casus: aanwijzing verkeersregelaar vs parkeerverbod

Auteur Topic: casus: aanwijzing verkeersregelaar vs parkeerverbod  (gelezen 4266 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Gepost op: 13 juni 2015, 00:36:25
een paar weekenden geleden was ik aan het werk op een evenement en kwam daar een koppel verkeersregelaars tegen die me de volgende casus voorlegde:

Er kwam een paar minuten eerder een auto aan die op een vervelende plaats wilde parkeren. De verkeersregelaars spraken de bestuurder aan, legde uit dat de auto niet zo handig stond en dat de bestuurder "daar" (aangegeven met een handgebaar) moest parkeren. Zo gezegd zo gedaan. Wat het nou lastiger maakt is dat "daar" een parkeervak was bestemd voor vergunninghouders.

De redenatie van de verkeersregelaar was dat een aanwijzing van een verkeersregelaar voor een verkeersbord komt en dat daar dus geparkeerd mocht worden in deze specifieke situatie. Mijn redenatie was dat als de heren later die dag weg waren en een BOA komt verbaliseren dat er op geen enkele manier duidelijk is dat die auto daar staat vanwege een verkeersregelaar een paar uur eerder en dat die BOA dus gewoon zal schrijven.

Wie kan er mij vertellen hoe dit wettelijk in elkaar zit?

P.S. we hebben de situatie opgelost door alle volgende auto's te adviseren een blokje verderop te parkeren en hebben de BOA's gebeld over die eene auto om zo een bekeuring te voorkomen. De praktische oplossing was er dus al lang, hier gaat het dus puur om de theoretische casus.


Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


guest15549

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2015, 01:45:24
Gaf de verkeersregelaar het "bevel" om daar te parkeren of adviseerden zij dat? En wisten zij op dat moment dat de parkeerplek voor vergunningshouders is?

In dat laatste geval lijkt het me dat de bestuurder nog steeds verantwoordelijk is om te kijken of hij daar wel mag parkeren.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2015, 01:57:50
Citaat van: RS496 link=msg=1355626 date=1434152724
Gaf de verkeersregelaar het "bevel" om daar te parkeren of adviseerden zij dat? En wisten zij op dat moment dat de parkeerplek voor vergunningshouders is?

In dat laatste geval lijkt het me dat de bestuurder nog steeds verantwoordelijk is om te kijken of hij daar wel mag parkeren.
In alle gevallen gaan aanwijzingen voor borden, dus ook in deze.

Het lastige is om inderdaad aan te kunnen tonen dat men op advies/aanwijzen ergens is gaan parkeren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2015, 05:11:30
On zo'n geval even kijken of je kan achterhalen welke vkr organisatie er stond en of die de vkr kunnen achterhalen, zodat deze een verklaring kan afgeven dat je op hun aanwijzingen daar moest parkeren. Als ik iemand ergens kort laat parkeren waar het niet mag, zeg ik er altijd bij, mocht je een bon krijgen of een Boa of politie er commentaar op hebben, even naar mij toe sturen. Nog niemand langs gehad trouwens.


guest15549

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2015, 07:55:23
Citaat van: batoutofhell link=msg=1355629 date=1434165090
On zo'n geval even kijken of je kan achterhalen welke vkr organisatie er stond en of die de vkr kunnen achterhalen, zodat deze een verklaring kan afgeven dat je op hun aanwijzingen daar moest parkeren. Als ik iemand ergens kort laat parkeren waar het niet mag, zeg ik er altijd bij, mocht je een bon krijgen of een Boa of politie er commentaar op hebben, even naar mij toe sturen. Nog niemand langs gehad trouwens.

Ik kan me voorstellen dat een verkeersregelaar die de hele dag aan het werk is zou kunnen vergeten dat hij op Zaterdagmiddag kwart over 2 een rode Opel instructie gaf om op de Straatweg te parkeren op een invalideplek.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2015, 11:59:56
Citaat van: RS496 link=msg=1355633 date=1434174923
Ik kan me voorstellen dat een verkeersregelaar die de hele dag aan het werk is zou kunnen vergeten dat hij op Zaterdagmiddag kwart over 2 een rode Opel instructie gaf om op de Straatweg te parkeren op een invalideplek.

Daar heb je een punt. Aan de andere kant zal ik nooit iemand zonder kaart op een invalide plaats laten staan. En als je veel autos in de berm laat parkeren, zul je ze ook niet allemaal meer weten. Je weet wel dat je daar mensen hebt laten parkeren, dus hij zal hoogstwaarschijnlijk een aanwijzing hebben gehad. Ik neem niet aan dat mensen de moeite nemen om je te achterhalen als ze om een smoesje verlegen zitten.  98uiye


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2015, 17:20:24

Gaf de verkeersregelaar het "bevel" om daar te parkeren of adviseerden zij dat? En wisten zij op dat moment dat de parkeerplek voor vergunningshouders is?

In dat laatste geval lijkt het me dat de bestuurder nog steeds verantwoordelijk is om te kijken of hij daar wel mag parkeren.
Als de vkr aanwijzingen geeft waar iemand (beter) kan parkeren, is het wel wijs om vooraf te controleren of dit mag. Dat kan ook een vkr aan de borden zien.
Je vraagt of de bestuurder verantwoordelijk is? Ik zou, als bestuurder aangeven dat ik een aanwijzing volgde.


guest15549

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2015, 22:26:15
Citaat van: Bert65 link=msg=1355715 date=1434208824
Als de vkr aanwijzingen geeft waar iemand (beter) kan parkeren, is het wel wijs om vooraf te controleren of dit mag. Dat kan ook een vkr aan de borden zien.
Je vraagt of de bestuurder verantwoordelijk is? Ik zou, als bestuurder aangeven dat ik een aanwijzing volgde.

En dan? De verkeersregelaar kan ook vergeten dat hij jou die instructie gaf. Mag je alsnog betalen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2015, 22:31:35
Hee, dat is vreemd. In een ander topic is de vkr heer en meester en voelt zich aansprakelijk voor het gedrag van een bestuurder en in dit topic is ineens de bestuurder weer de verantwoordelijke man.


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2015, 12:03:30
Het ging om een evenement.
Dan is er meestal ook bekend dat er VKR's ingezet zijn.
Dan zou ook vrij eenvoudig te checken moeten zijn waar exact die actief geweest zijn.

Desnoods een melding maken naar de agent waar de VKR's onder vallen dat je daar en daar een auto weggezet hebt.



Hoe ver moet je gaan om de omgeving te controleren op borden en andere mogelijke beperkingen?
En hoe ruim gaat die omgeving dan zijn?

Ik probeer als VKR te voorkomen dat ik mensen een "bevel" moet gaan geven.
Met een beetje vriendelijkheid bereik je bij evenementen meestal meer.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?