rond te krijgen. De slager die altijd in het dorp was kon dat wel, maar tegenwoordig moeten veel posten het echt hebben van een 'verschillende' dag- en nachtbezetting.

Overigens zijn er op bovenstaand verhaal wel uitzonderingen te bedenken: uitrukken naar reanimaties kan prima zonder bevelvoerder, mits je niet beschikbaar bent voor andere klussen tijdens het terugrijden. Ook als er wordt uitgerukt met 2 keer een TS4 of een SIV, hoeft er wat mij betreft niet op beide voertuigen een bevelvoerder aanwezig te zijn. Zo lang een (samengestelde) ploeg ter plaatse maar minstens één bevelvoerder heeft.

En nog even terugkomend op de 'ervaren' HBT. Is iemand die 25 jaar bij een korps met 10 uitrukken op jaarbasis zit meer ervaren dan iemand die 5 jaar uitrukt op een post met 50 uitrukken per jaar? ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2015, 21:20:18
Doordat er maar heel weinig mensen door de aanname test komen, de opleiding erg zwaar is e.d. waardoor diverse posten daardoor in Hollands Midden met een tekort aan bevelvoerders kampen.

Tuurlijk moet een bevelvoerder dat in z'n mars hebben maar ik denk dat we in NL te veel eisen van een bevelvoerder. De eisen in Duitsland zijn veel realistischer.

Citaat van: grizz link=msg=1355398 date=1434045217
ok, en waar baseer dat je op dan ? Ik denk dat de eisen aan een bevelvoerder helemaal niet te zwaar zijn. Je moet als bevelvoerder wel de gevolgen van je akties kunnen overzien alsmede de verantwoordelijkheid ervoor dragen. Ik denk dat daar een behoorlijke opleiding bij hoort. Alsmede een behoorlijk stukje denkniveau en hersencapaciteit om snel te kunnen schakelen... Dat er zaken anders kunnen in de huidige opleiding ben ik met je eens. Qua toelatingseisen... niets aan veranderen.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2015, 21:54:08
Danny, ja in beide gevallen is de "ervaren HBT" ervaren,  want in de ploegendienst van de grotere plaats is deze bevelvoerder een bevelvoerder.
En in het dorp is dit de bevelvoerder van de brandweer, met al zijn bekendheid van het dorp, waarbij deze in korte lijnen kan werken, o.a. gemeente, hulp van derden.
Bij instappen begint de inzet.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2015, 22:10:07
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1355420 date=1434050418
Doordat er maar heel weinig mensen door de aanname test komen, de opleiding erg zwaar is e.d. waardoor diverse posten daardoor in Hollands Midden met een tekort aan bevelvoerders kampen.

Tuurlijk moet een bevelvoerder dat in z'n mars hebben maar ik denk dat we in NL te veel eisen van een bevelvoerder. De eisen in Duitsland zijn veel realistischer.

Kom eens met argumenten. De eisen en opleiding zijn zo zwaar.... welke eisen zijn dan zo zwaar ? Welke aanname eisen zijn dan zo zwaar ?
Welke aanname eisen in Duitsland zijn dan zo anders ?

Nu ben ik echt geen studiebol en heb ik maar een simpele MBO opleiding gedaan. Maar problemen met de opleiding tot bevelvoerder heb ik niet gehad. Sterker nog ik heb me enorm vermaakt. Het was een zware opleiding omdat het veel tijd en energie kostte. Maar dat kost elke opleiding. Als je dat er niet voor over hebt, krijg je er ook niets voor terug. Als er mensen zijn die dat niet er naast willen doen, moet je zo ook niet als bevelvoerder willen hebben. Dan mist er iets aan mentaliteit.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #24 Gepost op: 12 juni 2015, 08:45:25
Citaat van: Gijs link=msg=1355430 date=1434052448
Danny, ja in beide gevallen is de "ervaren HBT" ervaren,  want in de ploegendienst van de grotere plaats is deze bevelvoerder een bevelvoerder.
En in het dorp is dit de bevelvoerder van de brandweer, met al zijn bekendheid van het dorp, waarbij deze in korte lijnen kan werken, o.a. gemeente, hulp van derden.

Dat zijn belangrijke punten die grote verschillen kunnen uitmaken.
In een grote plaats zijn er in de regel al snel meerdere bevelvoerders ter plaatse zodat de een eventuele manco's van de ander kan opvangen.
Bovendien is er al snel een heel scala aan overige hulpdiensten ter plaatse.
Een bevelvoerder in een dorp staat er (veelal voor wat langere tijd ) in het begin alleen voor. Locale bekendheid en de juiste connecties kunnen dan,zeker bij andere dan standaard inzetten, van grote waarde zijn.
Daarbij komt dat in een grotere plaats a.er meestal meerdere uitrukken zijn waardoor men sneller bekend kan raken met een vervangende bevelvoerder en b.de manschappen meestal zullen werken via een automatisme en minder sturing noodzakelijk zal zijn.
Een dorpsbrandweer kan worden geconfronteerd met bluswatertekort en moeilijkheden mbt de praktische bereikbaarheid van het object waar het in het verleden wat makkelijker ging met de kleine spuitjes en men tegenwoordig is opgezadeld met een dikke standaard MAN oid met alle mogelijkheden en beperkingen,zeker in landelijke gebieden en dorpen, van dien.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #25 Gepost op: 12 juni 2015, 09:24:23
Citaat van: Gijs link=msg=1355430 date=1434052448
Danny, ja in beide gevallen is de "ervaren HBT" ervaren,  want in de ploegendienst van de grotere plaats is deze bevelvoerder een bevelvoerder.
En in het dorp is dit de bevelvoerder van de brandweer, met al zijn bekendheid van het dorp, waarbij deze in korte lijnen kan werken, o.a. gemeente, hulp van derden.

Ik snap het voordeel van plaatselijke kennis. Maar inmiddels zijn we ook wel zo ver dat er gewoon een "OvD-BZ" is die bij de RAC gevraagd kan worden als men iets van de gemeente nodig heeft. Bij derden die ter plaatse benodigd zijn, heeft de RAC ook altijd wel een lijntje dat ze kunnen bellen ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 12 juni 2015, 16:09:36
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1355420 date=1434050418
Doordat er maar heel weinig mensen door de aanname test komen, de opleiding erg zwaar is e.d. waardoor diverse posten daardoor in Hollands Midden met een tekort aan bevelvoerders kampen.

Tuurlijk moet een bevelvoerder dat in z'n mars hebben maar ik denk dat we in NL te veel eisen van een bevelvoerder. De eisen in Duitsland zijn veel realistischer.
De zwaardere eisen lopen toch keurig in de pas met de eisen waar een manschap tegenwoordig aan moet voldoen? Ik hoor oud gediende van ons daar regelmatig over praten. Zij zeggen dat je vroeger een straal vast moest kunnen houden, en dan was het al goed en kon je aan je brandwachtopleiding beginnen. Je weet zelf wat er nu voor zaken in de opleidingen zitten. Nu wordt een bevelvoerder meer gezien als manager van zijn ploeg, er wordt meer weggezet bij de manschappen. De opleiding tot bevelvoerder is pittig, dat klopt grote deels. Maar ik denk ook dat het dan ook niet voor niets is als personen niet door de testen heen komen. Je moet er namelijk ook nog een natuurlijke aanleg voor hebben.


guest12562

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 12 juni 2015, 16:39:36
Ik heb ook nog steeds geen inhoudelijk goed onderbouwde redenen gehoord om de opleidingseisen en opleiding aan te passen.
Tegenwoordig wordt er juist ontzettend veel verwacht van een bevelvoerder, deze is toch verantwoordelijk voor de eerste inzet en beslissingen.
Al gaat het maar om het feit wel of geen inzet, om welke reden dan ook.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 13 juni 2015, 08:34:27
Citaat van: Breathe link=msg=1355587 date=1434119976
1.Ik heb ook nog steeds geen inhoudelijk goed onderbouwde redenen gehoord om de opleidingseisen en opleiding aan te passen.
2.Tegenwoordig wordt er juist ontzettend veel verwacht van een bevelvoerder, deze is toch verantwoordelijk voor de eerste inzet en beslissingen.
Al gaat het maar om het feit wel of geen inzet, om welke reden dan ook.

Ad.1.Je bent zelf bevelvoerder, dan kun je toch redelijk eenvoudig nagaan wat je gebruikt aan de tijdens de opleiding geleerde parate kennis/feiten, ik heb het dan natuurlijk niet over tijdens de opleiding tot bevelvoerder en ook daarvoor als manschap verworven inzichten en methodieken.
Daarnaast zou je kunnen nagaan wat je momenteel na je eerdere opleiding allemaal mist in je functie als bevelvoerder en dat nu wel wordt of zou moeten worden gebracht in de huidige en toekomstige opleidingen.
Neem trouwens aan dat er voldoende mogelijkheden en kanalen zijn om eventuele verbeteringen aan en ook manco's in de opleiding naar voren te brengen.
Ad.2.Dat is toch niet alleen tegenwoordig maar altijd al het geval geweest.


guest12562

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 13 juni 2015, 18:16:12
Dat klopt, de huidige opleiding is praktijk gericht op basis principes, die basis principes zijn de laatste jaren niet verandert. Er zijn echter wel veel zaken bijgekomen, zoals de ontwikkelingen bij brand, nieuwe technieken, inzichten en ook vooral procedures. Dit kunnen we allemaal in boekjes, een MDT of een ander soort computer aan boord stoppen, maar ik heb 9/10 keer geen tijd om dit te lezen tijdens het aanrijden. Zit dus niets anders op om hierop scherp te blijven en bij te blijven scholen. Tijdens de inzet hoop je een moment te kunnen pakken indien gewenst om wel even in de documentatie te snuffelen of je iets hebt gemist, maar het incident loopt door, dus echt veel tijd en aandacht kun je daar niet aan besteden.
Daarnaast ben ik ook leerwerkplek begeleider van zowel manschappen als bevelvoerders, dus blijf ook op de hoogte van veranderingen. Ben benieuwd om de nieuwe aspirant bevelvoerder nog met nieuwe inzichten of informatie komt mbt veranderingen, want ik ga er van uit dat de opleiding ook blijft updaten/groeien.
Ik weet wel dat in al mijn praktijk jaren als bevelvoerder en een hoop voorbij komt waar er wat van je wordt verwacht. Lastig om nu direct voorbeelden te noemen, maar veel komt er niet uit het boekje, maar dat neemt niet weg dat je een goede basis moet hebben om te acteren in de hedendaagse maatschappij met al de regeltjes en zijn (on)mogelijkheden.
Helaas is het begeleiden van een B al een tijdje geleden, want er zijn de afgelopen jaren geen nieuwe bij gekomen, ik hoop echter binnen kort te horen dat er weer een nieuwe opleiding start waar ik er misschien weer een van kan begeleiden, want ik vind het ook nog eens leuk om te doen.
Veranderingen aan de opleiding heb ik dus (nog) niet meegekregen, maar ben wel benieuwd.

Ik zou dus echt wel eens willen weten wat er in de opleiding ter voorbereiding op het echte werk minder zou moeten, want ik heb niet het idee dat er zoveel minder kan. Sterker nog aan het juridische aspect heb ik nogal eens wat gemist, dus dat zou er ook nog wel in kunnen.
Je kunt je best voorstellen dat er situaties zijn waarbij je als bevelvoerder de politie het e.e.a. uit moet leggen en dan heb ik het niet over fouten die je maakt, maar meer over die andere bewust hebben veroorzaakt............